Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• På spaning efter gökbössa "Den som...."

Det rör på sig! Nytt mail/svar från Nordiska museet:

Hej!

Jag känner inte till något Nordiskt museum i Danmark, men jag vidarebefordrar din fråga till Antikvariska avdelningen som kan ha bättre kunskap om gökbössor.
    Vänliga hälsningar,

Ulrika Sundberg
    Nordiska museets bildförmedling

Nytt svar från Nordiska museet:

Hej
    Nu har jag också sökt i vår föremålsdatabas, samt gått igenom våra handskrivna katalogkort rörande lergökar och sparbössor, och kan tyvärr inte heller hitta något om en gökbössa med den vers som beskrivs (eller någon annan vers för den delen).
    Så det verkar inte som vi har denna lergök här på Nordiska museet.

Med vänliga hälsningar
    Leif Wallin
    Antikvariska avdelningen
    Nordiska museet
    Last edited by Polsson; 2011-08-29, 17:47.
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Min hypotes gällande gökbössan "Den som...": Eftersom den tydligen inte finns på Nordiska museet i Stockholm, bör den finnas på något museeum i Danmark. Dessutom tror jag att det är en svensk gökbössa. Piv-i-röv-boken måste vara tryckt före "Börs och Bössa", om inte har den senare bokens författare läst om bössan i tidigare danska böcker om sparbössor (det finns fyra st. i litteraturförteckningen till B och B).
      Fortfarande inget svar på mailen till Nationalmuseet i Danmark och Stiftelsen för Västergötlands museum, Skara. Däremot lyckades jag hitta Piv-i-rövs tryckår på nätet - 1985 -varvid författaren törhända har tagit gökbösseuppgifterna från "Börs och Bössa", men var har den senare fått uppgifterna ifrån?
      Last edited by Polsson; 2011-08-30, 21:43.
      p-son

Comment

• På spaning efter gökbössa "Den som...." III

Som framgår av nedanstående svar från Musikmuseet/Nationalmuseet i Danmark, finns inte göken hos dem. Istället rekommenderar de Sverige (Lund) eller Norge (Ringve).

Kære Per-Åke Olsson!

Tak for din henvendelse til Musikmuseet, som er en del af Nationalmuseet!

Jeg har nu selv set Lone Munkgaards bog samt adskillige andre fremstillinger, som findes i Musikmuseets bibliotek, *om hulrumsfløjter/karfløjter af ler. Umiddelbart findes lergök’en (på dansk ’piv-i-røv’) i udformning af en sparegris ikke i Nationalmuseets samlinger. Den eftersøgte piv-i-røv-sparegris findes ej heller på Musikmuseet. Ud fra Lone Munkgaards tekst tror jeg, at man skal finde den afbildede gris i Sverige (Lund) eller Norge (Ringve). Fænomenet med fløjte-sparegrise er hovedsageligt nordisk, men ses også i Tyskland.

Med venlig hilsen fra Musikmuseet i København

Marie Martens
        Forskningsbibliotekar/Research Librarian
        *
        NATIONALMUSEET/THE NATIONAL MUSEUM OF DENMARK
        Forsknings- & Formidlingsafdelingen/Research & Exhibitions
        Musikmuseet/The Danish Music Museum
        Åbenrå 32
        DK – 1124 København K

kl.23.35 den 31.8.2011

Kulturen i Lund och museet i Ringve/Norge är kontaktade. Spänningen är oliiiiidlig!
        Last edited by Polsson; 2011-08-31, 23:36.
        p-son

Comment

• På spaning efter gökbössa "Den som...." IV

Som synes av nedanstående mail från Ringve museum, har inte göken landar där heller och min förhoppning står nu till Dan Johansson på musikmuseet i Stockholm vilken är kontaktad. Kolla gärna www-adressen vilken uppvisar en stor samling lergökar m.m. Kulturen i Lund har inte hört av sig än.

