Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dessa 2 fick följa med hem idag. Kanske inte lergökar. Men går o vissla i. Haha

Click image for larger version

Name:	lg.jpg
Views:	1
Size:	70,0 KB
ID:	535758

Comment

• Ecuador

Nog räknar jag Mr Tompas fåglar som lergökar. De två jag visar kommer från Ecuador,Click image for larger version

Name:	Bild 014.jpg
Size:	41,8 KB
ID:	535782

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
        Nog räknar jag Mr Tompas fåglar som lergökar. De två jag visar kommer från Ecuador,[ATTACH]119424[/ATTACH]

Håller med dig, Ocarinas, och konstaterar att ecuadorianerna har färglada lergökar.
        p-son

Comment

• Visst är det vackra färger,,,,tyvärr har jag problem med bildstorleken så jag kan inte visa någon mer idag,
          Last edited by The Ocarinas; 2012-06-11, 12:33.

Comment

• Nora lergök

Inte lika vackra färger men trevlig ändå.Inköpt i Nora för 10 år sedan
            Bifogade filer

Comment

• Två gökar.
              Den bruna av Torbjörn Eliasson i Arvika.

Name:	Resize of Åsgarn 012.jpg
Size:	45,1 KB
ID:	536007 Click image for larger version

Name:	Resize of Åsgarn 013.jpg
Size:	48,7 KB
ID:	536008

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                Inte lika vackra färger men trevlig ändå.Inköpt i Nora för 10 år sedan
                Lite gotlandsstuk över den!

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                Två gökar.
                Den bruna av Torbjörn Eliasson i Arvika.
                Arvikagökarna är speciella på många sätt. Höjden, dekoren och den härliga röda"grundfärgen" och alltsomoftast hämrade (prickade).
                Last edited by Polsson; 2012-06-16, 17:17.
                p-son

Comment

• Ukraina har varit på tapeten den sista tiden, så nu passar det bra med en pipig bock därifrån.
                  Den stirrade på mig på Myrorna inne i stan idag och gick inte att motstå.

Name:	Ukrainsk lergök 1.JPG
Size:	37,7 KB
ID:	537720

Name:	Ukrainsk lergök 2.JPG
Size:	39,8 KB
ID:	537721

Name:	Ukrainsk lergök 3.JPG
Size:	35,8 KB
ID:	537722

Name:	Ukrainsk lergök 4.JPG
Size:	13,6 KB
ID:	537723

Comment

• Jag är inte säker på om den tre år gamla länken har visats här tidigare.
                    Den innehåller en intressant instruktionsfilm om hur man framställer och stämmer en ocarina, med en lång diskussionstråd till:

Finns det någon motsvarande för lergöken? Gärna en gammal, svartvit dokumentärfilm med en kakelugnsmakare i huvudrollen.
                    Last edited by Gideon; 2012-06-20, 02:28.

Comment

• Ett par trevliga lergökar hittade hem till mig i helgen. Väldigt naiva i sitt utseende. Undrar om man fick tillverka själv vid bruket eller hur det kunde vara. I varje fall, en signerad "Walla Tegelbruk Anno 1925" + en radda med namn undertill, den andra märkt "Kerstin 1925", och har ristad dekor.

Förresten, kul att se den från Nora. "Hemjord" har numera flyttat ifrån stan.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Ett par trevliga lergökar hittade hem till mig i helgen. Väldigt naiva i sitt utseende. Undrar om man fick tillverka själv vid bruket eller hur det kunde vara. I varje fall, en signerad "Walla Tegelbruk Anno 1925" + en radda med namn undertill, den andra märkt "Kerstin 1925", och har ristad dekor.
                        Vid Skromberga gjorde man ju det också, minns bara Din Alruna?

Dina gökar är verkligen något att ha. Får vi se "en radda med namn undertill"? Kanske går det att identifiera någon av dem.

Comment

• Självklart kommer namnen Gideon!
                          Bifogade filer

Comment

• Tuppgök

Lergökar som fått tuppjuck, alltså Tuppgökar har visats tidigare av bl.a Lars M tror jag. Men en till får allt plats, rak och fin i ryggen som han är.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                              Ett par trevliga lergökar hittade hem till mig i helgen. Väldigt naiva i sitt utseende. Undrar om man fick tillverka själv vid bruket eller hur det kunde vara. I varje fall, en signerad "Walla Tegelbruk Anno 1925" + en radda med namn undertill, den andra märkt "Kerstin 1925", och har ristad dekor.
                              Bättre sent än aldrig! Vet inte varför jag inte kommenterat dina fina tegelbruksgökar tidigare, men nu är det dags. Att de är ett tidsdokument och fantastiskt charmiga är jag den (vet inte i vilken ordning första, andre......) att skriva under på. Gällande fotangelstakar vilka ofta sägs vara tillverkade på tegelbruk, menar en del författare av lergodslitteratur att de tillverkades av tegelbruksarbetare för eget behov vid raster eller på arbetstid när de hade lite att göra. Sannolikheten för att någon arbetare tog lera med sig hem och tillverkades konstverket där måste ju också finnas. Eftersom en del av tegelbruksarbetarna dessutom kunde vara före detta krukmakare som hade upphört med sin verksamhet, eller gesäller som var arbetslösa, kan ju kompetensen funnits på bruken.
                              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Lergökar som fått tuppjuck, alltså Tuppgökar har visats tidigare av bl.a Lars M tror jag. Men en till får allt plats, rak och fin i ryggen som han är.
                                Den tuppen kommer sannolikt från landet där asteroiden 1446 Sillanpää upptäcktes 1938.
                                p-son

Comment

Working...
                                X