Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack så mycket för det positiva omdömet,simco och Polsson.

Roligt att ni uppskattar artikeln.

Det var ju ett fasligt arbete för krukmakaren innan t.ex. en kruka var klar för försäljning. Och inte blev det väl så särskilt mycket betalt för den heller.
    Numera känns det riktigt högtidligt att få hålla i en kruka eller ett fat som är tillverkat av en gammal krukmakare.

Tur att det går att hitta sådant emellanåt, och detsamma gäller de intressanta artiklar som finns undangömda i olika skrifter.

Jag har några till på gång, men måste invänta klartecken från föreningarna.

Comment

• Först och främst vill jag instämma i uppskattning och lovord för de insatser Bengt H gör för att vi alla skall få veta mer! Tack Bengt!

Sedan vill jag visa ett antal krukor som säkert skulle kunna bli ett stilleben. Men det får bli den bananlåda de såldes i. Jag var bara ute efter en men fick köpa alla....... Den jag eftertraktade visar jag på en annan tråd.
      Bifogade filer

Comment

• Den lådan hade jag också köpt....gillar den gröna från Varberg och den gula från Höganäs...ja alla.....

Comment

• Tack så mycket för uppskattande ord, Lars!

Nog skulle pulsen öka betydligt om och när en sådan låda skulle komma framför mig.
          Grattis till alla de fina krukorna, och naturligtvis speciellt den från Varberg

Comment

• Denna troligtvis ursprungligen helvita syltburk saknar för mina ögon fabriksstämpel.
            Däremot kan jag se stämplingen 2 1/2 K (Kanna) samt något annat som kan vara ett "L" eller ett "E" eller något helt annat.

Click image for larger version

Name:	Resize of Åsgarn 008.jpg
Views:	1
Size:	43,0 KB
ID:	535985 Click image for larger version

Name:	Resize of Åsgarn 009.jpg
Size:	42,7 KB
ID:	535986

Comment

• För några månader sedan visade Gideon en kruka från Ferners verkstad i Åsgarn.

Nu har jag lyckats få ögonen på ett fat/eller en skål därifrån.
              Inte alls i samma fina skick som Gideons kruka, men ändå känns det häftigt att kunna tyda ut detta "ÅSGARN".

Jag har skickat ut en del förfrågningar till trakten angående Ferners verksamhet, men...

Name:	Resize of Åsgarn 005.jpg
Size:	44,0 KB
ID:	535987 Click image for larger version

Name:	Resize of Åsgarn 006.jpg
Size:	48,6 KB
ID:	535988 Click image for larger version

Name:	Resize of Åsgarn 007.jpg
Size:	48,4 KB
ID:	535989

Comment

• Har nu gått igenom tråden "krukor och fat" och inte hittat en enda Wallåkra....rättar till det. På sid.3 finns en smörbytta från Gefle.....visar här en komplett med lock....
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  För några månader sedan visade Gideon en kruka från Ferners verkstad i Åsgarn.
                  Nu har jag lyckats få ögonen på ett fat/eller en skål därifrån.
                  Inte alls i samma fina skick som Gideons kruka, men ändå känns det häftigt att kunna tyda ut detta "ÅSGARN".
                  Jag har skickat ut en del förfrågningar till trakten angående Ferners verksamhet, men...
                  Jag förstår att Du blev mycket glad över fyndet och det skulle jag också ha blivit. Säkert finns det fler Åsgarnföremål, men de ligger ofta svårtydda i stugorna, tillsammans med andra fabrikat.
                  Jag skulle verkligen vilja ramla på en Rödin långt ner i söder, där ingen vet vem han han var.
                  Men det kan nog wasistdas hjälpa till med - igen.

Den gula glasyren ligger mycket nära Gefles, och kan lätt tas för en sådan med.
                  Åsgarnkrukan sitter 23/24 av dygnet i en klädkammare beklagligt nog, men så förvaras den säkert tillsvidare på det sättet. Nog ska den få samsas med andra krukor, om bara andra vaser får lust till att flytta först. Eller så sätter vi igång och byter i en slags omfördelning som kan lätta på trycket.
                  Last edited by Gideon; 2012-06-16, 21:46.

