Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• I Kronvrak

Fanns i kronvrak: sju bokstäver=Krongök.
    Bifogade filer

Comment

• Nu har jag ännu inte hunnit läsa hela den långa lergökstråden, så jag vet inte om min fågel platsar i lergökssläktet, men om den inte gör det får ni göra som gökungen och slänga ut tuppen ur boet Svensk är den antagligen inte heller.
      Bifogade filer
      Last edited by Rosino; 2012-08-25, 14:24.

Comment

• Rosino nummer 37

Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
        Nu har jag ännu inte hunnit läsa hela den långa lergökstråden, så jag vet inte om min fågel platsar i lergökssläktet, men om den inte gör det får ni göra som gökungen och slänga ut tuppen ur boet Svensk är den antagligen inte heller.
        Hej, Rosino!

Visst platsar din gök i boet och där blir den inte ensam i sitt slag för någonstans i tråden finns det en tvilling till den. Välkommen till muntergökarna som medlem nummer 37.

Gökboet:1)polsson, 2)E.B., 3)Andres, 4)engelsson, 5)Olle M, 6)Tingeling, 7)Lars M, 8)Bengt H, 9)brodertuck, 10)Kecke, 11)Umeubbe, 12)sladden, 13)kolmårdstrollet, 14)söffe, 15)sippa, 16)Nellie, 17)Jani, 18)Gustav 53, 19)Agda, 20)Gideon, 21)TheOcarinas,22) prylsnubben, 23)Lars F, 24)svedq, 25)Kaptenen, 26)Orlando, 27)Jeeper, 28)Gudrun Anselm, 29)Morfar, 30)Rolf J, 31)Luchur, 32)Simco, 33)Aldenon, 34)Gafsan, 35)bonnie, 36)surmasen, 37)Rosino
        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Hej, Rosino!

Visst platsar din gök i boet och där blir den inte ensam i sitt slag för någonstans i tråden finns det en tvilling till den. Välkommen till muntergökarna som medlem nummer 37.

Gökboet:1)polsson, 2)E.B., 3)Andres, 4)engelsson, 5)Olle M, 6)Tingeling, 7)Lars M, 8)Bengt H, 9)brodertuck, 10)Kecke, 11)Umeubbe, 12)sladden, 13)kolmårdstrollet, 14)söffe, 15)sippa, 16)Nellie, 17)Jani, 18)Gustav 53, 19)Agda, 20)Gideon, 21)TheOcarinas,22) prylsnubben, 23)Lars F, 24)svedq, 25)Kaptenen, 26)Orlando, 27)Jeeper, 28)Gudrun Anselm, 29)Morfar, 30)Rolf J, 31)Luchur, 32)Simco, 33)Aldenon, 34)Gafsan, 35)bonnie, 36)surmasen, 37)Rosino
          Tackar och bugar, jag är hedrad att få bli medlem i en så eminent klubb!

Jag har skummat igenom hela tråden nu, och såg tvillingen också.

Otroligt hur många olika variationer och skapelser det finns! Både vackra och mindre vackra. Jag kommer att hålla mina nyöppnade lergöksögon alerta när jag besöker loppisar i framtiden, och hoppas att jag hittar några vilsneflugna exemplar att ge ett nytt hem

Tack för en trevlig tråd, forumet överlag verkar ha bra stämning också där man som nybörjare inte blir mobbad och utfryst!

Comment

• I mitt gökbo huserar nu 3 varelser till, så nu består min stora samling av hela 4 st gökar!

Den senaste är en Sune G Svensson i mellanstorlek. Jag är nyfiken på vad värdet på en sån ligger på i Sverige? Jag antar att det som vanligt är mycket dyrare här, men jag kunde bara inte lämna den nu när min gök-ögon öppnats...

Comment

• Lergök från Gränsfors

Hallo!
              Lergök nr 3 är på plats
              Samma form, nästan samma lera som på de 2 lergökarna jag hade visat tidigare
              Signerad av Ingrid Bergström. Kul att hitta sån fin sak!

Hälsningar bonnie
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                Hallo!
                Lergök nr 3 är på plats
                Samma form, nästan samma lera som på de 2 lergökarna jag hade visat tidigare
                Signerad av Ingrid Bergström. Kul att hitta sån fin sak!

Hälsningar bonnie
                Tänk dig noga för, Bonnie! PES är den största inköpssamlarstimulatorn av alla www-sidor. Men visst är det kul med lergökar.
                p-son

Comment

• Jag har faktiskt 2 till

Men jag vet ingenting om dem...

bonnie
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                    Jag har faktiskt 2 till

Men jag vet ingenting om dem...

bonnie
                    Den högra, tuppen, har likheter med finska gökar vilka oftast är just tuppar.
                    p-son

Comment

• Tuppen skulle kunna vara från Sjöbo?

Jag har oftast förknippat vitt på oglaserade lergökar med Ängelholm, men så fel man kan ha.
                      Den här göken är från Elfstrands i Sjöbo http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post221822

I boken från Kulturen i Lund, om den verkstaden, på sidan 71, står den bland annat:
                      "I flerdelade formar tillverkades också varjehanda saker; vaser i form av stövlar eller tuppar, väggprydnader i form av hägrar, lergökar, askfat etc."

Som om det inte vore nog, finns den här påstått ängelholmska lergöken, som tyvärr missades med en hårsmån idag:

Knorren är rätt, det vita är också rätt för den staden. Men inte stämpeln.
                      För mig är TS detsamma som Torshälla Stenkärlsfabrik.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Hittade en gök som liknar dessa tidigare visade av Tingeling och trådmäster Polsson en aning, tycker jag. Det känns som en högervriden Törngrenare, tyvärr alltför väl rengjord, tidigare såg man att det stod SKANSEN under och några siffror plus ev signatur. Nu ser man bara ett "S" på ena foten. Göken verkar drejad och då kanske av Törngrens på förslagsvis Skansens julmarknad någon gång. "Chansa bör man annars dör man".
                        Undrar om denna kan vara från Elfstrand, Axel var ju på Skansen och drejade 1929.

Comment

• Bra fråga, även om Ditt exemplar verkar vara lite mager om halsen.
                          Jag kan bara se något som liknar C eller G, men inget S. Hur tittar Du?
                          Synproblemen lär bli än värre med det här "sigilliet" http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post182809

Annars finns det inget annat som motsäger Ditt nya förslag, som också har samma smäckra fot.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            ............ men inget S. Hur tittar Du?
                            Annars finns det inget annat som motsäger Ditt nya förslag, som också har samma smäckra fot.
                            Jag sa ju på vänstra foten, inte under fotsulorna.
                            Bifogade filer

Comment

• Ja, nu när Du satt ner foten, ser jag ett tydligt, litet, beskedligt och snällt S.
                              Det gjorde genast skillnad...

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Som om det inte vore nog, finns den här påstått ängelholmska lergöken, som tyvärr missades med en hårsmån idag:

Knorren är rätt, det vita är också rätt för den staden. Men inte stämpeln.
                                För mig är TS detsamma som Torshälla Stenkärlsfabrik.
                                TS står för Torsten Svensson från Vegeholm (utanför Ängelholm), som är en av de vanligaste tillverkarna av Ängelholmsgökar. Han använde flera typer av stämplar och signeringar.

Ett utdrag ur en reklambroschyr från Ängelholm visar några olika typer av lergökar från Ängelholm.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X