Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Här har Torsten Svensson valt att sätta två signaturer - dels den tydliga TS och dels den lite stiliserade ts och därtill "Handarbete". Göken är nästan 17 cm hög.
    En brun occarina får också följa med. Elva hål med nummer och bokstav + ett att blåsa i. 15 cm lång och en stämpel som jag inte kan tyda.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
      TS står för Torsten Svensson från Vegeholm (utanför Ängelholm), som är en av de vanligaste tillverkarna av Ängelholmsgökar. Han använde flera typer av stämplar och signeringar.

Ett utdrag ur en reklambroschyr från Ängelholm visar några olika typer av lergökar från Ängelholm.
      Du har övertygat mig, och jag ska i fortsättningen hålla näbben om TS-stämpel visavi Ängelholm, även om jag tror att Torshälla S. också var duktiga på lergökar.

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Vill också vara med i gökklubben så här är mitt bidrag, har varit med förr men ni som har sett den får blunda!
        Upptäckte, när jag harvade runt i lergökstråden att vi, ännu efter tre år, inte fått kläm på Tingelings sko.

Att den är stämplad Eskilstuna, står klart, men vad står det mer upptill?
        JS & JA tyder jag det som.

Click image for larger version

Name:	Eskilstuna Skogök 1.jpg
Views:	1
Size:	105,0 KB
ID:	539762

Det blir att pussla lite och se om befolkningsskivor och nätet kan ge resultat.
        Eskilstuna Kakelfabrik kan vara på tapeten, även om den från 1903 drevs av A. Sundberg enligt länken:

Två kakelmakare Sundberg finns i Eskilstuna 1900, och de är antagligen far och son, eftersom bostadsadressen är densamma.

Sundberg, Alfred
        Kakelmak.
        f. 1824 i Skänninge (Östergötlands län, Östergötland)
        Enkl.
        Änkling, ensam i familjen
        Gårdens N:r 7
        Eskilstuna

Sundberg, Johan Erik
        Kakelugnsmak.
        f. 1870 i Linköping (Östergötlands län, Östergötland)
        Gift man, far i familjen
        Gårdens N:r 7
        Eskilstuna

Johan är möjligen den "John" som Ulla Fjaestad nämner i samband med Eskilstuna Kakelfabrik här:

Före 1903 kan Johan Sundberg ha varit i komanjonskap med Johan Andersson.
        Kanske är det så att dessa två innehade den gäckande Eskilstuna Lergodsfabrik?

Andersson, Johan Fredrik
        Kakelugnsmak.
        f. 1868 i Älgarås (Skaraborgs län, Västergötland)
        Gift man, far i familjen
        Östermalm 17
        Eskilstuna

Det här får vara en arbetshypotes att jobba vidare med.

DigitaltMuseum visar lergökar, med koppling till Eskilstuna, och söker man på okarina blir resultatet ungefär detsamma - att givaren och tidige lergökssamlaren Lyttkens innehade dem på orten. Det borgar förstås inte för att hans lergökar är tillverkade där:
        Last edited by Gideon; 2012-09-26, 18:12.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Du har övertygat mig, och jag ska i fortsättningen hålla näbben om TS-stämpel visavi Ängelholm, även om jag tror att Torshälla S. också var duktiga på lergökar.
          Jag har ofta sett TS-stämplade föremål av alla de slag som inte sett ut att vara gjorde i Torshälla utan sett klart senare ut.

Comment

• YES och JA är väl samma sak, No................

Comment

• Jag vill också va med i klubben

Name:	20120926_224904.jpg
Size:	111,6 KB
ID:	539772Click image for larger version

Name:	20120926_224924.jpg
Size:	63,7 KB
ID:	539773Click image for larger version

Name:	20120926_225000.jpg
Size:	83,9 KB
ID:	539774Click image for larger version

Name:	20120926_225442.jpg
Size:	57,7 KB
ID:	539775Click image for larger version

Name:	20120926_225130.jpg
Size:	59,2 KB
ID:	539776

Har fler än dessa två, men inte helt tillgängliga i denna sena timme. Dessa är nog ändå dom jag tycker är mest intressanta. Vet inte om fisken är tillräckligt gammal för att platsa här, men jag köpte den i Stockholm av tillverkaren - fick den billigt för den var stämd i fiss. Fantastiskt ljud är det iaf. Han hade lergökar som var helt otroliga, en jättestor med ett ljud som, ja det går inte att beskriva.