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                    Har nu gått igenom tråden "krukor och fat" och inte hittat en enda Wallåkra....rättar till det. På sid.3 finns en smörbytta från Gefle.....visar här en komplett med lock....
                    Smörbyttan MED lock, är ovanligt fint. Fanns det like-knapp här, skulle den få en ordentlig tryckare.
                    Museiklass på den.

Comment

• En riktig bamsekruka från norska Damsgård. 31 cm hög.
                      Även fast märkningen blev otydbar på bild så får den komma med.

Name:	Resize of damsgård 003.jpg
Size:	47,2 KB
ID:	538147 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 004.jpg
Size:	46,1 KB
ID:	538148 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 005.jpg
Size:	41,3 KB
ID:	538149

Comment

• Tre stycken diverse krukor, där det bara är på den med ljusa ränder som det går att se någon form av märkning.
                        Knappt skönjbart finns där ett "GEFLE". Möjligen finns också ett "B" där ovanför. I så fall är den då från Bobergs.

Name:	Resize of damsgård 006.jpg
Size:	45,4 KB
ID:	538150 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 007.jpg
Size:	45,6 KB
ID:	538151 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 016.jpg
Size:	47,7 KB
ID:	538152 Click image for larger version

Name:	Resize of damsgård 017.jpg
Size:	44,0 KB
ID:	538153

Comment

• Jag kunde inte låta bli att fotografera det här gamla mjölkfatet som stod på en hembygdsgård.

Name:	Resize of stenhuset 022.jpg
Size:	46,8 KB
ID:	538298

Comment

• Två "nya" krukor.
                            Den ena utan för mig synlig märkning, medan den med de ljusa ränderna har ÖF (Örebro Fajans) instansat på undersidan.

Name:	Resize of 2012-07-20 004.JPG
Size:	46,4 KB
ID:	538455 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-07-20 005.JPG
Size:	45,3 KB
ID:	538456 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-07-20 001.JPG
Size:	47,6 KB
ID:	538457 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-07-20 002.JPG
Size:	45,9 KB
ID:	538458 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-07-20 003.JPG
Size:	47,8 KB
ID:	538459

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              Två "nya" krukor.
                              Den ena utan för mig synlig märkning, medan den med de ljusa ränderna har ÖF (Örebro Fajans) instansat på undersidan.
                              Även om helglaserade 1900-tals-krukor inte tillhör mitt samlarområde, kan jag förstå din intresse för dem. Just de som har betydligt mindre bottendiameter
                              än öppningsdito, som dina på bilden, har en form som är väldigt tilltalande, tycker jag. Kattatassöron är också iögonfallande.
                              p-son

Comment

• Lilla Garn

Tack för kommentaren, Polsson!

Även om jag inte tycker att jag samlar på dessa krukor, så får dom trots det följa med hem för det mesta.
                                Kanske i väntan på en riktig raritet där bland hyllorna.

Denna syltburk har visats på en annan tråd, http://precisensan.com/antikforum/sh...e-sökes/page13 och lägger därför bara in en länk dit.. Troligtvis tillverkad på 1870-talet.

På kakelugnstråden visas bilder på en kakelugn som troligtvis också är från denna verkstad. http://precisensan.com/antikforum/sh...elugnar/page25

Bland dessa bilder som jag fått mig tillsänd från föreningen Klockarborgs vänner http://www.klockarborgsvanner.se/ fanns också en bild på ett annat lerkär som finns på Klockarborg.
                                Rejält stort. Uppåt en halv meter. Det känns inte riktigt troligt att det skulle vara tillverkat där i Lilla Garn.
                                Någon som har några idéer om var det möjligen kan vara tillverkat, och vad det har använts till?
                                Ingen märkning på undersidan. Tändsticksasken är av den större typen, ca. 10 cm. hög.

Name:	Resize of Rotation of bild (1).JPG
Size:	48,0 KB
ID:	538478

Comment

Working...
                                X