"Hej!
          Tack för ditt intressanta mail. Nej, Ringve har mig veterligen ingen lergök/sparbösa i kombination. Det var en kreativ kombination. Har du kontaktat Musikmseet i Stockholm? De förvaltar alla musikinstrument från Nordiska museet. kontakta Dan Johansson eller se i databasen på www.musikmuseet.se<http://www.musikmuseet.se>

Lustigt nog äger jag privat en lergök, halvglaserad, utan sparbössefunktion, men med liknande utseende, märkt "FALKENBERGS SPARBANK" och "1865-1963(sic!)" samt "TÖRNGREN" på undersidan (producenten?). Dock känner jag inte tll koplingen mellan sparande och lergök, möjligen bara en lekfull kombination för barn.Spargrisar tar sig ju uttryck i många olika djur etc.
          En kommentar til den nämnda "piv-i-röv":Ringve har en slik flöjt, men iform av en häst, men utan myntinkast. Kanske var det denna de avsåg?
          Norges musikkmuseum – Ringve og Rockheim - Photographer Beer, Freia

Lycka till vidare. Jag tar åter kontakt om jag finner mer material om den sökta lergöken/sparbössan.
          mvh
          Mats Krouthén
          Intendent/konservator
          Ringve museum
          Last edited by Polsson; 2011-09-02, 17:12.
          p-son

Comment

• På spaning efter gökbössa 1760 V

Var tar alla lergökarna vägen! Frågan är verkligen berättigad efter kontakt med div museer. Här nedan är svaret gällande lergöksbössan med årtalet 1740 vilken nämndes i boken "Börs och bössa". Enligt mina misstankar har den muntliga traditionen, inte den skriftliga, spelat viss roll i böckerna "Piv i röv" och "Börs och bösssa":

Hej
            Vi har tagit emot Din förfrågan om Fornminnesföreningens sparbössa med lergök.
            Vi har tyvärr inte någon bild att skicka Dig eftersom vi inte har kunnat lokalisera föremålet.Det finns i museets katalog ett par lergörkar av C W Hultberg, Lerdala, varav den ena av dessa enligt katalogens uppgifter ska vara försedd med lergök. Denna står dock inte att återfinna, vilket jag verkligen beklagar. Den är inköpt år 1913 och är ett ganska tidigt föremål. Vi ska fortsätta att söka men jag befarar att den får konstateras vara saknad. Det är ju snart 100 år sedan den kom till samlingarna och kan ju ha gått sönder eller ha placerats någonstans som inte finns dokumenterat.
            Jag beklagar verkligen detta.
            Med vänliga hälsningar
            Ulla Hallbäck
            antikvarie
            Västergötlands museum
            , Skara
            p-son

Comment

• På spaning efter gökbössa &quot;Den som....&quot; VI

Nu kan vi räkna bort Kulturen i Lund också när det gäller sparbössan med vers vilken omtalades i böckerna "Piv i röv" och "Börs och bössa". Sista hoppet står nu till Musikmuseet i Stockholm.

"Hej Per-Åke, tack för din fråga. Jag har nu konsulterat såväl *databas och katalogkort som vår nu pensionerade keramikexpert, men utan att kunna finna detta föremål i Kulturens samlingar.

Vänliga hälsningar

Anders Jansson
              __________________________________________________ __
              KULTUREN
              Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige"
              *
              Last edited by Polsson; 2011-09-05, 14:19.
              p-son

Comment

• På spaning efter gökbössa &quot;Den som....&quot; VII

Skam den som ger sig! Fick idag boken "Sparebössen" skriven av Victor Hermansen utgiven av Hilleröd Fredriksborg Amts Spare-og Laanekasse 1943. Information om någon gökbössa lyste med sin frånvaro och musikmuseet i Stockholm har ännu inte hört av sig. Men, men....fler böcker är på väg från antikvariat i Danmark och Sverige.
                p-son

Comment

• I väntan på resultat av Polssons idoga forskning...

Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                  Helene Wager-Sandström (tidigare Wager-Reid) från Växjö-trakten är känd för sina konstnärligt utformade lergökar.
                  Här några bilder på hennes lergökar, någon miniatyr och någon modell större.
                  ... en 21,5 cm hög Wager Sandström - lergök

Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    I väntan på resultat av Polssons idoga forskning...
                    ... en 21,5 cm hög Wager Sandström - lergök
                    http://www.kronobergsslojdarna.se/he...dstroumlm.html
                    Man kan undra hur många gökar som hinner visas innan jag når resultat.
                    Sandströms lergökar,ja, även hennes övriga alster faller mig i smaken. Hälften tradition och hälften nyskapande är en härlig kombination, tycker jag.
                    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Skam den som ger sig! Fick idag boken "Sparebössen" skriven av Victor Hermansen utgiven av Hilleröd Fredriksborg Amts Spare-og Laanekasse 1943. Information om någon gökbössa lyste med sin frånvaro och musikmuseet i Stockholm har ännu inte hört av sig. Men, men....fler böcker är på väg från antikvariat i Danmark och Sverige.
                      Inte för att jag tror på möjligheten till lösning i mitt förslag, men fråga kan man ju alltid.
                      Lothar Graff är en storsamlare av sparbössor, som en gång snodde en sparbössestork mitt för näsan på mig.
                      Hör efter vad han kan veta, eller förhoppningsvis lotsa Dig vidare med:

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Inte för att jag tror på möjligheten till lösning i mitt förslag, men fråga kan man ju alltid.
                        Lothar Graff är en storsamlare av sparbössor, som en gång snodde en sparbössestork mitt för näsan på mig.
                        Hör efter vad han kan veta, eller förhoppningsvis lotsa Dig vidare med:
                        http://www.spardosen.info/
                        Tackar för tipset, Gideon! Vilken fantastisk samling han har, Lothar! Han är kontaktad.
                        Last edited by Polsson; 2011-09-15, 17:38.
                        p-son

Comment

• På spaning efter gökbössa &quot;Den som....&quot; VIII

Spaningen fortsätter oförtrutet och idag fanns det två böcker om sparbössor i brevlådan.
                          Den första "Sparebössor" av Palle Friis och Svend Thomsen från 1969 och den andra Nordiska Museets årsbok, Fataburen, från mitt födelseår 1946, en gammal bok med andra ord. Nummer ett var näst intill en kopia av "Sparebössen" skriven av Victor Hermansen utgiven av Hilleröd Fredriksborg Amts Spare-og Laanekasse 1943, medan nummer två hade en artikel, "Sparbössor", av Mats Rehnberg i Fataburen varvid mystiken skingrades en hel del.

"Under 1800-talet, då sparbössorna stundom visade en tendens att öka i storlek, har denna knopp i en del fall formats som en lergök av gängse storlek, försedd med tonhål och möjlighet att gala. På en dylik bössa står ristat i den vita slamfärgen:

Den som försöker göken galant
                          lägger i bössan också en slant.

Antalet bössor, som äro försedda med en lergök visar, att typen icke är någon tillfällighet."

Slutsats: Författaren till "Börs och Bössa" (1970) har läst Rehnbergs artikel i Fataburen och utgick från att bössan fanns på Nordiska Museet, men Rehnberg skrev inget om var den fanns. Författaren till "Piv i röv" (1985), läste "Börs och Bössa" och tyckte att göken skulle vara i Danmark och därför skrev han det.

Längre än så tror jag knappast jag kan komma gällande gökbössan.
                          Last edited by Polsson; 2011-09-16, 20:44.
                          p-son

Comment

• En liten och en stor.

Här två ocarionor i varierande storlek - 20 resp 9 cm långa.
                            Bifogade filer

Comment

• Gädda av Per Nilsson

Äntligen så vågar man sig in igen och visa enklare lergökar som man inte behöver ta till museum för att utreda..... (jag är fortfarande avis på Polssons sparbössegök) Denna fisk är av Per Nilsson. Inköpt 2008.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Här två ocarionor i varierande storlek - 20 resp 9 cm långa.
                                Kanon, Lars! Som du märker av inlägg 674 lockade dina ocarinor fram The Ocarinas!

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                                Äntligen så vågar man sig in igen och visa enklare lergökar som man inte behöver ta till museum för att utreda..... (jag är fortfarande avis på Polssons sparbössegök) Denna fisk är av Per Nilsson. Inköpt 2008.
                                Fina fisken, The Ocarinas! Sannolikheten för att det ska bli fler inlägg på denna tråd med anknytning till något museum är försumbar. Oavsett vilket har enklare lergökar samma existensberättigande som mer komplicerade, tycker jag. Vår herre tycker bäst om vanliga människor, därför gjorde han så många av dem. Det är likadant med lergökar!
                                Last edited by Polsson; 2011-09-19, 18:16.
                                p-son

Comment

Working...
                                X