Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "På spaning efter gökbössa den som...." IX

Jag tar tillbaka det jag skrev i mitt förra inlägg! Fick följande mail idag:

Hej Per-Åke, Jag har letat i vår databas och den enda noteringen jag fann var om ett instrument som heter N154356 (Lergök komb med sparbössa) Instrumentet tillhör Nordiska Museet och är enligt våra noteringar kvar hos dem. (alltså inte deponerat hos oss) Om du kontaktar Nordiska Museet igen och uppger inventarienummer 154356 så bör de kunna lokalisera instrmentet. Vänliga hälsningar Dan Johansson Intendent Musik- och Teatermuseet Box 16326 103 26 Stockholm

Ska bli spännande att höra vad Nordiska museet svarar!
    p-son

Comment

• Apropå gökbössa

Falkenbergs sparbank 100-år på en gök av Törngrens måste väl räknas till sparbössegökarna. Man kan ju lägga slantarna i en påse som man knyter runt halsen.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2011-10-01, 17:39.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Falkenbergs sparbank 100-år på en gök av Törngrens måste väl räknas till sparbössegökarna. Man kan ju lägga slantarna i en påse som man knyter runt halsen.
        Efter som du säger så så är det väl så, prylsnubben!
        p-son

Comment

• Miniatyrer är ett relativt begrepp, som en prilla är denna 4-hålsgök. Signerad, ja kanske och invävt i dekoren. Längsta sidan är 2,6 cm.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Miniatyrer är ett relativt begrepp, som en prilla är denna 4-hålsgök. Signerad, ja kanske och invävt i dekoren. Längsta sidan är 2,6 cm.
            Kan det vara meningen att man ska lägga den under överläppen och dra ett djupt andetag och sedan blåsa ut häftigt varvid "göken" ger ljud ifrån sig?
            p-son

Comment

• Att få fram ljud går faktiskt på traditionellt sätt, men jag har svårt att få fram olika toner på den.

Comment

• "På spaning efter gökbössa den som...." X

Svaret från Nordiska museet (se inlägg 676 på denna tråd) får väl betraktas som epilogen på "På spaning...." .

Hej Jag har tittat på det inv.nr som musikmuseet har letat fram. Lergöken finns hos oss på Nordiska museet, men vi har inga uppgifter om att denna skulle kallas gökbössa eller ha någon påskriven vers, så det är tyvärr inte den du söker. Med vänliga hälsningarLeif Wallin
                Last edited by Polsson; 2011-10-03, 18:34.
                p-son

Comment

• Bidrar med denna trio i varierande skrud från Emmanuel Nilssons verkstad. Helt plötsligt har nu lergökarna blivit sju till antalet, är det månne en början till samling Click image for larger version

Name:	arvika_lergökar_en_triss.jpg
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	522675Click image for larger version

Name:	arvika_lergökar_en_triss_sign.jpg
Views:	1
Size:	81,5 KB
ID:	522676

Comment

• Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                    Bidrar med denna trio i varierande skrud från Emmanuel Nilssons verkstad. Helt plötsligt har nu lergökarna blivit sju till antalet, är det månne en början till samling [ATTACH]102777[/ATTACH][ATTACH]102778[/ATTACH]
                    Dom är helt bedårande Rolf J. Värmländska gökar från Arvika "Dä ä gött dä".

Comment

• Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                      Bidrar med denna trio i varierande skrud från Emmanuel Nilssons verkstad. Helt plötsligt har nu lergökarna blivit sju till antalet, är det månne en början till samling [ATTACH]102777[/ATTACH][ATTACH]102778[/ATTACH]
                      Säga vad dom vill, men lergökar tillverkade av krukmakare av den gamla stammen är något utöver det vanliga. Ingen finputs, rustikt gjorda och mycket personliga. Grattis till trion, Rolf J]

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Dom är helt bedårande Rolf J. Värmländska gökar från Arvika "Dä ä gött dä".
                      Du har så rätt så, prylsnubben! Däremot tycker jag att arvikakrukmakarna har misslyckats med sina spargrisar.
                      Last edited by Polsson; 2011-10-04, 20:08.
                      p-son

Comment

• Tackar Prylsnubben o Polsson!
                        Trion sträcker på sej och häsar att de värmde gött

Comment

• Gökbössa i Ängelholmsstil

Har visat den tidigare här men den kan visas igen nu när lergökar+sparbössa är på tapeten.
                          Bifogade filer

Comment

• Evert Farsnäs

Evert Farsnäs född 1919 och boende i Kinna och en gång lärling hos Carl Anjou i Skene, har gjort denna 15,5 cm höga lergök. På inlägg 28 och 73 har jag visat några andra gökar av Farsnäs och med olika signeringar
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                              Har visat den tidigare här men den kan visas igen nu när lergökar+sparbössa är på tapeten.
                              Högaktuell i allra högsta grad, vill jag säga om din lergökssparbössa, The Ocarinas!

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Evert Farsnäs född 1919 och boende i Kinna och en gång lärling hos Carl Anjou i Skene, har gjort denna 15,5 cm höga lergök. På inlägg 28 och 73 har jag visat några andra gökar av Farsnäs och med olika signeringar
                              Jag kollade på de andra gökarna vilka har likheter med dagens. Utan tvekan en välarbetad gök med fin dekor.
                              Last edited by Polsson; 2011-10-06, 17:48.
                              p-son

Comment

• Lergök

Jag vet ingenting om lergöken, det känns så att den har "lite ålder". Dekorationen är så fin så jag tycker att den är värd att visas här.
                                Formen påminner om Falkenbergs lergökar, men jag har kanske fel

Bonnie
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X