Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Peru via Berlin

Tack för de fina orden Polsson. Här kommer en av mina senaste gökar. Inköpt december 2009 på julmarknad i Berlin.Den kommer från Peru.
    Bifogade filer
    Last edited by The Ocarinas; 2009-12-27, 15:44.

Comment

• Hej!

Jag har tyvärr inte någon lergök att visa upp, men en italiensk släkting.

Okarinan fick jag av min syster någon gång på 1960-talet. Inköpt i Italien.

Jag har "forskat" lite på nätet och konstaterar att den är tillverkad av Arrigo Mignani i Budrio.
      När jag fick den medföljde en bruksanvisning om hur man skulle lära sig spela på den. Dessvärre har bruksanvisningen förkommit så jag har aldrig lärt mig spela.
      Den har en fin ton kan jag konstatera i alla fall.

Lars F
      Bifogade filer
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Lergökssparbössa Rotkäppchen

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
        Tack för de fina orden Polsson. Här kommer en av mina senaste gökar. Inköpt december 2009 på julmarknad i Berlin.Den kommer från Peru.
        Den fina göken måste vara den i lergökstråden som har flugit längst av alla.

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
        Hej!
        Jag har tyvärr inte någon lergök att visa upp, men en italiensk släkting.
        Okarinan fick jag av min syster någon gång på 1960-talet. Inköpt i Italien.
        Jag har "forskat" lite på nätet och konstaterar att den är tillverkad av Arrigo Mignani i Budrio.
        När jag fick den medföljde en bruksanvisning om hur man skulle lära sig spela på den. Dessvärre har bruksanvisningen förkommit så jag har aldrig lärt mig spela.
        Den har en fin ton kan jag konstatera i alla fall.

Lars F
        Naturligtvis får din ocarina räknas in bland lergökarna eller tvärtom. Härligt att se en sådan fin signering. Det skulle vara kul att kunna spela på en sådan,
        tycker jag.

Denna ovanliga lergökssparbössa förärades min äldsta dotter idag av en god vän till familjen. Den är tillverkad i lera och bör vara från Tyskland eller ett annat tysktalande land eftersom Rotkäppchen är Rödluvan på tyska. Här står hon med vargen och vägrar att ge ljud ifrån sig ända tills man håller för sparspringan och blåser i hålet vid foten. Huruvida den ger ljud ifrån sig med
        mynt inuti, vet jag inte. Får väl kontrollera när nästa månadslön infaller
        eftersom julen lagt beslag på föregående dito.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2009-12-27, 19:54.
        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Den fina göken måste vara den i lergökstråden som har flugit längst av alla.

Naturligtvis får din ocarina räknas in bland lergökarna eller tvärtom. Härligt att se en sådan fin signering. Det skulle vara kul att kunna spela på en sådan,
          tycker jag.

Denna ovanliga lergökssparbössa förärades min äldsta dotter idag av en god vän till familjen. Den är tillverkad i lera och bör vara från Tyskland eller ett annat tysktalande land eftersom Rotkäppchen är Rödluvan på tyska. Här står hon med vargen och vägrar att ge ljud ifrån sig ända tills man håller för sparspringan och blåser i hålet vid foten. Huruvida den ger ljud ifrån sig med
          mynt inuti, vet jag inte. Får väl kontrollera när nästa månadslön infaller
          eftersom julen lagt beslag på föregående dito.
          Grattis till denna fantastiska "lergök". Absolut bland det bästa jag sett. Nu är det nog ingen idé att sända in fler bilder.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
            Grattis till denna fantastiska "lergök". Absolut bland det bästa jag sett. Nu är det nog ingen idé att sända in fler bilder.
            The Ocarinas! Möjligtvis kan du få ledigt resten av året, men sedan, nästa år, förväntar jag och sannolikt resten av muntergökarna i klubben oss gökar från när och fjärran från dig. En gök gör ingen tråd men många ger en hel väv!
            p-son

Comment

• Fröstorp

Här kommer en sjuksköterske lergök från Lena J Fröstorp.
              Bifogade filer

Comment

• Peru

Här kommer fyra frusna fåglar från Peru.Tre av dem sjunger entonigt men man får vara glad att de sjunger överhuvudtaget när det är så kallt.
                Bifogade filer
                Last edited by The Ocarinas; 2010-01-02, 19:28.

Comment

Här kommer en sjuksköterske lergök från Lena J Fröstorp.
                  Känns tryggt med en sådan gök efter allt jul- och nyårsfirande!

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                  Här kommer fyra frusna fåglar från Peru.Tre av dem sjunger entonigt men man får vara glad att de sjunger överhuvudtaget när det är så kallt.
                  Härlig färger, härliga gökar!

God fortsättning, The Ocarinas!

På tal om kallt och fåglar, The Ocarinas, vill jag gärna överlämna denna berättelse ur "Till Glädjen" av Bredsdorff, Larsen, Jensen:

"Den sibiriska näktergalen flög upp mot solen, så högt att den till sist frös till is och föll ner på den platta tundran. Men den sibiriska kon kom förbi och släppte en komocka, som begravde den stelfrusna fågeln. Inne i komockan var det varmt och skönt. Näktergalen töade upp, sträckte på halsen och började sjunga. Det hörde den sibiriska katten från sitt gömställe. Den hoppade fram, befriade fågeln - och slukade den.

Denna historia har inte bara en moral utan fyra. Den första är, som var och en kan räkna ut: den som flyger högt, faller djupt. De båda nästa är: inte alla som skiter på dig är dina fiender, och inte alla som drar upp dig ur skiten är dina vänner. Den sista visa slutsats man kan dra av historien är att man inte skall sjunga när man sitter i skit till halsen.
                  Men det är svårt att låta bli."
                  Last edited by Polsson; 2010-01-02, 20:04.
                  p-son

Comment

• Peru

Denna lergök har den typiska peruanska konstruktionen där anblåspipan inte sitter ihop med spaltkonstruktionen som de nästan alltid gör på de europeiska gökarna.
                    Bifogade filer

Comment

Denna lergök har den typiska peruanska konstruktionen där anblåspipan inte sitter ihop med spaltkonstruktionen som de nästan alltid gör på de europeiska gökarna.
                      Kul "gökar"! Blåshållet på den ena förefaller sitta på instrumentet, men var är det på den andra?
                      p-son

Comment

• Det är en gök med ett blåshål som sitter på baksidan.Men det är två stycken spaltkonstruktioner. Ska visa fler av denna typ senare.

Comment

• Rumänien

Under nittiotalet hade jag en bekant som jobbade i Rumänien. Som alla andra i min bekantskapskrets som beger sig utanför kommungränsen så fick han uppmaningen att titta efter lergökar. Jag är mycket belåten med hur uppdraget utfördes. Här är några av de gökar jag fick.
                          Bifogade filer

Comment

Under nittiotalet hade jag en bekant som jobbade i Rumänien. Som alla andra i min bekantskapskrets som beger sig utanför kommungränsen så fick han uppmaningen att titta efter lergökar. Jag är mycket belåten med hur uppdraget utfördes. Här är några av de gökar jag fick.
                            Jag förstår att du är belåten. Just handgjorda, inte drejade eller formgjutna,
                            gökar ha en speciell charm, tycker jag. Ekorren tycker jag är suverän.
                            p-son

Comment

• Helfestliga.

Comment

• Den osignerade göken med guldgap fick naturligtvis följa med hem från loppisen.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X