Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag skulle tro att Gull har gjort orginalet. Det var en hel del konstnärer som fick sina alster brända hos keramikerna i arvika och kanske fick de behålla en del för egen försäljning. GW och Gipsbysten är nog gjord i orginalformen eftersom den brända leran krymper så kan det stämma men P-W bysten är mindre så kanske formen är gjord efter en redan bränd byst? om man ser på bilden är det tripp trapp trull
    MVH/ Bengt

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Trevligt med så många Arvika-föremål.
      Har hittat en intressant liten pjäs, som jag är ganska säker på att Victor Axelsson i Arvika ligger bakom.

Det intressanta ligger i signaturen "COP. ELMBERG".
      Jag har sett "Kop." på vissa föremål och det har då betytt att föremålet i sig varit en kopia på något som haft en annan formgivare ursprungligen.
      Victor Axelsson var väl i Amerika under en period, i början på 1900-talet, så han kanske använde sig av engelskans "copy".

Har hittat en Carl Wilhelm Elmberg, född 1889 i Kalmar, död 1955. Denne C W. Elmberg började utbildning hos en bildhuggare efter skolgången. Efter studier i Tyskland 1911-13 arbetade Elmberg en kort tid hos Carl Milles och efter det bedrev han självständig verksamhet. I början av 1920-talet studerade Elmberg också en kort tid i Italien.
      C W. Elmberg har skapat offentliga konstverk, t.ex. torgbrunnar och fontäner i Västerås, Eksjö och i Vänersborg. Samt även reliefer för bl.a. kyrkor.

Har hittat en väggrelief av C. Elmberg, på avslutade auktioner hos Auktionshuset Metropol, som har en lapp baktill där det står "Carl Elmberg "Vattnet", Gåva av Gabriel Burmeister d.14/9-1941".

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={7891ED27-6F4D-4267-9E23-4917B9F43485}

Undrar om det är samme Elmberg som V.A. kopierat och vart originalet finns. Har inte lyckats lokalisera det.
      Som vanligt lite svårt att fota högblanka keramikföremål med tjock glasyr. Detaljerna kommer inte riktigt till sin rätt.

Hoppas någon har information om V.A. eller någon annan formgivare hos "Arvika" gjort fler skulpturer eller kopior, och om det kan vara den Elmberg jag hittat som ursprungligen formgivit björnen.

Mvh Simco
      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
      Jag skulle tro att Gull har gjort orginalet. Det var en hel del konstnärer som fick sina alster brända hos keramikerna i arvika och kanske fick de behålla en del för egen försäljning. GW och Gipsbysten är nog gjord i orginalformen eftersom den brända leran krymper så kan det stämma men P-W bysten är mindre så kanske formen är gjord efter en redan bränd byst? om man ser på bilden är det tripp trapp trull
      MVH/ Bengt
      Tack så mycket!
      Det var mycket trevligt att se bysterna och informationen om att många konstnärer fått sina alster brända i Arvika. I mitt inlägg ovan visar jag en björn av V.A. som är märkt Cop. Elmberg. Har inte lyckats lokalisera orginalet men Dina byster visar att flera skulptörer finns representerade. Kul att du fått tag på tripp trapp och trull. Skulle vara kul att se originalet till dessa vackra byster. Hoppas att det dyker upp fler skulpturer här på tråden.

Mvh Simco

Comment

• Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
        Tre flickor två signeringar, första sign P-W andra sign mod GW och gips bysten osign. Signaturen GW står antagligen för konstnärinnan Gull Weinberg som var född på Glava glasbruk 1908 och levde till 1988. Hon var utbildad skulptör på Konstfack och arbetade en tid på porslinsfabriken i Lidköping. I trädgården på Rackstadmuseet I Arvika finns en skuptur föreställande Gustaf Fjeastad huvud utfört av Gull Weinberg. Lägg märke till att de skiljer i höjd gipsbysten är störst GW bysten mellan och den som är märkt P-W minst.
        Onekligen är det den hårdast brända som krympt mest och som dessutom blivit bäst, P-W för Persman-Warnstad.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Onekligen är det den hårdast brända som krympt mest och som dessutom blivit bäst, P-W för Persman-Warnstad.
          Persman-Warnstad är det ju såklart!

Comment

• För socker och grädde.

Som dokumentation kommer här en sockerskål och en gräddsnipa av Samuel J.
            Bifogade filer

Comment

• Har litet svårt att se signaturen som Samuels, kan den möjligen vara Sven Perssons.
              Går det att få någon tydligare bild tror Du.....

Comment

• Jag ser ett tydligt J och ett halvt S. Det ser ut som Samuels signatur, fast kanske inte stämplad utan ristad den här gången

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Har litet svårt att se signaturen som Samuels, kan den möjligen vara Sven Perssons.
                  Går det att få någon tydligare bild tror Du.....
                  Först ytterligare en bild på sockerskålen, som jag tycker har fullt läsbart SJ.
                  Därefter tre bilder på gräddsnipan, där man uppe till vänster ser A som i Arvika på de två översta bilderna. Den undre bilden är vänd upp och ner och då hamnar a:et nere till höger. Men jag tycker mig skönja SJ här också. Det lite märkliga isåfall är ju att Arvika och SJ är stämplade från motsatt håll. Men eftersom det är mycket litet utrymme var det kanske nödvändigt. Yttermåttet på bottenbringen är 42 mm.
                  Som jag visade på gårdagens bild är hänkeln på gräddsnipan mycket välgjord.
                  Bifogade filer

Comment

• Tack Lars M, nu ser jag också att den första måste vara av Samuel J. Arvika är det ju ingen tvekan om heller. Konstigt med signaturen på den andra, skulle kunna tydas som Emmanuel Nilsson, men båda är ju med stor sannolikhet gjorda av samma person och då måste det ju vara Samuel där också.

Comment

• Tre filbunksskålar

Samuel Johansson har signerat de här skålarna
                      söffe
                      Bifogade filer

Comment

• YES.........

Comment

• En lockskål från Persman/Warnstads verkstad hittades i dag.
                          Bifogade filer

Comment

• Jag tror att det är Gottfrid Karlsson, Arvika som ligger bakom denna kanna eller lilla tillbringare.
                            Bifogade filer

Comment

• Loppisfyndade dessa skålar tillverkade av Mäster Samuel.

Tyvärr har jag inget att komma med angående Din kanna, Lars. Men nog borde det vara Gottfrid.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Jag tror att det är Gottfrid Karlsson, Arvika som ligger bakom denna kanna eller lilla tillbringare.
                                Visst måste det vara Gottfrid.

Comment

Working...
                                X