Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Visselpipa

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
    Här kommer jubileumsgöken. Den hundrade göken som jag visar. "Göken" är gjord av Klase Jr och föreställer Charlie Rivel.
    Det är ett jubileum som heter duga, The Ocarinas!
    Du har en stor och fin samling, och det ska bli kul att se vad mer som finns att låta om.

Att den här låter, är då ett som är säkert, även om det inte går att spela på. Visslar gör den visst, sa ju en Johanna och borde därmed få passera som saltglaserad fåglalåt, märkt TK.
    Kanske en Taisto Kaasinen, med blott 5,4 cm i höjd.
    Bifogade filer

Comment

• Mexico

Tackar för gratulationerna. Nu blir det full fart mot 200. Här kommer en av alla dessa gökar från Mexico,i vilket fall är denna köpt som det. Har en vän som besökt Mexico och berättade att han varit inne i en affär som bara sålde "ocarinas". Kan känna skräck inför tanken att komma till denna affär.
      Bifogade filer

Comment

• Skåne

Här kommer en "gök" från Höganäs. Klase Jr som hade ett stort antal olika modeller på sina lergökar under 90 talet har tillverkat den.
        Bifogade filer

Comment

• Fröstorp

Denna gök är signerad "Lena J Fröstorp". Inköpt -98.
          Bifogade filer

Comment

• Okänt ursprung

Här kommer två gökar med ovanligt placerade blåshål. Någon som vet ursprunget på dessa? Finns ingen signatur under.
            Bifogade filer
            Last edited by The Ocarinas; 2009-12-13, 14:34.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
              Här kommer två gökar med ovanligt placerade blåshål. Någon som vet ursprunget på dessa? Finns ingen signatur under.
              När jag ser dina gökar, The Ocarinas, kommer jag att tänka på en historia som någon berättade här på PES, men jag kan inte hitta inlägget och minns inte vem som gjorde det. Det var så här:
              -Tycker du att jag är lik en lergök!
              -Ja!
              -Då kan du ta och blåsa mig i.....
              Denna historia passar definitivt inte till dina gökar vilka jag inte har en aning om var det kommer ifrån.
              p-son

Comment

• Halland

Här kommer en lergök av Tomas Bergh.
                Bifogade filer

Comment

Här kommer en lergök av Tomas Bergh.
                  Eftersom jag besöker Varberg årminstone en gång om året, blir jag lite nyfiken.
                  Håller Thomas Bergh fortfarande på med lergods, eller är det en "gammal" gök?
                  p-son

Comment

• Gök från Varberg

Den 12 maj visade jag en tukos gök av Tomas Bergh på denna tråd. Säkert gjuten i samma form.
                    Sommartid brukar man kunna köpa Tomas Berghs alster på torget i Varberg (onsdagar och lördagar). Skålar, fat, krukor, vaser men också lergökar i olika färger.

Comment

• Bulgarien

Denna gök är inköpt i Sunny Beach en oerhört varm sommardag. Så varm så man knappt orkade gå och handla lergökar. Då tror jag alla lergökssamlare förstår hur varmt det var. Var inne och tittade på Lars Ms turkosa gök. Väldigt läcker färg.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Den 12 maj visade jag en tukos gök av Tomas Bergh på denna tråd. Säkert gjuten i samma form.
                        Sommartid brukar man kunna köpa Tomas Berghs alster på torget i Varberg (onsdagar och lördagar). Skålar, fat, krukor, vaser men också lergökar i olika färger.
                        Tackar för upplysningen!
                        p-son

Comment

• Tibro

Jan-Åke Andersson från Tibro har tillverkat denna gök.
                          Bifogade filer

Comment

• Värmland

God Jul önskar jag er alla på "Pes" med denna tomtegök. En gåva jag fått av keramikern Per Nilsson Arvika.Året var 2002.
                            Bifogade filer

Comment

• Nittsjö keramikfabrik tillverkar fortfarande lergökar. Du kanske kan se några på deras hemsida.

Comment

God Jul önskar jag er alla på "Pes" med denna tomtegök. En gåva jag fått av keramikern Per Nilsson Arvika.Året var 2002.
                                Tack detsamma, The Ocarinas!
                                Och tack för alla fantastiska, fantasirika, främmande lergökar vilka har blåst nytt liv i tråden.
                                p-son

Comment

Working...
                                X