Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite sent, men i alla fall vill jag säga att den är jättefin!

Din teori om skadorna låter rimlig, men jag vet ju inte mer än du om detta. Kanske någon med praktisk glaserfarenhet tror något.

Comment

• Jag tror också att det är så, gjutskägget var ju tvunget att tas bort och ibland slog eller skrapade de nog bara av det med alla dessa nagg som följd.
      Den bättre metoden var att slipa bort gjutskägget och sen värma glaset igen för att få en fin yta.

Comment

• Sladden!
        På första bilden i den här tråden finns en skål i andra raden från vänster i mitten av de tre. Vet du varifrån den kommer? Hittade en liknande eller likadan under helgen.
        söffe
        Bifogade filer

Comment

• Måste bara få visa upp min lilla skål...
          Kärlek vid första ögonkastet. Den är inte så stor Endast 7,5 cm hög med puntel o allt.. Är det ett saltkar eller vad är det? Känns för liten för socker.
          Har några frågor om den.. Den är ju hexagonal i foten. I 3 av hörnen på den så är det hål. Dom ser ut som bubblor i hörnen underifrån. Inte sett det förut. Varför finns dom där? Den känns gammal. Fast jag är inte så van. Någon som har mer kunskap än mig där o vågar gissa?
          Hur som helst. Vacker är den

Click image for larger version

Name:	pg1.jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	522447Click image for larger version

Name:	pg2.jpg
Size:	35,7 KB
ID:	522448Click image for larger version

Name:	pg3.jpg
Size:	26,0 KB
ID:	522446

Comment

• Grattis Ersta! Titta vid punteln på saltkaret, visst verkar det vara märkt!?
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Grattis Ersta! Titta vid punteln på saltkaret, visst verkar det vara märkt!?
              Tänk... Ja visst är den märkt.. Men så svårt att tyda. I absoluta centrum är det en rundel. Ser slipad ut. Sedan om man vänder det så ser det ut som det står VA fast V:et o A:et är sammanväxta. Kan oxså vara ett A bara. Som är vända med botten mot centrum.

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                Sladden!
                På första bilden i den här tråden finns en skål i andra raden från vänster i mitten av de tre. Vet du varifrån den kommer? Hittade en liknande eller likadan under helgen.
                söffe
                Det enda jag kan säga är att jag har en sådan skål som du visar med Kostaromben. Har även några omärkta i samma fason. De gjordes nog på flera bruk.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

• Här är den bästa bild jag kan ta med min riktigt gammla kamera

Name:	p1.jpg
Size:	20,0 KB
ID:	522452

Comment

• Ursprungligen postat av Ersta Visa inlägg
                    Tänk... Ja visst är den märkt.. Men så svårt att tyda. I absoluta centrum är det en rundel. Ser slipad ut. Sedan om man vänder det så ser det ut som det står VA fast V:et o A:et är sammanväxta. Kan oxså vara ett A bara. Som är vända med botten mot centrum.
                    Kanske ett Å, för Åfors? Plutten över Å kan vara mycket otydlig.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Det enda jag kan säga är att jag har en sådan skål som du visar med Kostaromben. Har även några omärkta i samma fason. De gjordes nog på flera bruk.
                      Tack Sladden! Möjligen Kosta då, eller inte...
                      söffe

Comment

• Blev lite pressglas med puntel i dag.
                        En liten mugg alternativt senapskanna (har inte hunnit tleta upp den)
                        Dessutom en lot med IVB köpte två saltkar i dag, det andra hade jag tidigare. Föresten, jag behöver inte tre förslag på byten emottages

Name:	ivblot.jpg
Size:	104,5 KB
ID:	522586Click image for larger version

Name:	mugg.jpg
Size:	130,8 KB
ID:	522587

Comment

• Två små pressglas m puntel. Saltkar 5cm skål 9cm.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                            Blev lite pressglas med puntel i dag.
                            En liten mugg alternativt senapskanna (har inte hunnit tleta upp den)
                            Dessutom en lot med IVB köpte två saltkar i dag, det andra hade jag tidigare. Föresten, jag behöver inte tre förslag på byten emottages
                            [ATTACH]102640[/ATTACH][ATTACH]102641[/ATTACH]
                            Är allt detta dina fynd från Kistamässan? I så fall måste jag gå och skaffa bättre glasögon, såg inget av detta när jag var där i fredags.

Comment

• Jo visst. Är nog ganska skarpsynt.
                              Men det kan ju ha varit så att det nyss plockats fram

Comment

• Som synes är skålen limmad ovantill, men jag köpte den i utbildningssyfte. Har letat igenom tråden och kan inte hitta någon skål med fyrkantig fot. Undersidan har spår av att den har varit väl använd och är skev och sne. I dagsljus så framgår en viss rosalila ton.
                                Vet inte om själva skålen ovan är original från början?

Någon annan som har sett en likande innan eller kan berätta lite om den?
                                Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X