Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Danmark

Här kommer en ovanlig lergök. Inköpt i Hirtshals. Är den enda stereo gök jag sett. Är dubbla blåshål vilket ger ett mäktigt ljud. Visst var din finska gök kanonfin,Polsson.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
      Här kommer en ovanlig lergök. Inköpt i Hirtshals. Är den enda stereo gök jag sett. Är dubbla blåshål vilket ger ett mäktigt ljud. Visst var din finska gök kanonfin,Polsson.
      Var tvungen att slå upp Hirtshals på Google och därmed har jag utökat mina geografiska kunskaper, Danmark var det. Dubbla blåshål är inte fy skam och detta parat med härliga färger ger en förträfflig gök, tycker jag.

Bifogar en sida från internet där ordet "lergök" finns på olika språk.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2009-11-20, 23:59.
      p-son

Comment

• Skåne

En skånsk ocarina från Löderup. Tillverkad av Dan Hultcrantz. Inköpt -97.
        Bifogade filer
        Last edited by The Ocarinas; 2009-11-23, 09:01.

Comment

• Skåne

Här kommer 5 stycken ATA gökar. Vet att flera här har visat förut men de är så läckra så de kan visas igen. Även om några av mina gökar har blivit lite skamfilade under årens gång. En är märkt "Vadstena".
          Bifogade filer

Comment

• ATA-gökar ur form?

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
            Här kommer 5 stycken ATA gökar. Vet att flera här har visat förut men de är så läckra så de kan visas igen. Även om några av mina gökar har blivit lite skamfilade under årens gång. En är märkt "Vadstena".
            Har själv en ATA-gök. Undrar om de förefaller vara gjutna i form. Eftersom du har så många och dubletter förmodar jag att du kan svara på frågan.
            p-son

Comment

• Nog ser de bra lika ut de håller jag med om.

Comment

• The Ocarinas har ett PM från mig och Mochen
                Nej, det är inget loppspel.

Comment

• Skåne

En ovanlig Ängelholms lergök som samtidigt är en sparbössa. Osignerad. Bredd ca. 40cm.
                  Bifogade filer

Comment

• Skåne

En skånsk säl från Höganäs. Keramiker Klase Jr har tillverkat den. -94 är året.
                    Bifogade filer
                    Last edited by The Ocarinas; 2009-12-01, 21:34.

Comment

• Skåne

Två stycken lergöksansikten av Klase Jr. Nästa lergök blir nummer 100. Funderar på vilken jag ska visa.
                      Bifogade filer

Comment

• Edgar Hjoberg (1918-1991) Västra Bodarna i Dalsland

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                        En skånsk säl från Höganäs. Keramiker Klase Jr har tillverkat den. -94 är året.
                        Den "göken" måste vara sälsynt!

Kunde inte låta bli att bjuda på denna gök på Tradera. På något sätt talade den till mig. Väl ankommen till Trelleborg tyckte jag mig känna igen namnet E Hjoberg på undersidan. Efter en snabbtitt i keramikbiblioteket (0,9 hyllmeter) drogs mitt minne till "Krukmakare och kakelugnsmakare" av Tom Möller. Texten om och bilden av Edgar Hjoberg är fotograferad därifrån.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Nittsjögök

Hjoberggöken som jag visade i går, hade sällskap till "Porten mot Kontinenten", Trelleborg, med denna lite ovanligare Nittsjögök vilken liknar en gris om man tittar på undersidan. Signaturen på "grisens" nos har jag inte lyckats härleda. Kanske finns det någon Nittsjöexpert som man hjälpa till!
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

• Skåne

Här kommer jubileumsgöken. Den hundrade göken som jag visar. "Göken" är gjord av Klase Jr och föreställer Charlie Rivel. Den Nittsjögök som Polsson visade är gjord av Erik Mornils. Finns i minst två varianter dels denna gröna och en som är i brun nyans. Han gjorde även en mindre gök i denna gröna glasyr.
                            Bifogade filer

Comment

• Polen

Fyra stycken gökar inköpta i Gdynia.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                                Här kommer jubileumsgöken. Den hundrade göken som jag visar. "Göken" är gjord av Klase Jr och föreställer Charlie Rivel. Den Nittsjögök som Polsson visade är gjord av Erik Mornils. Finns i minst två varianter dels denna gröna och en som är i brun nyans. Han gjorde även en mindre gök i denna gröna glasyr.
                                Grattis till jubileet, The Ocarinas, och tack för upplysningen om min Nittsjögök.
                                Kan konstatera att Klase Jr hade många olika gökar i sitt sortiment.
                                p-son

Comment

Working...
                                X