Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hittade en gök som liknar dessa tidigare visade av Tingeling och trådmäster Polsson en aning, tycker jag. Det känns som en högervriden Törngrenare, tyvärr alltför väl rengjord, tidigare såg man att det stod SKANSEN under och några siffror plus ev signatur. Nu ser man bara ett "S" på ena foten. Göken verkar drejad och då kanske av Törngrens på förslagsvis Skansens julmarknad någon gång. "Chansa bör man annars dör man".
    Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Mja Simco, Loch Ness gökarna är nog inte Törngrenare, en sådan pippi finns på sid.1 i denna tråd........
    Tror Du att denna gök kan vara en Törngrenare Andres?

Comment

• Gök doppad med huvudet före i vitt, brukar jag se som en ängelholmare.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Gök doppad med huvudet före i vitt, brukar jag se som en ängelholmare.
        Men dom brukar ju ha böjd och inte sträckt hals (replikerade han med risk att stå där med otvättad do).

Comment

• Som nån annan sa: Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen.

Dock så verkar törngrensgökarna vara gröna i nyllet, men variationer fanns i staden:

Comment

• Dèjà vu känsla.

När jag läser om Aldenons tankar runt sitt samlande så tänker jag tillbaka på tiden när jag började samla lergökar för 20 år sedan.Jag minns vi hade både lokal-Tv och tidningar hemma som gjorde reportage.Och minns när vi hade cirka 200 gökar och drömde om en utställning.Utställningen blev en stor framgång med massa besökare.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
              Tack! Herr Google kände dem tydligen inte heller... Här följer några konstiga små gynnare. En ubåt(?), myrslok och en kossa. Eventuell information mottages tacksamt!
              [ATTACH]107415[/ATTACH][ATTACH]107416[/ATTACH][ATTACH]107417[/ATTACH]
              Kossan och myrsloken är med största sannolikhet gjorda av Kajsa Hansson, Kivik. Kolla ev signering: oftast Kajsa H. i skrivstil.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                När jag läser om Aldenons tankar runt sitt samlande så tänker jag tillbaka på tiden när jag började samla lergökar för 20 år sedan.Jag minns vi hade både lokal-Tv och tidningar hemma som gjorde reportage.Och minns när vi hade cirka 200 gökar och drömde om en utställning.Utställningen blev en stor framgång med massa besökare.
                Får man fråga hur många gökar herr Ocarinas har? Bara så jag kan få en depression
                ---
                Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                  Kossan och myrsloken är med största sannolikhet gjorda av Kajsa Hansson, Kivik. Kolla ev signering: oftast Kajsa H. i skrivstil.
                  Mycket riktigt! Upptäckte att jag hade en elefant av henne sedan innan där säljaren specat att det var just Kajsa Hansson. Vad skulle jag göra utan denna tråd
                  ---
                  Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Kaffegök, någon?

Gårdagens Traderafynd! Mugg med inbyggd lergök

Click image for larger version

Name:	134963668_1.jpg
Views:	1
Size:	10,0 KB
ID:	526582
                    ---
                    Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Nästa mysterium

Någon svårtydd signatur och "SKANSEN" instämplat...

Name:	Skärmavbild 2011-12-16 kl. 16.33.23.jpg
Size:	8,9 KB
ID:	526583Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2011-12-16 kl. 16.33.07.jpg
Size:	10,4 KB
ID:	526584
                      ---
                      Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
                        Någon svårtydd signatur och "SKANSEN" instämplat...

[ATTACH]107488[/ATTACH][ATTACH]107489[/ATTACH]
                        Möjligen Kai Krebs....han har varit mycket på Skansen (har jag en känsla av).

Comment

• Kai Krebs

Här kommer en liknande lergök. Click image for larger version

Name:	Keramik 108 (Small).jpg
Size:	35,8 KB
ID:	526595Click image for larger version

Name:	Keramik 109 (Small).jpg
Size:	37,6 KB
ID:	526596Click image for larger version

Name:	Keramik 111 (Small).jpg
Size:	30,8 KB
ID:	526597Kai Krebs 1920-2007.Verkade 1958-1962 på Skansen.Är det någon som vet vad "Landskapsleken" var för något? Dåtidens frågelek?

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                            Här kommer en liknande lergök. [ATTACH]107507[/ATTACH][ATTACH]107508[/ATTACH][ATTACH]107509[/ATTACH]Kai Krebs 1920-2007.Verkade 1958-1962 på Skansen.Är det någon som vet vad "Landskapsleken" var för något? Dåtidens frågelek?
                            Visserligen inte samma årtal, men något samband borde texten ha med lergöken.

Wikipedia
                            År 1965 hade TV en serie med program som kallades Landskapsleken. Hälsingland fick i uppdrag av Bohuslän att anordna en långdans och i denna deltog 92 par. Hälsinglands Turistförening tyckte om idén och arrangerade hälsingehambon året efter. Antal par ökade och 1975 såg de sig tvungna att maximera antal deltagare till 1000. Året därpå valde de att starta tidigare så att de återigen kunde ta emot obegränsat antal. Men redan 1979 sattes ett nytt tak på 1500 par. Detta tak låg fast i 9 år tills deltagarantalet gick under taket. Sedan har antalet par stadigt sjunkit för att tillfälligt vända uppåt igen vid 40-årsjubiléet 2005.

I januari 2000 köpte Bollnäs och Ljusdals kommuner Hälsingehambon för 150 000 kr var för att driva det i samarbete med de lokala hambo-kommittéerna. Dessa hade året innan haft en förlust på 282 000 kronor, och tävlingen hotades att läggas ner. År 2005 beslöt Ljusdals kommun sig för att dra sig ur.
                            Last edited by Polsson; 2011-12-17, 11:37.
                            p-son

Comment

• Inte en dag......

Inte en dag utan man lär sig något nytt.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Möjligen Kai Krebs....han har varit mycket på Skansen (har jag en känsla av).
                                Verkar inte vara herr Krebs... Bifogar en bättre bild

Name:	IMG_2222.jpg
Size:	122,7 KB
ID:	526609
                                ---
                                Diplomerad Lergöksidiot

Comment

Working...
                                X