Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack för bilden på ännu en fin kruka!

Intressant att se att det tillverkades nästan likadana krukor lite varstans i landet, och som simco skriver, extra trevligt när det finns en dokumenterad tillverkare till krukan.

Jag ser fram emot ytterligare krukor och annan trevlig keramik från dig Sonia, och även från alla andra.

Comment

• Lite blandat

Lägger in lite blandat som jag spritt på diverse "löshästtrådar", nu ska det bli lite ordning tänkte jag.

Durkslag, kommer ihåg att Kaptenen trodde att det var Tyskt......
      Bifogade filer

Comment

• Sirapskanna, halv. Alltså 1/2 K...........för övrigt anonym.
        Bifogade filer

Comment

• Skum sak, tveksam........ Färgställningen kan ju påminna om Tillinges grötskålar och spillkummar, men den är inte alls lika välgjord. Kanske från Sydeuropa eller Öst-do.
          Vad betyder de många rektangulära glasyrskadorna ?
          Bifogade filer

Comment

• Denna gillar jag skarpt, fantastisk fin glasyr och välgjord. Ett stort S under, möjligen ska det vara 5, men det tror jag inte.
            Bifogade filer

Comment

• En Bornholmare från Rönne måske, 78 D är den märkt. Dansk tungviktare.
              Bifogade filer

Comment

• Fat med öron och tre fötter är kanske en gryta eller en skål men jag smyger in detta UFO på tråden med sign BH (?) Någon som vet?
                Bifogade filer

Comment

• Mycket fina och intressanta "kärl" som du visar,Prylsnubben! Tack för det!
                  Kul att få se ett sirapskrus. Dom är kanske inte så vanliga?

Jag har tyvärr inga förslag att komma med angående "grytan", Lars, men tack för titten.

Comment

• Först ett tack till Gideon för identifiering av Brita Heilimo!
                    Sedan behöver jag hjälp med denna mörka treliterskruka. Ett O med en krumelur över - ser nästan ut som Mari Simmulsons "bubbla". I den lite dåliga belysningen på Sopstationen i Malmö var jag (nästan) i tron att det var ett Ö, som i Örebro.
                    Det är bättre belysning när TV är där och spelar in, har jag själv konstaterat en gång.
                    Bifogade filer

Comment

• Här kommer ännu ett S.D.-krus. Höjd ca 17 cm. Inköpt på Gotland.

/InB
                      Bifogade filer

Comment

• Roligt att få se ännu en "S D"-kruka.

Gotland, ja det är långt ifrån min teori om en tillverkningsort i Mellannorrland.

Lars M:s "Ö"- kruka liknar mycket de som tillverkades vid U-E.
                        Tror att jag visat en tidigare i tråden.

Comment

• Även om jag försöker begränsa mina keramikinköp, så får en kruka följa med emellanåt.

Denna 2 liters saknar firmastämpel.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-02-25 002.JPG
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	530737 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-02-25 003.JPG
Size:	41,8 KB
ID:	530738 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-02-25 001.JPG
Size:	47,3 KB
ID:	530739

Comment

• Verkligen många fina krukor som tillkommit till tråden!

Kul med ännu en med gulglaserad insida, Grattis Bengt!

Jag har själv ett par krukor som väntat på tillträde.

Först en norsk kruka från Ganns Potteri og Tegleverk, Sandnes, märkt med Nr 3 och rymmer ca 2,5liter

Name:	Ganns Potteri & Tegelverk.jpg
Views:	2
Size:	56,5 KB
ID:	530790Click image for larger version

Name:	Ganns Potteri & Tegelverk.2.jpg
Size:	39,5 KB
ID:	530791Click image for larger version

Name:	Ganns Potteri & Tegelverk.1.jpg
Size:	73,8 KB
ID:	530792

Sedan denna lilla gula K-märkta Höganäs-kruka. Trots en del tunna hårlinjesprickor och krackeleringar kunde jag inte låta bli att köpa den för 65:-. Det ser ut som att det är ett F alternativt ett J som drejarbokstav, men jag hittar ingen som stämmer in på den märkningen. Tändsticksasken är som jämförelseobjekt, trots att det är en gammal ask som inte är lika stora som dagens askar. Krukan rymmer knappt 6 dl.

Name:	Höganäs K.2.jpg
Size:	65,0 KB
ID:	530788Click image for larger version

Name:	Höganäs K.jpg
Size:	52,6 KB
ID:	530787Click image for larger version

Name:	Höganäs K.1.jpg
Size:	83,4 KB
ID:	530789

Comment

• Tack för trevlig kommentar, simco, och naturligtvis även tack för trevliga bidrag till "kruktråden".
                              En k-märkt höganäsare är det inte ofta man får se, och detsamma gäller för "norrbaggen".

Comment

Working...
                              X