Den gamla har jag köpt på en samlarmarknad för inte så längesen. Som synes tillverkad i Österrike.

Har inte gjort några inlägg här förut - hoppas det blev rätt...
              Last edited by mormorludenben; 2012-09-26, 23:52.

Comment

• Ojoj nu såg jag hur många inlägg det varit här - när jag skickade in mitt såg jag bara dom första - jag fattade ju det som om det var helt nytt. Mitt inlägg är väl i sammanhanget inte så intressant, men jag gillar lergökar och okarinor o vill gärna vara med i lergöksklubben.

Skillnaden på lergökar och okarinor? Tänker att min fisk är en lergök o den andra är en okarina.

Comment

• Ursprungligen postat av mormorludenben Visa inlägg
                  Ojoj nu såg jag hur många inlägg det varit här - när jag skickade in mitt såg jag bara dom första - jag fattade ju det som om det var helt nytt. Mitt inlägg är väl i sammanhanget inte så intressant, men jag gillar lergökar och okarinor o vill gärna vara med i lergöksklubben.

Skillnaden på lergökar och okarinor? Tänker att min fisk är en lergök o den andra är en okarina.
                  Hej, mormorludenben!
                  Ditt inlägg är inte mindre intressant än något av alla de andra inläggen. Du hälsas hjärtligt välkommen till de muntra gökarnas skara.

Gökboet:1)polsson, 2)E.B., 3)Andres, 4)engelsson, 5)Olle M, 6)Tingeling, 7)Lars M, 8)Bengt H, 9)brodertuck, 10)Kecke, 11)Umeubbe, 12)sladden, 13)kolmårdstrollet, 14)söffe, 15)sippa, 16)Nellie, 17)Jani, 18)Gustav 53, 19)Agda, 20)Gideon, 21)TheOcarinas,22) prylsnubben, 23)Lars F, 24)svedq, 25)Kaptenen, 26)Orlando, 27)Jeeper, 28)Gudrun Anselm, 29)Morfar, 30)Rolf J, 31)Luchur, 32)Simco, 33)Aldenon, 34)Gafsan, 35)bonnie, 36)surmasen, 37)Rosino, 38)Mormorludenben
                  p-son

Comment

• Grattis Polsson!
                    Mer än 80000 besökare!!!
                    Både Du (nr 356) och The Ocarinas (nr 298) har visat gökar av Jenny Göransdotter från Arvika. Här kommer ytterligare en från 1994.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Grattis Polsson!
                      Mer än 80000 besökare!!!
                      Både Du (nr 356) och The Ocarinas (nr 298) har visat gökar av Jenny Göransdotter från Arvika. Här kommer ytterligare en från 1994.
                      Hej, Lars!
                      Jag tycker att vi alla 38 medlemmar ska känna oss stolta över vår över-80000-besökar-tråd. Vi ska kanske ha en sektion i klubben för Jenny-Göransdotter-gökar?
                      p-son

Comment

• Gaphals från Tällberg

En 11 cm hög lergök från Dalarna.
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          En 11 cm hög lergök från Dalarna.
                          Efter att ha besökt Tällberg i Dalarna för många, många år sedan förstår jag att gökarna måste kunna skrika extra högt för annars hörs det inte ner till
                          områdets lägre liggande delar.
                          p-son

Comment

• Ännu en dala-gök (den brun/gröna). Nu från Nittsjö.

Den vita är av okänd tillverkning.

Name:	Resize of helsingorgs lerkärlsfabrik 010.jpg
Size:	47,9 KB
ID:	542776

Comment

• Mw

Sjôven och jumlar, har ju alldeles glömt att lägga in min Maggie-gök på tråden,
                              första Wibom-göken tror jag..........
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Sjôven och jumlar, har ju alldeles glömt att lägga in min Maggie-gök på tråden,
                                första Wibom-göken tror jag..........
                                Det tror jag också! Hur kan du vara så glömsk?
                                p-son

Comment

Working...
                                X