Hejsan! Snälla, när du kan och har boken i närvaro. Har du lust att kolla upp dom? Jag skulle bli mkt glad om jag kunde få veta mer om dom.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Jag tackar för svaren boys!
Ni kanske oxå kan hjälpa mig med v a r t jag ska börja, jag menar vill jätte gärna lära mig mer om u-e och gefle. Vilka böcker ska man spana in, finns det förderag och utställningar osv.. Börjar känna mig som en frågvisa lisa här på PES så att säga.**Note to self: You can't buy things every singel day.**
Comment
-
Gammalt Porslin av Jane Fredlund är absolut en bra port in i porslinskunskapen. En annan pärla är Porslinsmärken av S.E. Vingedahl. Dessa båda tillsammans svarar på 80% av de vanligaste frågorna. Låna på bibliotek och håll ögona öppna efter egna ex.
Comment
-
Den inpressade stämpeln står för Bobergs Fajansfabrik i Gefle (Bo Fajans). Den målade signaturen är knepigare... Helt klart är det Gabriel Fajans (G med treudd), men varför är den där? Gabriel Burmeister jobbade ett tag på Upsala Ekeby, så han var iallafall i trakterna. Där tillkom de första föremålen som kallades Gabriel Fajans. Men de hade inte treudden... Den tillkom istället när han startade en egen fabrik i Timmernabben norr om Kalmar.
Kanske gjorde han ett studiebesök på Bo Fajans efter UE-tiden när loggan redan var fastställd? Dekoren kan mycket väl vara hans iallafall. Men för att vara på den säkra sidan vill jag att du kollar så den inte är målad utanpå glasyren. För att vara äkta från tiden bör den vara utförd genom att vara målad med glasyr i annan färg som är "integrerad" med bottenfärgens glasyr.
Comment
Comment