Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Har egentligen minimerat mitt inköp av lergökar, men när jag besökte antikmässan i Helsingborg idag, kunde jag inte motstå denna skapelse. Jag menar, huvudlös lergök med bra ljud, sparbössa, två kyrkor och ett skepp på en enda gång parat med hög charmfaktor, ja, och dessutom på krita eftersom uttagsbussens automat hade pajat.
    Hela skapelsen är osignerad, men med tanke på att där är ett skepp, frotterar jag mig med tanken att den skulle kunna härledes till Falkenberg. Höjden är 15 centimeter.
    Håller med om att skepp och kyrka återkommer i äldre lergods från Falkenberg, och naturligtvis Törngrens - framförallt med de bildexempel som finns i boken "Krukor och fat" av Gunnar Lindqvist (1981) i åtanke.
    På lergöken ser man huvudet en gång stretade åt höger, har två hål på ömse sida fiör fingerspel, och frågan är bara om den var typisk för just Törngrens.
    En förenklad sådan visas här: http://www.torngrens-krukmakeri.se/lergök.htm
    En idé kan vara att ta med sig den vid nästa besök i staden och se om Bengt T. har liknande i sin samling eller rentav hembygdsföreningen.

Hur som helst - en obetalbar skatt, som svårligen hittar sin like.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Håller med om att skepp och kyrka återkommer i äldre lergods från Falkenberg, och naturligtvis Törngrens - framförallt med de bildexempel som finns i boken "Krukor och fat" av Gunnar Lindqvist (1981) i åtanke.
      På lergöken ser man huvudet en gång stretade åt höger, har två hål på ömse sida fiör fingerspel, och frågan är bara om den var typisk för just Törngrens.
      En förenklad sådan visas här: http://www.torngrens-krukmakeri.se/lergök.htm
      En idé kan vara att ta med sig den vid nästa besök i staden och se om Bengt T. har liknande i sin samling eller rentav hembygdsföreningen.
      Hur som helst - en obetalbar skatt, som svårligen hittar sin like.
      Om man studerar boken " Pottemakare Krukmakare Kakelugnsmakare i Falkenberg" av Ernst Walerius ser visserligen Törngrensgökarna mer ut där som de gör idag, men just skeppsmotiv finns det på ett flertal pjäser i boken. Hade faktiskt inte tänkt så långt som att kontakta Törngrens, jag skyller på humlorna, så du ska ha tack för att du väckte mig, Gideon.
      p-son

Comment

• Pes är fantasiskt !!!

Efter att Polsson visade bilderna på den otroligt spännande lergöken slås man av tanken hur skulle vi andra fått sett den utan Pes? Jag var hos Bengt Törngren i måndags och han gav mig en halvtimma av sitt liv.Det var en fantastisk upplevelse att få lyssna på hans kunskap.Han tipsade mig om denna bok.Vilken jag nu har inhandlat.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
          Efter att Polsson visade bilderna på den otroligt spännande lergöken slås man av tanken hur skulle vi andra fått sett den utan Pes? Jag var hos Bengt Törngren i måndags och han gav mig en halvtimma av sitt liv.Det var en fantastisk upplevelse att få lyssna på hans kunskap.Han tipsade mig om denna bok.Vilken jag nu har inhandlat.
          Instämmer gällande PES föträfflighet och tackar för boktipset.
          p-son

Comment

Innehåller den mycket matnyttigt för nybörjare som vill försöka artbestämma sina gökar? I så fall, vilka länder täcker den?
            ---
            Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
              Innehåller den mycket matnyttigt för nybörjare som vill försöka artbestämma sina gökar? I så fall, vilka länder täcker den?
              Vet inte om jag är rätt person att recensera boken men för mig så var den absolut intressant.Är utgiven av danska nationalmuseet.Handlar en del om lergökens historia men även nutid. Om det går att "artbestämma" lergökar efter att ha läst boken? Det är mycket bilder på gökar från olika länder så viss hjälp kan man säkert få.

Comment

• Digitalisera den?

Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                Vet inte om jag är rätt person att recensera boken men för mig så var den absolut intressant.Är utgiven av danska nationalmuseet.Handlar en del om lergökens historia men även nutid. Om det går att "artbestämma" lergökar efter att ha läst boken? Det är mycket bilder på gökar från olika länder så viss hjälp kan man säkert få.
                Om du skulle kunna tänka dig att låna ut den så kan jag scanna och göra en pdf som samtliga gökentusiaster kan få ta del av
                ---
                Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• ?

Eller finns den fortfarande att köpa?
                  ---
                  Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
                    Eller finns den fortfarande att köpa?
                    Ja den finns att köpa.Jag gjorde det i onsdags.Att scanna och lägga ut den vet jag inte om det är lagligt.

Comment

• Lergökslitteratur

Något som motsvarar Linnés Systema Naturae finns inte - än så länge...

Förutom Lone Munkgaards Piv-i-röv från 1985 så finns det en norsk bok om Sandnesgöken som även har en schematisk översikt över lergökar och lergökskuriosa från hela världen. Boken heter Lyd i leire av Tor M Simonsen och är utgiven i Stavanger 1995.

På svenska finns t ex Christina Lindvall-Nordins Lilla lergöksboken (Ängelholm 1995) och Anders W Mårtenssons artikel om lergökar i Kulturens årsbok 1960. Lilla lergöksboken ger inte så många utblickar, medan Mårtenssons artikel innehåller en hel del svartvita bilder med olika lergökar, bl a svenska allmogegökar.
                      Click image for larger version

Name:	lergöksbok3.jpg
Views:	3
Size:	63,1 KB
ID:	518389Click image for larger version

Name:	lergöksbok1.jpg
Views:	1
Size:	23,9 KB
ID:	518390

Comment

• Fynd i husgrund

Hej. Är ny på PES och har lite kul saker hemma som den här rara göken vi fann när vi bröt upp 1900talsgolvet bakom murstocken i köket. Den låg inkilad mot de yttre grundstenarna men var som väl var hel!
                        Bifogade filer

Comment

• Hej och välkommen till PES, fint att du kunde befria "pippin" från husgrunden, vem vet, kanske sjunger den igen....visa gärna vad du har mer för spännande saker som du säger......

Comment

• Gafsan ny medlem bland snyltfåglarna - nummer 35

Ursprungligen postat av gafsan Visa inlägg
                            Hej. Är ny på PES och har lite kul saker hemma som den här rara göken vi fann när vi bröt upp 1900talsgolvet bakom murstocken i köket. Den låg inkilad mot de yttre grundstenarna men var som väl var hel!
                            Ja tänk vad man kan hitta i gamla hus!

Hej, gafsan och välkommen till "Göktråden"! Eftersom du uppvisar en gök är du automatiskt medlem och kan nu räkna dig till nedanstående muntergökar.

Gökklubbens medlemmar: polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kol- mårdstrollet, söffe, sippa, Nellie, Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper, Gudrun Anselm, morfar, Rolf J, luchur, simco, aldenon och gafsan. (35 st).
                            p-son

Comment

• Italien

Två ocarinor med fantastiskt ljud kom idag på posten.Inköpta av en gammal vän som varit på besök i Italien.
                              Bifogade filer

Comment

Två ocarinor med fantastiskt ljud kom idag på posten.Inköpta av en gammal vän som varit på besök i Italien.
                                Den högra påminner väldigt mycket i formen om en isbjörn gjord i glas på något, minns ej, glasbruk i Sverige.
                                p-son

Comment

Working...
                                X