Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är inte det samma signatur som på sidan 73?

Tycker de ser likadana ut.Åke o Mona Eriksson. Dessa gökar såldes på olika hemslöjdsaffärer i början på 90 talet.Kostade för de stora cirka 90 kronor. Så de var ganska så dyra.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
      Tycker de ser likadana ut.Åke o Mona Eriksson. Dessa gökar såldes på olika hemslöjdsaffärer i början på 90 talet.Kostade för de stora cirka 90 kronor. Så de var ganska så dyra.
      Tack för ditt tränade öga... Tyckte väl att det var lite bekant Tar fram läsglasögonen så fort jag kommer hem!
      ---
      Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• På inlägg nr 28 har jag visat en gök med samma sign - men utan att kunna tyda.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
          Här kommer en gök som ser ut att vara gjord i samma form som den Aldenon visade. Inte exakt samma målning men de kommer säkert frän samma tillverkare.Denna köpte jag på en samlarmarknad -95. Men för övrigt är den helt okänd.Jag instämmer med Polsson att ATAs gökar har likheter.Fotot är i "Gideon stil" tagit på balkongräcket.
          Jag kan nu med visshet konstatera att dessa modeller är från Polen... Tänk att idioten kunde få bidraga med lite fakta!
          ---
          Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ett av mina senaste inköp... Någon har klottrat dit Gotland felstavat men det finns en signatur jag inte kan tyda.

Ed. Kan någon förklara varför mina bilder blir förminskade när jag laddar upp dem?

Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2012-01-01 kl. 14.38.05.jpg
Views:	1
Size:	9,8 KB
ID:	527088

Name:	Skärmavbild 2012-01-01 kl. 14.37.49.jpg
Size:	9,6 KB
ID:	527087
            Last edited by aldenon; 2012-01-01, 14:42.
            ---
            Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Det står Etelhem och ligger i Stånga på Gotland. Någon i familjen Solberg har säkert gjort göken.

Comment

• Etelhem står det, har Du inte redigerat bilderna i kameran då?

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Det står Etelhem och ligger i Stånga på Gotland. Någon i familjen Solberg har säkert gjort göken.
                  Tackar! Ett mysterium mindre...
                  ---
                  Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Här kommer min första lerfisk! Känns lite sent 60-tal eller tidigt 70-tal i färg och form

Sign RH tror jag!?

Name:	Skärmavbild 2012-01-01 kl. 15.20.29.jpg
Size:	12,4 KB
ID:	527094Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2012-01-01 kl. 15.20.01.jpg
Size:	10,9 KB
ID:	527096
                    ---
                    Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Trevlig artikel!

Grattis aldenon till fin press i dagens GP.
                      Här några bilder och lite av texten för de PES-are som inte läser Göteborgs-Posten.
                      Bifogade filer

Comment

• Nionde krukmakargenerationen Hjoberg - Mimmi

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Här några bilder och lite av texten för de PES-are som inte läser Göteborgs-Posten.
                        Instämmer i grattiset till Aldenon!

************************************************** ****************************

1850 startar krukmakare Martin August Hjoberg verkstad i Västra Bodane, Dalsland. Dessförrinnan hade släktingar till honom varit krukmakare sedan 1700-talet i Uddevalla.
                        1929 övertog sonsonen Albin verkstaden vilken flyttades till Färgelanda. Albins son, Edgar, började sin lärlingstid i verkstaden samma år och trots att han var son i huset fick han inga särskilda förmåner. Edgar övertog sedermera verkstaden och efter honom kom den första kvinnan och 9:e generationen Hjoberg inom krukmakeriet, Mimmi Lundsgård Hjoberg. Mimmi avled sommaren 2011 och visst är det kul att ha en lergök
                        från en sådan släktkrönika. Från huvudets högsta punkt vinkelrät ner till underlaget är göken 12 och största bredden är den 11 cm. Den är drejad och sedan skulpterad och har en härlig glasyr.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

• Ett mycket fint exempel på Hjobergs krukmakerikonst är denna gök, Polsson.
                          Första gången som jag sett en klisterlapp från verkstaden.

I dag inköptes denna lilla, osignerade och något ovanliga "gök".

Name:	Resize of HMV 007.jpg
Size:	40,2 KB
ID:	527550 Click image for larger version

Name:	Resize of HMV 008.jpg
Size:	40,1 KB
ID:	527551 Click image for larger version

Name:	Resize of HMV 006.jpg
Size:	39,8 KB
ID:	527552

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                            Ett mycket fint exempel på Hjobergs krukmakerikonst är denna gök, Polsson.
                            Första gången som jag sett en klisterlapp från verkstaden.

I dag inköptes denna lilla, osignerade och något ovanliga "gök".

[ATTACH]109345[/ATTACH] [ATTACH]109346[/ATTACH] [ATTACH]109347[/ATTACH]
                            Visst är den ståtlig, Bengt!

Den har verkligen en personlig touch, din gök!
                            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Tackar! Rikskändis är nästa mål
                              ---
                              Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Jag försöker undvika osignerade gökar. Men även de som har en signatur vet man inte alltid vad den betyder. TB ? Tore Borg ?? Eller något annat. Bra ljud iallafall.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X