Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Gök märkt G:A UPPSALA, borde väl stå för Gamla Uppsala.
    vet ej vad det är för verkstad?
    Göken är rund och god (mer duvlik) och låter bra.
    Och Google kunde inte hjälpa till utan hänvisade till ditt inlägg. Instämmer med mer lika duva än gök.
    p-son

Comment

• Minigökar finns att beskåda på inlägg 224, 389, 491 och 518 och kanske ännu fler.
      Här kommer ännu en som bara är ca 19 mm hög - alltså nästan som en guldtia och det var också jag fick betala för den.
      Signaturen PN kan jag inte spåra.
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2013-04-23, 07:13.

Comment

• Förmodligen Per,,,

En liten Arvika gök,,,,förmodligen Per Nilsson.

Comment

• Per Nilsson måste jag ha missat.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
            En liten Arvika gök,,,,förmodligen Per Nilsson.
            Tack The Ocarinas!
            Jag ser nu att Din finns på inlägg 491.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Minigökar finns att beskåda på inlägg 224, 389, 491 och 518 och kanske ännu fler.
              Här kommer ännu en som bara är ca 19 mm hög - alltså nästan som en guldtia och det var också jag fick betala för den. Signaturen PN kan jag inte spåra.
              Att Karl, kungen, finns med som jämförelse kan lätt misstolkas!
              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Att Karl, kungen, finns med som jämförelse kan lätt misstolkas!
                Tack, Polsson! Du får tolka hur Du vill...... men här kommer den första "göken" i maj. Möjligen en blandning av groda och fågel. Och signaturen är det inte bättre med. Först läste jag OL som i Olof Larsson från Laholm men sedan är det ett snestreck och då blir det ett R............jag vet inte. Men bra ljud i pipan!
                Bifogade filer

Comment

• Ser ut att föreställa Kalle Anka tycker jag.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Tack, Polsson! Du får tolka hur Du vill...... men här kommer den första "göken" i maj. Möjligen en blandning av groda och fågel. Och signaturen är det inte bättre med. Först läste jag OL som i Olof Larsson från Laholm men sedan är det ett snestreck och då blir det ett R............jag vet inte. Men bra ljud i pipan!
                    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med signaturen, Lars, men att det är en iögonfallande och tydligen också iöronhörande skapelse, är ju en utmärkt början på maj månad i lergökssammanhang.
                    p-son

Comment

• Ryska gökar

Dessa ryska gökar fick jag nyligen av en vän inköpta i Moskva. Läckra färger som brukligt. Den högra med blåshålet under.
                      Bifogade filer

Comment

• Erik Mornils lergök från Nittsjö har Polsson visat på nr 237 och på nr 238 har Ocarinas kommenterat. Utan bild har den förekommit på inslag nr 91. Här är en gök med tydligt EM och väl en gång i tiden såld hos Porslin-Ericsson i Lund.
                        Bifogade filer

Comment

Dessa ryska gökar fick jag nyligen av en vän inköpta i Moskva. Läckra färger som brukligt. Den högra med blåshålet under.
                          Är gökarna gjutna i form?

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Erik Mornils lergök från Nittsjö har Polsson visat på nr 237 och på nr 238 har Ocarinas kommenterat. Utan bild har den förekommit på inslag nr 91. Här är en gök med tydligt EM och väl en gång i tiden såld hos Porslin-Ericsson i Lund.
                          Härligt med tydlig signering och etikett från affären som sålde göken!
                          p-son

Comment

• Gjutna i form?

Om de är gjutna i form eller inte kan jag inte svara på....men de ser inte så ut. Klase Jr berättade en gång att han hade gjort en form för lergökar. Men att tidsvinsten var minimal. Visar bild på denna gök av Klase Jr.
                            Bifogade filer

Comment

Om de är gjutna i form eller inte kan jag inte svara på....men de ser inte så ut. Klase Jr berättade en gång att han hade gjort en form för lergökar. Men att tidsvinsten var minimal. Visar bild på denna gök av Klase Jr.
                              Ok! Den göken av Klase Jr tycker jag är fint skulpterad och glaserad, ser knappast ut som en lergök.
                              p-son

Comment

• Nog liknar det en lergök om man vänder på den,,,,
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X