Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gustaf Persman får kvittra här, även om han kunnat göra det i Polssons fågelkör.
    Packade upp den ur lådan, redan på väg hem i bussen, men sambon min var tyvärr inte på humör för att låta mig provspela för chauffören.
    Ändock - den har allt som tilltalar en lergodsnörd, för att inte tala om pipleran sen!
    Dess ålder är, för mig, svår att uppskatta, med tanke på Gustafs byten av verkstäder. Vad tror ni?

Click image for larger version

Name:	Lergök Gustaf Persman Arvika 1.jpg
Views:	1
Size:	18,0 KB
ID:	542235
    11.5 cm från huvud och ned räknat.

Name:	Lergök Gustaf Persman Arvika 2.jpg
Size:	44,0 KB
ID:	542236

Comment

• Jag gissar på att den är gjord under senare delen av Gustavs keramikbana. Alltså senast 1975
      och tidigast kanske 1960. Under 60-talet blev ju turistnäringen den stora inkomstkällan för
      Arvikakeramikerna. Gustav sålde ju sina alster främst genom hemslöjden men även genom
      Arvika Konsthantverk. Din gök är nog en typisk turistprodukt Gideon, en riktigt fin sådan dessutom.

Går vidare med en liten kanna av den "svårhittade" ( i varje fall här i Stockholm) Ragnar Andersson,
      son till Martin. Här kan man tala om att gå i sin fars fotspår, omöjligt att skilja deras skapelser åt, i varje
      fall för mig (vad säger Nobe), om man inte fuskar och tjuvtittar på signaturen. Ihopskrivet MA för fadern
      och ett ristat run R för sonen. Verkligen hög kvalitét på dessa krukmakares produkter. Notera den svarta
      rinnglasyren, så typisk för Anderssons, förekommer även ofta på Hilma Persson Hjelms föremål och då är
      det med stor sannolikhet pappa Martin Andersson som varit henne behjälplig vid tillverkningen.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2012-11-07, 19:36.

Comment

• Kristina Årling, Kylle

Nog är det många keramiker från Arvika på den här tråden men jag har inte sett Kristina Eriksson-Årling från Taserud tidigare. En liten skål i stengods fick följa med hem för att utforskas. Kristina är barnbarn till Christian Eriksson och använder sin farfars ateljé.
        Bifogade filer

Comment

• Den var riktigt fin den och att Kristina dessutom är barnbarn till den kände skulptören
          gör ju inte det hela sämre.

Comment

• Tack för utlåtandet, prylsnubben!
            Lergöken har bara två hål, så Gustaf (med eff) kanske trodde att folk utanför Arvika inte var så värst musikaliska av sig?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Tack för utlåtandet, prylsnubben!
              Lergöken har bara två hål, så Gustaf (med eff) kanske trodde att folk utanför Arvika inte var så värst musikaliska av sig?
              Inte i Britt Anderssons bok, där står han med v överallt. Men det kanske är ett tyskt v, då blir ju uttalet eff.

Comment

• Vi kallar honom Gurra föreslår jag.

Comment

• Okej, det är inget att gafvla om.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Okej, det är inget att gafvla om.
                    Gavfla menar Du väl.........

Comment

• Den här hänkelvasen såg, för mig i allafall, ut att vara en HPH men undersidan vittnar om en annan person.
                      Glasyren känns som småsträvigt alabasterglas på ytan och keramikern har verkligen lyckats i det här fallet.

Name:	Arvika hänkelvas 1.jpg
Size:	18,6 KB
ID:	542630

Name:	Arvika hänkelvas 2.jpg
Size:	20,6 KB
ID:	542631

Name:	Arvika hänkelvas 3.jpg
Size:	18,7 KB
ID:	542632

Name:	Arvika hänkelvas 4.jpg
Size:	16,8 KB
ID:	542633

Men står det verkligen ÅW ovanför Arvika, även om blått och brunt ska ha varit Åke Warnstads favoritfärger?
                      Isåfall ger sig vasen ut att vara äldre än den är.

Name:	Arvika hänkelvas 5.jpg
Size:	40,2 KB
ID:	542634

Comment

• Jag gissar på Ragnar Andersson, även om signeringen är lite apart. R-et skyms men
                        påminner om hans och sedan kanske det är ett litet a. Att det är Ragnar baserar jag
                        på de svarta stråken i glasyren. Mycket fin, grattis ska också finnas med på denna.

PS R-et har jag bara sett ristat förut, men om de skulle vara målat hade det nog
                        sett ut som på Din vas Gideon. Titta förresten på den fina kanten undertill och avslutningen
                        på hänkeln, visst kan det vara Ragnar.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2012-11-29, 12:02.

Comment

• Jag tycker mig se V.a

Mvh/Bengt

Comment

• Hm, jag är inte riktigt bekant med alla signaturerna från arvikatraktens krukmakare och ni vet bättre.

Ny bild har tagits, en vanlig och en inverterad dito. Den kanske gör er säkrare?

Name:	Arvika hänkelvas 6.jpg
Size:	49,7 KB
ID:	542640

Men nog borde liknande vaser och glasyrer från Arvika återfinnas? Jag har sökt, men inte funnit.

Comment

• Se på inlägg nr 183. Sign och första a i arvika
                              Mvh/Bengt N

Comment

Working...
                              X