Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Härlig!
    Fortsätter på det blå temat med en sockerskål i engelsk rutig tror jag visst att den kallades
    Härligt blå och med puntelmärke,taskig massa med rökslingor etc som en annan gillar....
    8 cm hög 12 cm bred
    Bifogade filer

Comment

• Inte ofta man hittar vitt pressglas med puntel. Undrar lite om ålder på denna skål. Vid jämförelse med saltkar tycker jag den liknar en sockerskål, eller kanske en geleskål?
      Bilder tagna i det Småländska nattamörktret med hjälp av skrivbordslampa.
      Nog är det väl lite empire över det hela?
      Bifogade filer
      Last edited by Sladden; 2011-11-26, 18:59.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

• Vilka läckerbitar ni visar Surmasen och Sladden! Och vackra bilder. Det benvita glaset tillverkades av bl a Reijmyre, Kosta, Göteborg men framförallt vid de norrländska bruken (i första hand Strömbäck som vanligtvis dekorerade glasen med målningar i guld och tusch). Detta vet ni förstås redan men jag repeterar det som står i den behändiga lilla boken som jag nyligen upptäckt: Gammalt glas av Anderbjörk och Nisbeth

Comment

• Hirvi, fråga!

Tror du att den vita är formblåst? Lurar lite på det.
          resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Tror du att den vita är formblåst? Lurar lite på det.
            Jag fick för mig från början att skapelsen var pressad
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Jo, när jag tittar igen ser jag att det handlar om en 4-delad form. Helt klart pressad.
              resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                Jo, när jag tittar igen ser jag att det handlar om en 4-delad form. Helt klart pressad.
                Ja du Sladden nu fick jag telefon från en kompis i Tjällmo, han har ett flertal delar
                i denna serie med vita skålar, på en av dom stod det Gunnar Ander, kanske gåtan är löst.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hm, kan det verkligen som din bekant säger Hirvi...

Hittade denna avslutade auktion på Tradera: http://www.tradera.com/lock-skal-pa-...0707_142035241

Men jag tycker Sladdens skål ser finare ut, mer "empirig". Traderaskålen ser ut att vara väldigt vit och med rak överkant medan Sladdens har böjd kant, så där passar väl inget lock.

Comment

• Denne Ander Säg vad han inte gjort! Då har Gunnarsamlingen utökats lite.
                    Hirvis kompis har säkerligen rätt, Rosa. Ander använde många stilblandningar. Den här gången fick puntelmärket in mig på andra tankar...
                    resten satte han hår på.

Comment

• Sladden.
                      Jag har ett likadant saltkar. Mitt saknar dock puntelmärke.
                      Jag har gjort en notering om att det troligen är Limmared.
                      Nu kan jag nog fastställa det.
                      Bra storlek för flingsaltet tycker jag.

Comment

• Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        Sladden.
                        Kecke - är det det vita eller klarfärgade du gjort en Limmaredsnotering på?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Fast Ander vad väl mest på Lindshammar?
                          resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Sladden.
                            Jag är tveksam till att saltkaret skulle vara från Limmared. Det är obekant för mig och det finns inte med i någon priskurant men allt fanns förstås inte upptaget i kataloger.

Comment

• Lindshammar skall det vara.
                              Huvudet var inte riktigt med när jag skrev.
                              Äjht.
                              Det vita.

Comment

• Här en liten skål som fyndades idag, som jag gillar skarpt. Satt och kollade igenom alla alster och kunde inte hitta någon liknande i tråden.

Tycker foten har lite likheter med prylsnubbens. Så kanske inte Svensk?

Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X