Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dopsked?

Hallå,
    Tänk vad mycket krafs som följer i guds spår. Den här fanns i lådan franska bestick, kolsvart. Trodde det var silver, men bara plate(n). Är det en dopsked? I så fall inköpt 1941. So long....
    Bifogade filer

Comment

• Testing, testing...

Kolla om den kanske rymmer en matsked eller om
      den är större om det kan vara ett lagom kaffemått
      för att erhålla en god kopp java. Tre om i samma
      mening, inte godkänt.....skyller på Putin & Trump.
      Last edited by prylsnubben; 2016-12-15, 23:12.

Comment

• Hej Lars M

Det är en riktigt stor och fin kniv du visar.
        Kanske är det rekord, hittills. Jag skall se
        i mina lådor om där finns större bordsknivar...

Hej HgF
        Tack....Jag skall nu också titta mer efter Stiltonskedar
        i engelska Internet, intressant.

Hej Kim
        Mycket trevlig sked. Ja, jag undrar också om det finns
        något särskilt tillfälle för användning. Jag har sett så
        många olika skedar som jag också undrar över.
        Kan det vara en supsked?
        Länk: https://www.google.se/search?q=supsk...x4BLEQ_AUIBygC

Nu ett bestick, som jag gärna använder vid lite mindre
        formell Juldukning. Det är också ett bestick som kan
        hänga i en ställning. Besticket ligger bra i handen,
        kanske förutom skeden, som känns "felvänd".

Besticket kommer från BodaNova, men såldes i Outlet
        för Iittala. Det heter Frank och jag undrar mycket över
        vem designern kan vara. Kan det finnas något samband
        med Kaj Franck?

Undrar
        Staffan
        Bifogade filer
        Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-16, 16:30.

Comment

• Klyfigt...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Kolla om den kanske rymmer en matsked eller om
          den är större om det kan vara ett lagom kaffemått
          för att erhålla en god kopp java. Tre om i samma
          mening, inte godkänt.....skyller på Putin & Trump.
          Hallå Snubben, Bra tänkt, men nej, måttet matsked, icke sa Nicke. Kaffemått (vad är det, måste fråga fru Melita).
          Min fru med gott minne påstår att vi använde den i en italiensk sockerskål med det där typiska jacket i locket. Det är inte så snyggt när skaftet står rakt upp, den här är duktigt böjd... so long
          Kim

.

kaffemått (kaffemått? Finns det? Undrar Melita

Comment

• Hej Lars M

Ditt inlägg nr. 134 gjorde mej nyfiken på
            bords- och matknivars längd. Hur långa kan
            de vara? När jag mäter en "vanlig" bordskniv
            från kanske 50-talet, så är den ca 22 cm lång.

På bilden här finns 3 knivar. Den översta har en
            "avfasning" på översidan, vid pilen. Är det en special-
            bordskniv, kanske en sandwichkniv, eller vad?
            Den är 21 cm lång.

Den andra kniven är 23 cm lång och ganska gammal
            tror jag. Men hur gammal?

Den tredje kniven ser ut som en förvuxen bordskniv
            och är 27 cm lång. Min fråga, fanns det så långa
            bords- eller matknivar? Kanske är det en specialkniv
            för något särskilt ändamål? Men vad? Osttillverkning?
            Den är inte särskilt vass.

Sedan en fråga om handtagen. Två av knivarna har
            handtag av ben och jag vet att de spricker ofta.
            Bytte man ut handtaget eller var de så noga med sina
            bestick att det inte fick hända? Men vilken sorts ben
            användes. Det är stor skillnad på det engelska benhand-
            taget. Det är mycket ljusare och inte så varmgult?

Vet någon något om tillverkaren, Hall & Levick Lowgate Hull?

Undrar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-18, 09:07. Anledning: ordval, avfasning istället för fals

Comment

• God 4:e adventmorgon

För att börja nedifrån:
              Jag tror den stora kniven är ett ovanligt stort exemplar av en bordskniv. Jag har sett processknivar för osttillverkning, dessa brukar vara mer designade som redskap och kanske ännu större en denna. Känner inte till tillverkaren.

Skaftmaterialet: jag undrar om detta verkligen är "ben". Tidsmässigt är vi mitt inne i celluloid-åldern, ett material som finns allmänt tillgängligt och är av god kvalitet. I den mån ben fortfarande används är det gris- eller nötben, en biprodukt från slakteribranschen. Eftersom ben är ett organiskat material är det bökigt att processa och utvinna stora mängder felfria och lämpliga bitar avsedda för t ex bestickhandtag. Kolla en gång till om det inte är celluloid eller annat polymermaterial i dina skaft.

