Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Kul med ännu en Harald Högdahl. På allmogetråden finns lite information att inhämta om honom, inläggen 377-381+392.http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik!/page38 Loggan kan jag tyvärr inte hjälpa Dig med, Nobe kanske vet mera?
    Tyvärr loggan känner jag inte igen, kan inte påmina att jag sett den på något annat föremål av HH

Mvh/Bengt

Comment

• Här två skålar av Gustav Persman. 14 cm i diam och 5 cm höga.
      Bifogade filer

Comment

• ]Anne63´s fat är fina. Står årtalet på baksidan?
        Bifogar bilder på ett stort fat (33.5 cm) av Viktor Axelsson. Svårt att se hela signaturen samtidigt pga blank glasyr.
        söffe
        Bifogade filer

Comment

• Japp - årtalet står "inristat" på alla fem/Anne63

Comment

• Satt och läste denna intressanta tråd och insåg att jag har nåt i bokhyllan som jag tror hör hit
            Har jag rätt om det är Persman/Warnstad ? Varför står det Mårbacka på den?
            Click image for larger version

Name:	PW1.jpg
Views:	1
Size:	20,9 KB
ID:	538736Click image for larger version

Name:	PW2.jpg
Size:	38,9 KB
ID:	538737

Comment

• Du har rätt om tillverkarna! Den är gjord som souvenir att köpa med hem från Selma Lagerlöfs Mårbacka.

Comment

• Aha.. Tack för svar

Comment

• P-W (Persman-Warnstad) är även denna 19 cm höga hänkelvas signerad. Under P-W är ristat Warnstad.

Name:	Persman Warnstad Arvika 1 res.jpg
Size:	60,8 KB
ID:	539137Click image for larger version

Name:	Persman Warnstad Arvika res.jpg
Size:	60,3 KB
ID:	539138

Comment

• Fat av Sven Persson, Arvika drygt 23 cm i diameter.

Det är lite tunt med information om Sven när jag läste inläggen i tråden. Är det någon som kan fylla på med lite personalia.

Name:	Sven Persson Arvika fat 1 res.jpg
Size:	76,8 KB
ID:	539749Click image for larger version

Name:	Sven Persson Arvika fat 2 res.jpg
Size:	41,9 KB
ID:	539750Click image for larger version

Name:	Sven Persson Arvika fat res.jpg
Size:	28,3 KB
ID:	539751

Comment

• Ovanligt att hitta något av Sven Persson, kul och grattis. Det enda som jag kan bidra med är att Sven var bror till Nils Persson och att
                      båda fick sin skolning hos mäster Samuel Johansson i Övre Stortorpet, ingen dålig mentor som man väl ser på Ditt fina fat, Kaptenen.
                      Sven var lillebror och född 1922 medan Nils föddes 1915. Sven hade på 1950-talet egen keramikverkstad på Sågmon, men han blev tidigt
                      handikappad i MS och dog 1974.

Comment

• Stort tack, prylsnubben! Intressant att få veta lite mer om Sven.

Comment

• Gottfrid i Hûlta

En ny liten burk för en guldpeng. Notera hur väl Gottfrid lyckas få den att smälta in i omgivningen till höger.
                          Bifogade filer

Comment

• Grattis till din fjärde (?) Gottfrid! Den kommer att lysa fint i höstmörkret.

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Grattis till din fjärde (?) Gottfrid! Den kommer att lysa fint i höstmörkret.
                              Tack Rosa.
                              Det stämmer att det är Gottfrid IV. Den förgyller vardagen i det lilla för mig.

Comment

• Victor Axelsson, 1937

Det här tillhör egentligen inte mitt samlarområde utan jag köpte den av dekorativa skäl. Var ju förstås tvungen att googla efter tillverkaren, och var hamnar man.. jo, på PES förstås och knappast första gången. Men återbesök gör jag så gärna. Först blev det en snabbtitt på Signaturer.se. http://www.signaturer.se/Sverige/arvika.htm

Här fanns ju även ett par fast med annan dekor: http://precisensan.com/antikforum/sh...akeramik/page3
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X