Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Alla små krukor har inte öron!
    Här en gul Bo Fajans utan några siffror men med öron och en UE - 1/3 L och utan öron.
    Bifogade filer

Comment

• Skromberga

Tack för fina bilder på fina föremål, Lars!

Här kommer jag också med några bilder på saker från UE och Bobergs, grötfat resp. syltburk á 4 liter.

Den helmörka skålen däremot känns mera ovanlig. Visst har jag hört talas om Skromberga, men det här är det första föremål jag sett därifrån i verkligheten.
      Osäker på om det är ämnat som hushållsgods, så möjligen har den saltglaserade hamnat i fel tråd.
      Tacksam om upplysningar om det i så fall.
      Skromberga Stenkols- och lerkärlsfabrik skall ha anlagts under 1880-talet, men ingick från 1903-04 i Höganäs-Billesholm AB (Höganäsbolaget).
      Osäkert dock om signeringen "Skromberga" även användes efter dessa år.
      På undersidan av min skål? finns även en annan stämpling. Troligtvis drejarsignering, men tyvärr kan jag inte se bokstäverna tydligt nog.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-08-26 003.JPG
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	539161 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-08-26 004.JPG
Size:	44,9 KB
ID:	539162 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-08-26 007.JPG
Size:	48,0 KB
ID:	539163 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-08-26 008.JPG
Size:	46,2 KB
ID:	539164

Comment

• Skromberga

Hej, Bengt!

Då och då, men knappast ofta dyker det upp saltglaserat signerat "Skromberga"
        och såg faktiskt en blåaktig prydnadsskål i en antikaffär i Helsingborg. Det hade jag ingen aning om - prydnadsgodset! Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om "Skromberga" anv ändes efter sammanslagningen.
        p-son

Comment

• Hej Pelle!

Tack för upplysningarna angående Skromberga.
          Visst skulle det vara kul att hitta ett prydnadsföremål därifrån.

I dag stötte jag i stället på en så gott som oskadad kryddburk. Nu kan jag tyvärr inte tyda den mycket otydliga märkningen på undersidan, men jag gissar att den kommer från Gefle kakelfabrik. Tidigare har jag en större modell som har ett likadant utseende, och under denna går det klart se GKF.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-09-01 001.JPG
Size:	47,7 KB
ID:	539292

Comment

• Vet inte om mina vita krus passar i denna tråd.

Här finns krus från Rörstrand, Gustavsberg, Göteborgs Porslinsfabrik, Gefle och även två från Arabia.
            Bifogade filer

Comment

• En helt fantastisk samling! Tack så mycket för bilden, Svärdsfalla!

Absolut passar dina krukor/krus in i tråden.

Comment

• Inte Kåge...

Hallå alla krukor,
                Flyttar den här ganska trevliga krukan från en annan tråd och kan berätta att den är märkt Gustavsberg och en gång varit proppfylld med trattisar.
                Trodde det var Kåge, men ack så fel man kan ha. Artisten okänd.... so long...
                Bifogade filer

Comment

• Varken kruka eller fat...

Hallå,
                  Spilkum då? Nix, kanske bara en skål. Men trevlig och märkt Trelleborg. Kan det vara P-son?
                  Bifogade filer

Comment

• Krukor är bra för mycket...

Hallå där,
                    Fyller på med några som kanske haft en industriell funktion en gång i tiden. 40 liter, 30 liter och okänt antal liter. So long...
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2012-09-02, 20:25.

Comment

• Mycket fina saker som du visar, Kim! Stort tack för det!

Gustavsbergskrukan är ju riktigt stilig, även om jag personligen är mest frälst på skålen/grötfatet från .......

Comment

• Hallå Lars,
                        Tack, gillar den här typen av samlingstrådar där man hittar mycket på ett ställe. Lite beröm för ditt sätt att odla tråden är du värd.
                        So long...

Comment

• Tack för det, Kaj!

Beröm skall du också ha för ditt sätt att odla begonierna i de vackra krukorna.

Comment

• Snygg blomsteruppsättning, Kim, gamla krukor och blommor gillas!!!

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              Snygg blomsteruppsättning, Kim, gamla krukor och blommor gillas!!!
                              Tack, men håller inte med. Krukorna är avsedda för kryddor på behändigt avstånd, men så blev det inte i år. So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                                Vet inte om mina vita krus passar i denna tråd.

Här finns krus från Rörstrand, Gustavsberg, Göteborgs Porslinsfabrik, Gefle och även två från Arabia.

Fina krus, blir lite avis, har bara 3 st låga blå/vita krus från Rörstrand.
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X