Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mera snapsglas

Har haft detta under flasktråden tidigare,nog är det charmigt ?
    Skickar även en bild på ett med stor kuppa,cognac eller vin ?
    12 x9 cm
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
      12 x9 cm
      Ditt första glas var riktigt trevligt. Bygger på med mitt senaste snapsglas.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Hirvi, jag kollade in redskapen för formning av foten på ett dylikt glas jag visar. vasst puntelmärke, men är vi på 1900-talet eller 1800-talets planhalva?

Comment

• Vilken läcker färg på ditt senaste Äjth.

Comment

• Med den fasningen på foten så har jag uppfattat
            den som 1800 talets först hälft.
            Det var väl blandat då.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Med den fasningen på foten så har jag uppfattat
              den som 1800 talets först hälft.
              Det var väl blandat då.
              Hirvi
              Tack Hirvi för ditt inlägg. Det är fint att man fick så många små detaljer på en liten fot. Imponerande.
              Kolmårds.... färgen är inte korrekt. Glaset är fotat med lysrör mot dataskärmen. det är helt klart!

Comment

• Lite synd var det allt. Gillade verkligen den gula färgen. Gillar klarglas också.

Comment

• Udda snapsglas i repris. Okänt ursprung, råpuntelmärke. Känns som förra sekelskiftet.
                  Bifogade filer

Comment

• Har missat lite att titta på trådarna, så jag får kanske svara lite efter på bilden från 24/10 - Äjth - den här fasade foten pekar mot första hälften på 1800-talet, men slipningen och cuppan pekar mot 1850-60-tal - så mitten skulle jag nog säga.

Tror annars som du om de senare glasen.
                    Har köpt dåligt med glas på sista tiden - har alldeles för mycket, och väntar på att hitta något riktigt bra, fast jag råkade få med mig de här från en loppis förra veckan. Skulle tro att att de är 1860-70-tal. knapp på benet, facettslipade - men små smala facetter som känns som de har lite dragning åt oliver. Ganska spetsiga långsmala cuppor som blir vanligare senare och foten känns också mera lik det sena 1800-talet. Bortslipade puntelmärken.
                    Bifogade filer

Comment

12 x9 cm
                      De första glaset är så fint å jag har sett de nånstans,de va målat vitt som ditt men de va även blått målat, är de inget blått på ditt glas,ditt är mer slitet än de jag såg.Har tyvärr ingen aning vad de är för ett,men charmigt till tusen.

Comment

• ett grönt ett klart och ett gult

Jag har precis blivit helt tokig i glas, försöker lära mig att se skillnad och så men det är lättare med porslin.

Skulle ni duktiga människor vilja hjälpa mig med de här glasen?

Framför allt det gröna som jag är nyfiken på, riktigt mycket orenheter i glasmassan och det ser ut som det är gjort i tre delar. Har tydligt brytmärke i botten. Färgen är helt otrolig.

Det klara har en sån spets innuti ("cuppan"?), galet odiskvänligt! Men mycket vackert.

Vore jättesnällt om ni vill upplysa mig lite.. tack!
                        Bifogade filer

Comment

• en bild till på det gröna

har massor med bilder om det skulle behövas...
                          Bifogade filer

Comment

• Snyggt!
                            Det är ett rehnvinsglas, från 1850-1860-talet.

De andra har jag svårt att se ordentligt - glaset längst till höger är alla fall ett 1900-talsglas.

Comment

• Några små till....

Några fler jag vill dela med mig av då jag tycker dem är charmiga med.
                              Det med lite lila ton och stora härliga foten är ju alldeles så man ryser......
                              Bifogade filer

Comment

Några fler jag vill dela med mig av då jag tycker dem är charmiga med.
                                Det med lite lila ton och stora härliga foten är ju alldeles så man ryser......
                                Ja det var en lila raring. Ser ut att ha ett tydligt mönster, ganska grovt runt nederdelen av cuppan. Hur högt är det?

Comment

Working...
                                X