Simcos förslag på Lindkvists som tillverkare är nog ett troligt alternativ.
När jag bläddrade igenom denna tråd stannade mina ögon vid Söffes krukor på inlägg nr. 28 http://precisensan.com/antikforum/sh...-och-fat/page3
Nog liknar signeringen den som finns på AB Göteborgs keramiks brevhuvud.
Håller absolut med Dig, Bengt H.
Krukorna har samma företagstämpel för AB Göteborgs keramik, så det skulle bli utmärkt om Söffe följer Ditt skarpsynta förslag.
Här kommer bilder på mitt "nya" lerkrus. Det har legat nedgrävt ett antal år
Ålder? det vet jag inte. Ursprung? Troligen Hälsingland, hoppas det i alla fall
Bonnie
Här kommer bilder på mitt "nya" lerkrus. Det har legat nedgrävt ett antal år
Ålder? det vet jag inte. Ursprung? Troligen Hälsingland, hoppas det i alla fall
Bonnie
Ett härligt krus med en betydande ålder utan tvekan. Fortsätt "Gräv där Du står" och stort Grattis Bonnie.
Ett härligt krus med en betydande ålder utan tvekan. Fortsätt "Gräv där Du står" och stort Grattis Bonnie.
Tack så mycket! Jag har försökt hitta bilder på liknande krus men det finns knappt nånting att jämföra med.
Och ja, jag ska fortsätta "gräva", allt lergods jag ser hamnar hemma hos mig
Härligt krus Bonnie, gammalt och lite ovanligt i formen tycker jag...Grattis!
Gammal och vacker, ja. Men ovanlig? Nja, inte om vi har lite medeltida tänk, som ju kruset faller in i.
Halva överdelen får mig att tänka på sparbössor som dessa tre efter varandra:
Även jag "hittade" ett krus i dag. Inte nedgrävd, utan på en hylla hos Kupan.
23 cm. högt och tillverkat hos Gann potteri & teglverk.
Den är vacker, och såväl utseende som stämpel, ger intryck av 1880-1910tal, men jag blir konfys av texten i Olsen och Andersens bok om Norsk keramik 1900-1960:
"Ganns potteri og teglverk AS
Verksamheten blev grundlagd 1873 i Sandnes. Året 1926 startar produktionen.
Den kom i varje fall att bestå av brukskeramik i brunt stengods samt keramikföremål som fat, skålar, muggar, terriner, ostklockor, kexburkar, cabaréfat, blomsterskålar, urnor, vaser, kakel, karaffer, tekannor och liknande...."
Firman lades ner 1952, efter ha haft, idag flera kända keramiker hos sig. (1976 säger en annan källa, men det är inte säkerställt.)
Stämpeln återfinns inte i boken, och förhoppningsvis finns verkstaden bättre redovisad på annat håll.
Det finns en annat, lika gammalt, krus som avhandlades i januari i år, och tråden slutade i ett försök hos Jaermuseet i Norge.
Comment