Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag blir inte klok på signeringen B B Jonni A skulle vilja ha RB, jonni och A för Arvika eller Albråten

"Jonnis"namn var Karin Böving-Albråten

Comment

• Jag tror att det ska vara R B trots allt, Riborg hade riktigt skumma R ibland tycker jag mig ha sett.

Comment

• V.a.

Kan detta verkligen vara Arvika?
        Skämt åsido, tydligare blir det knappast, två muggar från Viktor Axelssons verkstad,
        misstänker att Åke Warnstad eller någon av bröderna Lomarker har gjort dessa båda.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Kan detta verkligen vara Arvika?
          Skämt åsido, tydligare blir det knappast, två muggar från Viktor Axelssons verkstad,
          misstänker att Åke Warnstad eller någon av bröderna Lomarker har gjort dessa båda.
          Jag har samma fråga. Men är inte i det första fallet så tvärsäker som Prylsnubben...... Att Mårbacka kommer från Arvika är mer troligt. Pris 5,75.

Persman vill också vara med.
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2013-04-14, 13:42.

Comment

• "P - W arvika" står det på den svårfotograferade undersidan. Alltså från Persman och Warnstads verkstad.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-05-18 001.JPG
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	547637

Comment

• För dokumentation och för hur signaturen va arvika kan se ut kommer här en ljusstake av Viktor Axelsson Arvika.Click image for larger version

Name:	arvika ljusstake 1.jpg
Size:	40,8 KB
ID:	547895Click image for larger version

Name:	avika ljusstake 2.jpg
Size:	22,7 KB
ID:	547896

Comment

• Denna höna är kanske av rasen Brun Leghorn. Säkert är dock att den är skapad av Samuel Johansson Arvika. 11 cm lång.
                Bifogade filer

Comment

• Borde väl vara Arvika eller?

Hittade den här i Värmland på loppis för 20 spänn. Står OiS 68 i bottensidan. Borde vara 1868 som menas eftersom den har en fin patina. Click image for larger version

Name:	DSC00900.jpg
Size:	37,8 KB
ID:	549961Click image for larger version

Name:	DSC00901.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	549962

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Denna höna är kanske av rasen Brun Leghorn. Säkert är dock att den är skapad av Samuel Johansson Arvika. 11 cm lång.
                    Charmfaktor mycket hög!
                    p-son

Comment

• Billig HPH

Jag har för mig att Hilma Persson Hjelm har en egen tråd, men hittade den inte, och tar då Arvika-tråden istället.
                      Var på Katrinetorps antik- och designmässa, loppmarknad och utställning om Svensk Tenn i Malmö i helgen. Träffade förresten Lars M, som sålde på loppisen på söndagen. Priserna på antikmässan var som brukligt, fantasipriser hos dem som inte var boroende av att sälja och normala priser av dem som var motsatsen. Nog blev jag överraskad när denna söta vas av Hilma var prissatt till 70 kronor på Bränneriet, Katrinetorps permanenta antikaffär. Kanske är det glasyren på vasen som omtalas i texten nedan från Värmlands museum.

"Hilma Persson-Hjelm arbetade i en jugendinspirerad stil, ofta med vackra reliefer av kottar eller blommor och målade insekter, näckrosor och vackra blad. Skålar, vaser och urnor skissades noggrant upp innan arbetet med leran började. Glasyren köptes från Tyskland och England. En del sena arbeten är gjorda i en speciell kornblå glasyr som maken Rolf blandade."
                      Text från Värmlands museum.
                      Bifogade filer
                      p-son

Comment

Denna höna är kanske av rasen Brun Leghorn. Säkert är dock att den är skapad av Samuel Johansson Arvika. 11 cm lång.
                        Mycket fin och mycket Samuelsk denna höna som inte är gjord av en fjäder utan äkta lera från Stortorpet.
                        Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
                        Hittade den här i Värmland på loppis för 20 spänn. Står OiS 68 i bottensidan. Borde vara 1868 som menas eftersom den har en fin patina.
                        OiS visste vad han gjorde, riktigt trevlig skål. Olle i Sunne bestämmer jag som trådskapare att den ska attribueras till,
                        äsch jag skojade bara.

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Jag har för mig att Hilma Persson Hjelm har en egen tråd, men hittade den inte, och tar då Arvika-tråden istället.
                        "Hilma Persson-Hjelm arbetade i en jugendinspirerad stil, ofta med vackra reliefer av kottar eller blommor och målade insekter, näckrosor och vackra blad. Skålar, vaser och urnor skissades noggrant upp innan arbetet med leran började. Glasyren köptes från Tyskland och England. En del sena arbeten är gjorda i en speciell kornblå glasyr som maken Rolf blandade."
                        Text från Värmlands museum.
                        Hilma är alltid välkommen på Arvikatråden liksom Polsson då förståss.

70kr för en Hilma och här 15kr för en nött Samuel Johansson. Det blir en himla massa kulturhistoria för under 100-spänn.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2013-08-14, 12:19.

Comment

• Det sägs ju att man ångrar det man INTE köper men här tror jag det blev ett köp jag borde avstått från. Men priset var lågt och signering och årtal lockade mer än den slarviga dekoren på denna hänkelvas: v.a. Arvika 1935. Höjd 22 cm.
                          Bifogade filer

Comment

• Denna fina burk kanske lika gärna kunde ha fått hamna på "senapsburks"-tråden, men nu blev det så att den hamnade här.

ÅW/Arvika står det långt inne bakom glasyren på undersidan. Åke Warnstad alltså.

Click image for larger version

Name:	Resize of senarsburk 003.jpg
Size:	53,5 KB
ID:	550804 Click image for larger version

Name:	Resize of senarsburk 005.jpg
Size:	51,9 KB
ID:	550805

Comment

• Trevlig senapsburk Bengt H. Grattis!

Jag passar på att visa en av tre tekoppar (två var naggade) som jag köpte i veckan. Det var ingen signering på kopparna men väl på faten och lite olika. Samuel Johansson står ändå bakom!
                              En skål av SJ får också följa med!
                              Bifogade filer

Comment

Trevlig senapsburk Bengt H. Grattis!

Jag passar på att visa en av tre tekoppar (två var naggade) som jag köpte i veckan. Det var ingen signering på kopparna men väl på faten och lite olika. Samuel Johansson står ändå bakom!
                                En skål av SJ får också följa med!
                                Måste säga att jag tycker att Samuel var en mästare på hemringstekniken inklusive glasering.
                                p-son

Comment

Working...
                                X