Mittknivens ålder - den som är märkt "Jernbolaget (krönt ankare/E) Eskilstuna", tror jag kan vara runt 1920-30-talen. Just denna förenklade logga menar jag börjar uppträda ungefär då. Det kan ju handla om ett namnbyte som inträffar runt 1920-30-talen, från det äldre "Eskilstuna Jernmanufaktur Aktiebolag" (EJ -krönt ankare- AB), - i folkmun kallades företaget "Järnbolaget" helt oavsett officiellt namn. Bägge stämplarna tycks ha använts parallellt under tiden runt 20-30-talen. Men den äldre märkningen förefaller inte överleva in i den rostfria epoken, som sannolikt börjar fasas in ca (+/-)1930.
              Jag har en 6-uppsättning: knivar (23,8 cm) i kolstål, & gafflar do, fyra klor (17,5 cm) som skulle kunna vara kusiner med din mittersta kniv. Fast knivbladen på mina är konservativa och liknar mer den översta (dock utan slipfas).

Vet icke avsikten med slipfasen på den översta kniven. Den är dock med sin 21 cm så liten att den sannolikt ar avsett för annat än stora bauta-middagen. Kanske dessert, smörgås eller ngt annat. Den bör bara äldre än mittkniven.

Comment

• Hej HgF

Tack och en god 4:de Advent också.

När det gäller den stora kniven så finns det en viss
                ådring i handtaget, som framkommer i extra stark
                belysning, samt en spricka.Jag skall ta en bättre bild.
                Tillverkaren är också ännu okänd för mig, men
                då jag har två sådana knivar med små olikheter, så
                blir jag fundersam över användningen. Bild kommer nu.

Bilden visar handtaget med spricka (samt viss rep.).

Mittenkniven, skall det vara ett "krönt ankare" eller "krönt E"?

Tack, tack för intressanta detaljer.

Hälsar
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-18, 11:31.

Comment

• [QUOTE=Staffan Kvist;263250]Hej Lars M

Ditt inlägg nr. 134 gjorde mej nyfiken på
                  bords- och matknivars längd. Hur långa kan
                  de vara? När jag mäter en "vanlig" bordskniv
                  från kanske 50-talet, så är den ca 22 cm lång.

På bilden här finns 3 knivar. Den översta har en
                  "avfasning" på översidan, vid pilen. Är det en special-
                  bordskniv, kanske en sandwichkniv, eller vad?
                  Den är 21 cm lång.

Den andra kniven är 23 cm lång och ganska gammal
                  tror jag. Men hur gammal?

Hallå Staffan,
                  Tror att knivarnas längd och bredd hade samband med bordskick, vanan att äta. Stoppa inte kniven mun, fick man ju lära sig.
                  Långa och breda skedar, nästan alltid med blad av kolstål, var avsedda för att skopa upp såsen. Min längsta bordskniv är blott 23 cm lång, franska liljan.
                  Tror vidare att längre knivar var avsedda för bröd, stek och annat gott. Inte att stoppa i munnen...
                  So long
                  Kim
                  Bifogade filer

Comment

• Hej Kim

Vet du vad? Jag hade precis den funderingen,
                    när det gäller en sådan kniv, som du visar. Att
                    ta upp såsen med den...

Vad trevligt. Tack.

Hälsar
                    Staffan

Comment

• I huvudsak är det två saker som styr formen på egg-redskap. Dels modet, dels funktionen. De breda långa bordsknivar är typiskt funktionella att äta med, t ex slafsa i sig såsen som samlas i tallrikens skrymslen. Att man därmed antagligen bryter mot regeln som säger att man aldrig ska stoppa kniven i munnen - kan inte hjälpas. Det sägs ju att det är såsen som är det godaste - i varje fall bland jägare som missade den praktfulla älgen - eller haren. Kniven ska också fungera som mothåll och påfösare när man laddar gaffeln med mat, till detta är ju paddelformen idealisk.

Den avrundade bladformen går bl a igen hos de sk gästabudsknivarna, som har stora avrundade blad och egentligen är ett resebestick. Jag tror dock inte en sekund på att bladen är avrundade för att middagsgästerna inte ska hacka ihjäl varandra i fyllan och villan. Det tror jag är en myt som har vuxit sig stark från ett enda franskt belägg. Vill man hacka i sin bordsgranne har man ju den för ändamålet ännu farligare gaffeln lätt tillgänglig.

Comment

• Hej HgF

Tack, det är intressant vad du skriver och om "gästabudsknivar"
                        så jag letade på Internet och hittade en länk:

Men nu vill jag gärna visa en tennsked från Norge, "Eik".
                        Här en länk där man ser flera av samma modell, fast större:

(på sid 2)

Vad kan "Eik" stå för?
                        Vet någon något mer om "Eik" och om deras tenntillverkning?
                        Vad är tanken med t ex. tennskedar, skulle de användas
                        eller är de minnesskedar? Jag har också läst i tidigare
                        inlägg att det kan finnas bly inblandat och då är de väl giftiga?
                        262 i stämpeln, är det modellnummer?

PES-länk, Tennsked:

PES-länk, "Vad kan sägas...":

Undrar och hälsar "Gott slut"(...på året)
                        Staffan
                        Bifogade filer
                        Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-31, 10:40.

Comment

• Knivigt?

Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                          Hej HgF

Tack, det är intressant vad du skriver och om "gästabudsknivar"
                          så jag letade på Internet och hittade en länk:

Undrar och hälsar "Gott slut"(...på året)
                          Staffan
                          Salut, klart slut.
                          Årets sista dag, vill säga tack för din kreativitet och energi, som en champisflarra kl 00.00. Salut....
                          Tror att HgF är ute och simmar, de där bredbladade knivarna har nog ingenting med gästabudknivar att göra,
                          vilket din länk stärker. En gång i tiden hade alla gäster med sig bestick på nyårsafton, bestick var väldigt dyra.
                          Då blev det resebestick som även kunde medföras till sjöss.
                          Men man undrar, var fasen är kniven?
                          So long bröder...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Salut, klart slut.
                            Årets sista dag, vill säga tack för din kreativitet och energi, som en champisflarra kl 00.00. Salut....
                            Tror att HgF är ute och simmar, de där bredbladade knivarna har nog ingenting med gästabudknivar att göra,
                            vilket din länk stärker. En gång i tiden hade alla gäster med sig bestick på nyårsafton, bestick var väldigt dyra.
                            Då blev det resebestick som även kunde medföras till sjöss.
                            Men man undrar, var fasen är kniven?
                            So long bröder...
                            Jag tror du har läst slarvigt Kimmen.
                            Jag menar: Bredbladiga avrundade knivar är knivar man äter med - vilket går igen i de sk gästabudsknivarna.
                            Verbet är "äta" - inte "gästabuda". Jag hävdar också att knivars design är styrd av funktionen och att detta är bakgrunden till att bordsknivar är breda och rundnosade.

Det finns en gammal skröna som säger att bordsknivar är runda för att de ätande inte ska frestas att hugga knivarna i varandra - detta är fel.-hävdat jag.

Man får passa sig så man inte snubblar på detta überromantiska "gästabud"-begreppet. Jag menar att gb-knivarna är ett förenklat resebestick - när gaffeln finns med är ju detta uppenbart. Gästabudsknivarna är för ätande som inte ägde rum hemmavid - gärna vid begravningar och barndop etc. Gästabudsknivarna var också en uppskattad ägodel som särskilt syns och värderas i bouppteckningar från tiden.

Jag ska återkomma till den osignerade texten om gästabudsknivar som finns i länken ovan. Jag håller inte med författaren på alla punkter.

Comment

• Hej Kim och HgF

Jo, när jag fick höra om begreppet "gästabudskniv"
                              så blev jag nyfiken, då jag inte innan stött på det
                              så direkt.
                              Ja, tycker att de som visas på Internet, som jag nu
                              faktiskt ser för nästan första gången med "nya" ögon.
                              Jag skulle säja att de är vackra och speciella(ålderdomliga?).

Kunde det vara så, som det tidigare i tråden "framkommit"
                              att "kniven vid matbordet" utvecklats till mer än en "kött-
                              skärande" och ett "stickande" verktyg, som köttknivar i
                              köket fungerar till stor del?
                              Så kanske fanns det och finns det behov av flera knivar, både
                              stora och breda, små och smala, vassa och inte så vassa, vid
                              bordet, då många nya bordsvanor och maträtter har tillkommit?

Angående "gästabudskniven" så blev jag lika förvånad, som
                              när jag i Grekland för första gången såg en "vingårdskniv".
                              (Självklart inte ett bestick men intressant ändå, se bild.
                              Den är en mindre, ca 10,5 cm, infälld, för barn eller turister?
                              (Den mest använda är ca 16 cm)

Undrar och tackar
                              Gott nytt år
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-01, 21:04.

Comment

• Ordblind, du vet...

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                                Jag tror du har läst slarvigt Kimmen.
                                Jag menar: Bredbladiga avrundade knivar är knivar man äter med - vilket går igen i de sk gästabudsknivarna.
                                Verbet är "äta" - inte "gästabuda". Jag hävdar också att knivars design är styrd av funktionen och att detta är bakgrunden till att bordsknivar är breda och rundnosade.

Det finns en gammal skröna som säger att bordsknivar är runda för att de ätande inte ska frestas att hugga knivarna i varandra - detta är fel.-hävdat jag.

Man får passa sig så man inte snubblar på detta überromantiska "gästabud"-begreppet. Jag menar att gb-knivarna är ett förenklat resebestick - när gaffeln finns med är ju detta uppenbart. Gästabudsknivarna är för ätande som inte ägde rum hemmavid - gärna vid begravningar och barndop etc. Gästabudsknivarna var också en uppskattad ägodel som särskilt syns och värderas i bouppteckningar från tiden.

Jag ska återkomma till den osignerade texten om gästabudsknivar som finns i länken ovan. Jag håller inte med författaren på alla punkter.

Hallon....
                                Låt oss tillsammans göra Pesanien till ett vetgirigt forum. Du HgF är en stöttepelare. Gott Nytt År. Min diskreta invändning var bara att bredbladade kniven knappast är ett bra resebestick, kopierar en bild från Staffans länk och ställer åter frågan: Var är kniven?
                                So long Kim
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X