Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oj vilka bra sidor. Fick helt plötsligt ytterligare några japanska gökar i min samling.Dessa sidor borde absolut ingå i grundkursen för lergökssamlare.

Comment

• Ankgök

Efter att ha tittat på samtliga sidor på göktråden, kan jag konstatera att denna ankgök inte visats tidigare. Den är osignerad och handgjord, inte drejad, och mycket personlig, tycker jag.
      Bifogade filer
      p-son

Comment

• En gök om dagen?

Eftersom läkaren har ordinerat mig en gök om dagen, visas denna okända, drejade stengodsgök med speciell huvudform. Den ingick i en flock på 12 gökar son anlände till Trelleborg från Stockholm under gårdagen,
        Bifogade filer
        p-son

Comment

• Okänd Tuppagök

Dagens gök tillhör tuppsläktet om nu det är ett släkte. Han ingick i en större gökformation som flög ner från Kungliga bröllopsstaden.
          Bifogade filer
          p-son

Comment

• Dubbelgök

Ur flocken som landade i Trelleborg fanns dessa två, osignerade gökar. Jag utgår ifrån att de kommer från samma kull enär de är "stöpta" i samma form.
            Att de har olika färger är ju inte konstigare än tex en kull med kinsesiska nakenhundar där ju det oftast finns en påpälsad valp.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

• Gotländska gökar

Har kollat på göktrådens alla sidor och inte hittat mer än en gotländsk gök, men jag kan ju ha fel. Oavsett om så skulle vara fallet, visar jag ändå två från Gotland hitflugna gökar. Förutom att de är ögökar, är de väldigt stora. Kan undra om gök heter gauk på gotländska?
              Bifogade filer
              p-son

Comment

• Även om Visbygöken är mer allmogsk och klarare i glasyren (snygg alltså), finner jag den från Etelhem rarare och kanske mer medeltida i formen.

Du kan inte ta bättre bild på signeringen (Solberg?) och kanske lägga piparen i Etelhemstråden? Gänget där vill nog ha någon som livar upp dem.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Även om Visbygöken är mer allmogsk och klarare i glasyren (snygg alltså), finner jag den från Etelhem rarare och kanske mer medeltida i formen.

Du kan inte ta bättre bild på signeringen (Solberg?) och kanske lägga piparen i Etelhemstråden? Gänget där vill nog ha någon som livar upp dem.
                  Jag laddar kameran och tar ut göken i det fria och återkommer.
                  p-son

Comment

• Oglaserad värmlänning signerad TE

I flocken från Stockholm fanns även denna engoberade värmlandsgök till- verkad av Torbjörn Eliasasson i Arvika. Jag tror inte att en sådan är visad tidigare, men skulle så vara fallet är det ju ingen skada skedd.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

• Värmlandsgökar

Jag hänger på Polssons värmlandsgök med ytterligare två från samma landskap.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Jag hänger på Polssons värmlandsgök med ytterligare två från samma landskap.
                        Det gör du rätt i, Lars M! Den nedersta göken ser spännande ut.
                        p-son

Comment

• Gröna sidan upp

Grönt är skönt, sägs det, och med tanke på att det är sommar (?), passar ju färgen extra bra. Den melerade göken tappade huvudet på väg till Trelleborg, men Karlssons klister löste problemet. Signaturen i botten får gärna någon PES:are förklara. Den ljusgröna ser väl ut som lergökar gör för det mesta.
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

• Arvikagök-Ulla Nilsson

Inventerade samtliga gökar på göktråden och kunde inte hitta någon gök som denna. Jag citerar "från stenärle till prydnadskeramik En bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten" av Britt Andersson på Heidruns förlag:
                            "När Samuel Johansson och Torbjörn Eliasson båda hade gått bort år 1992 köpte hans släktning, keramikern Ulla Nilsson, och hennes man...... Övre Stortorpet. Gården hade då varit i samma släkts ägo i 165 år och kommer så att förbli."

"Ulla Nilsson, född 1956, är den sista av Nils Nilsson på Stortorpets alla ättlingar, som arbetar som krukmakare eller keramiker.

Nog kan man säga att Ulla för traditionen vidare när det gäller lergökar, därmed inte sagt att hon kopierar. Hennes gök är enligt min mening en fröjd för ögat och lyser av personlig prägel Undrar hur hon gör när hon engoberar?
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2010-06-20, 13:47.
                            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Hjoberggöken som jag visade i går, hade sällskap till "Porten mot Kontinenten", Trelleborg, med denna lite ovanligare Nittsjögök vilken liknar en gris om man tittar på undersidan. Signaturen på "grisens" nos har jag inte lyckats härleda. Kanske finns det någon Nittsjöexpert som man hjälpa till!
                              Inlägg 237 i denna förmodligen världens mest omfångsrika tråd om lergökar

Någon Nittsjöexpert är jag absolut inte, men jag tror att det bör stå EM och det borde vara Erik Mornils.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Inlägg 237 i denna förmodligen världens mest omfångsrika tråd om lergökar

Någon Nittsjöexpert är jag absolut inte, men jag tror att det bör stå EM och det borde vara Erik Mornils.
                                Den göken tror jag mig inte ha sett tidigare. Alltid kul och intressant med
                                "nya" gökar. Kan berätta att jag har gökar på gång som förväntas ankomma "Trellelanda" i denna vecka.
                                p-son

Comment

Working...
                                X