Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Oj Oj Oj!
    Står glaset på ett glasbord och speglar sig, titta på bilden igen,
    så förstår du hur tjock fot jag uppfattade, då liknade den en petriask.

Petriaskar blåste vi till lasarett, runda burkar (låga) botten och lock såg likadana ut, locket gick över botten, till provtagning, det har du sett
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Aha, nu ser jag. Jo, glasbordet gör sig bra som bakgrund till glas. Kolla här får du se vad snyggt det kan bli.

Petriask, det låter vackert!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Får passa på när LasseC är online, du hade en samling glas med slipade prismor varav du handlade en av mig, hittar inte tråden nu, men jag undrar om du hade en utan fot och hänkel, bara enkel rakt upp och ned med planslipad botten och 10 prismor? Har ingen bild på min "bastard" just nu, men jag tror den hänger ihop med de övriga du har.

Comment

Hej Äjth
          Jag har ett glas (dricksglasstorlek) med 10 prismor (sidor som är slipade plus en planslipad botten Lite svagt gråtonat glas. Skall titta efter bilderna
          Hälsn Lasse

Comment

Här är bilden på mina glas Äjth
            DG
            Bifogade filer

Comment

Ditt glas längst till höger, jag har ett sådant fast litet som ett snapsglas utan fot, ungefär. Måntro, de hör ihop. Ska fota imorgon.

Comment

Är det inte lika stort som punchbägaren? Det hör i så fall dit Det finns en punchbägare utan hänkel samt ett champangeglas (som jag saknar bägge )
                Lasse

Comment

Jo som punschbägarn utan hänkel. men jag lägger in bild imorgon(idag) så får vi reda på detta.

Comment

Bilden!

Här kommer bilden LasseC. Glaset är bara 43 mm högt.
                    Bifogade filer

Comment

• Ser ju ut precis som de andra som Lersjö visar (hittar inte boken nu) men det är betydligt lägre än punchglset som är 60 mm högt.
                      Kan det vara ett snapsglas tro. Vackert glas tycker jag.
                      LasseC

Comment

• Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                        Här är två snapsglas där jag tycker att den vänstra är äldre, jag tror att den
                        kan vara runt 1860-1870, medan den högra är mer åt 1880-1890.
                        På grund av stor tjock fot ett ben som är mer primitivt och vita inneslutningar
                        så tror jag så.

Och två klumfotsglas, åldern där går inte att säga något om på de två, men
                        den vänstra med sin lila ton och stor vid cuppa känns äldre än den högra.
                        Man säger att de gjordes fram till ca:1830-1840 och togs inte upp igen
                        förrens runt år 1900.
                        Vet inte hur det är med det, man blir lite fundersam kring dom uppgifterna
                        då mitt lila glas absolut inte är så gammal som 1830-1840, men jag har svårt
                        att tro på 1900 eller senare också.
                        Jag lyfter denna tråd med anledning av tankar kring ålder på klumpfotsglas med slipad botten. Vore fint att kunna reda ut förhållandena. A.F du kanske vet hur de tidiga glasen såg ut undertill? var de planslipade då, eller inte, hur såg de ut. Ser gärna bild på tidiga klumpfotsglas!!

Comment

• Ytterligare två snapsglas till min samling. Nr1 med porslinsmålning är väl lite nyare, om målningen är gjord för hand, så var det en stadig sådan!
                          nr 2 som har en siffra i botten, antar att den hör till ngn servis, de brukade väl siffermärkas såhär, alla delar i en servis? eller...har jag bara fått för mig det?
                          Glaset väger nästan inget, är snett o charmigt!
                          Bifogade filer

Comment

• Snaps kan du väl ha dom till men om man skall vara petig så är det väl vinglas? Starkvin. Eller har jag fel?
                            Jätteläckra.

Comment

• Pressglas

Ett nytillskott i samlingen
                              Bifogade filer
                              --eller hur det nu va.

Comment

• Ovanligt blåsfri massa för att vara pressglas tycker jag.
                                Bifogade filer
                                --eller hur det nu va.

Comment

Working...
                                X