Oj vilka bra sidor. Fick helt plötsligt ytterligare några japanska gökar i min samling.Dessa sidor borde absolut ingå i grundkursen för lergökssamlare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Comment
-
Dubbelgök
Ur flocken som landade i Trelleborg fanns dessa två, osignerade gökar. Jag utgår ifrån att de kommer från samma kull enär de är "stöpta" i samma form.
Att de har olika färger är ju inte konstigare än tex en kull med kinsesiska nakenhundar där ju det oftast finns en påpälsad valp.p-son
Comment
-
Gotländska gökar
Har kollat på göktrådens alla sidor och inte hittat mer än en gotländsk gök, men jag kan ju ha fel. Oavsett om så skulle vara fallet, visar jag ändå två från Gotland hitflugna gökar. Förutom att de är ögökar, är de väldigt stora. Kan undra om gök heter gauk på gotländska?p-son
Comment
-
Även om Visbygöken är mer allmogsk och klarare i glasyren (snygg alltså), finner jag den från Etelhem rarare och kanske mer medeltida i formen.
Du kan inte ta bättre bild på signeringen (Solberg?) och kanske lägga piparen i Etelhemstråden? Gänget där vill nog ha någon som livar upp dem.
Comment
-
Jag laddar kameran och tar ut göken i det fria och återkommer.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggÄven om Visbygöken är mer allmogsk och klarare i glasyren (snygg alltså), finner jag den från Etelhem rarare och kanske mer medeltida i formen.
Du kan inte ta bättre bild på signeringen (Solberg?) och kanske lägga piparen i Etelhemstråden? Gänget där vill nog ha någon som livar upp dem.
p-son
Comment
-
Comment
-
Det gör du rätt i, Lars M! Den nedersta göken ser spännande ut.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggJag hänger på Polssons värmlandsgök med ytterligare två från samma landskap.p-son
Comment
-
Gröna sidan upp
Grönt är skönt, sägs det, och med tanke på att det är sommar (?), passar ju färgen extra bra. Den melerade göken tappade huvudet på väg till Trelleborg, men Karlssons klister löste problemet. Signaturen i botten får gärna någon PES:are förklara. Den ljusgröna ser väl ut som lergökar gör för det mesta.p-son
Comment
-
Arvikagök-Ulla Nilsson
Inventerade samtliga gökar på göktråden och kunde inte hitta någon gök som denna. Jag citerar "från stenärle till prydnadskeramik En bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten" av Britt Andersson på Heidruns förlag:
"När Samuel Johansson och Torbjörn Eliasson båda hade gått bort år 1992 köpte hans släktning, keramikern Ulla Nilsson, och hennes man...... Övre Stortorpet. Gården hade då varit i samma släkts ägo i 165 år och kommer så att förbli."
"Ulla Nilsson, född 1956, är den sista av Nils Nilsson på Stortorpets alla ättlingar, som arbetar som krukmakare eller keramiker.
Nog kan man säga att Ulla för traditionen vidare när det gäller lergökar, därmed inte sagt att hon kopierar. Hennes gök är enligt min mening en fröjd för ögat och lyser av personlig prägel Undrar hur hon gör när hon engoberar?
Last edited by Polsson; 2010-06-20, 13:47.p-son
Comment
-
Inlägg 237 i denna förmodligen världens mest omfångsrika tråd om lergökarUrsprungligen postat av Polsson Visa inläggHjoberggöken som jag visade i går, hade sällskap till "Porten mot Kontinenten", Trelleborg, med denna lite ovanligare Nittsjögök vilken liknar en gris om man tittar på undersidan. Signaturen på "grisens" nos har jag inte lyckats härleda. Kanske finns det någon Nittsjöexpert som man hjälpa till!
Någon Nittsjöexpert är jag absolut inte, men jag tror att det bör stå EM och det borde vara Erik Mornils.
Comment
-
Den göken tror jag mig inte ha sett tidigare. Alltid kul och intressant medUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggInlägg 237 i denna förmodligen världens mest omfångsrika tråd om lergökar
Någon Nittsjöexpert är jag absolut inte, men jag tror att det bör stå EM och det borde vara Erik Mornils.
"nya" gökar. Kan berätta att jag har gökar på gång som förväntas ankomma "Trellelanda" i denna vecka.p-son
Comment
Comment