Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
    Kanarieöarna och 1970-tal skulle jag gissa på. Tycker jag känner igen typen från några som mina föräldrar släpade hem vid den tiden...........
    Ja, det kändes lurt!
    Tack E B

Comment

• Surmasen klarade inträdesprovet

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
      Har inte haft ork att titta igenom tråden då mitt fokus ej ligger på dessa gökar....
      men denna kunde jag ej låta bli på en loppis.
      Känns gammal och otroligt skönt mjukt sliten.Eller har den blivit tillverkad så för att se så sliten ut?
      Någon som törs gissa ålder ?
      Jag tänkte skriva slutet av 1800 - början av 1900, dvs experternas standardsvar, men
      så upptäckte jag medlem nummer 2:s svar och ändrar mig då till slutet av 1800-talet- 1900-talet.
      Upptäckte dessutom att du, surmasen, inte finns med bland gökarna i boet, eller har jag glömt dig sedan tidigare?

Gökboet: polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie, Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen, Orlando, Jeeper, Gudrun Anselm, Morfar, Rolf J, Luchur, Simco, Aldenon, Gafsan, bonnie och surmasen.
      Last edited by Polsson; 2011-11-05, 10:05.
      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Tack för svaret om boken,då vet jag att det inte är något för mig.

Bidrar med två lergökar som är omärkta, vet inte ålder på dem.
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Dagens gök har varit ute på många äventyr av naggen att döma, tre stycken. Höjd 6,5 och längd 6 cm. Den förefaller vara drejad, har mycket bra ljud, två tonhål och känns som stengods. Som synes på den ena bilden, har snoken fått sig en tryckare.

Marknadspresenter
        Det var först och främst på marknaderna som man köpte sina lergökar. Men folk kunde i regel köpa dem även utanför tempel och kyrkor och använde dem som amuletter. Text från Lilla Lergöksboken
        Hittade en gök som liknar dessa tidigare visade av Tingeling och trådmäster Polsson en aning, tycker jag. Det känns som en högervriden Törngrenare, tyvärr alltför väl rengjord, tidigare såg man att det stod SKANSEN under och några siffror plus ev signatur. Nu ser man bara ett "S" på ena foten. Göken verkar drejad och då kanske av Törngrens på förslagsvis Skansens julmarknad någon gång. "Chansa bör man annars dör man".
        Bifogade filer

Comment

• SJ, SJ, gamle vän!

Så har jag fått en gök från Arvika och med sign av Samuel Johansson.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Hittade en gök som liknar dessa tidigare visade av Tingeling och trådmäster Polsson en aning, tycker jag. Det känns som en högervriden Törngrenare, tyvärr alltför väl rengjord, tidigare såg man att det stod SKANSEN under och några siffror plus ev signatur. Nu ser man bara ett "S" på ena foten. Göken verkar drejad och då kanske av Törngrens på förslagsvis Skansens julmarknad någon gång. "Chansa bör man annars dör man".
            Den var kanske siste gök på Skansen?

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Så har jag fått en gök från Arvika och med sign av Samuel Johansson.
            En ovanlig SJ-gök enligt min mening. Grattis till den!
            p-son

Comment

• Mexico

"En äkta mexikanare" som Thor Modéen sjöng en gång i tiden.
              Bifogade filer

Comment

• Här går det att se och höra keramikern, musikern, m.m., m.m. Eva Lagerheim spela på sin egentillverkade ocarina. http://www.youtube.com/watch?v=FDJ5b3upkrU

Där på Youtube finns flera filmer där Eva spelar på sina lerinstrument.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Här går det att se och höra keramikern, musikern, m.m., m.m. Eva Lagerheim spela på sin egentillverkade ocarina. http://www.youtube.com/watch?v=FDJ5b3upkrU

Där på Youtube finns flera filmer där Eva spelar på sina lerinstrument.
                  Det var en "gök" som heter duga - dubbelgök? Och nog var kvinnorna duktiga!
                  Tack för den, Bengt H!
                  p-son

Comment

• Tvehövdad pippi

Click image for larger version

Name:	115 A.jpg
Views:	1
Size:	69,9 KB
ID:	526211Click image for larger version

Name:	115 B.jpg
Views:	1
Size:	78,4 KB
ID:	526212
                    Någon som vet nånting om denna=
                    ---
                    Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
                      [ATTACH]106788[/ATTACH][ATTACH]106789[/ATTACH]
                      Verkligen en personlig lergök/dubbelgök, men tyvärr vet jag inget om den. Kanske
                      The Ocarinas har en aning?
                      p-son

Comment

• Ännu en gök från ett av de större bona, nämligen Arvika. Persman Gustav heter drejaren.
                        Apropå dubbelgöken. http://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo En sån chans får ju bara inte försittas, alltså när någon nämner ordet "dubbelgök". Lars F och jag själv är ju fundamentalister i vår starka tro på Robert Lind.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2011-12-05, 13:08.

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
                          [ATTACH]106788[/ATTACH][ATTACH]106789[/ATTACH]
                          Nej jag har inte sett denna variant förut.Jag har visat en dansklergök med två blåshål och dubbelspaltkonstruktion. Även ett par Peruanska med ett blåshål men två eller flera spaltkonstruktioner. Men denna ser ut ha ett blåshål och en spalt.Men visst är den festlig.Var den kommer ifrån har jag ingen aning om men som gissning kan kanske österut funka?

Comment

...
                            Apropå dubbelgöken. http://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo En sån chans får ju bara inte försittas, alltså när någon nämner ordet "dubbelgök". Lars F och jag själv är ju fundamentalister i vår starka tro på Robert Lind.
                            Jag har lika roligt varje gång jag hör (och ser dem).
                            Helt sanslösa.

Den tackar jag för Snubben!

Var för övrigt i Kramfors en sväng i förra veckan , dock utan att träffa RL.
                            Jag såg att han inte tagit ner skylten ännu, vilket ger oss hopp om framtiden.
                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars F; 2011-12-06, 07:47.
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Jag har lika roligt varje gång jag hör (och ser dem).
                              Helt sanslösa.

Den tackar jag för Polsson!

Var för övrigt i Kramfors en sväng i förra veckan , dock utan att träffa RL.
                              Jag såg att han inte tagit ner skylten ännu, vilket ger oss hopp om framtiden..
                              Hallå Lars F.
                              Har Du förresten tänkt på hur utomordentligt VÄL Fantomens (den vandrande vålnadens, Dragos) uråldriga Djungelordspråk, stämmer in även på Robert Lind.

PS Kramfors är väl inte heller helt olikt djungeln kom jag att tänka på.

AVVIKELSE, gult kort .................jag vet.
                              Last edited by prylsnubben; 2011-12-05, 23:50.

Comment

Hallå Lars F.
                                Har Du förresten tänkt på hur utomordentligt VÄL Fantomens (den vandrande vålnadens, Dragos) uråldriga Djungelordspråk, stämmer in även på Robert Lind.

PS Kramfors är väl inte heller helt olikt djungeln kom jag att tänka på.
                                AVVIKELSE, gult kort .................jag vet.
                                Fin Persmangök! Här har ni en som sjunger om Fantomens häst:

.http://www.youtube.com/watch?v=76f7etXkFZc&ob=av2n
                                p-son

Comment

Working...
                                X