Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Vi kan ju fortsätta prata om andra variationer.
    Jag tänkte på de här släta med knapp. I Glasboken finns bilder på samma typ av glas med liten knapp, då med gravyr daterad till omkring 1825. Annars har väl modellen fortsatt att tillverkas långt fram under hela 1800-talet
    Jag såg att kålmårdstrollet två olika varianter bland sina glas.

Jag tar med några jag också, får se om någon annan vill visa några variationer eller ge några synpunkter.

AF, berätta gärna mer om hur du tänker. Jag ser att de båda formblåsta glasen är ganska olika i formen, men vad baserar du åldern på? Jag vill inte alls ifrågasätta ditt inlägg, men det är ju alltid bra att få lära sig mer om modets och teknikernas variationer.
    Färgtonen i glasen är olika; det ena glaset är lite blåaktigt, som en sodavattenflaska, medan det andra glaset är mera grått, rökaktigt i tonen. Min uppfattning är att det är jättesvårt att säga något säkert utifrån färgtonen när det gäller ålder. Tumregeln är väl att glas från början av 1800-talet så gott som aldrig är helt avfärgade, och att 1900-talsglas brukar vara avsikligt färgade om de har någon färgton. Men annars finns väldigt stora kvalitétsskillnader mellan olika glas. En del glas har fått den här lila färgtonen av för mycket avfärgningsmedel, andra saknar helt den tonen. Många glas som annars är väl avfärgade brukar vara lätt gråaktigt rökiga som det är väl vanligare i början än i slutet av 1800-talet, men jag törs inte säga att jag upptäckt att det finns någon skarp gräns som avslöjar den exakta åldern på glaset.
    Det ena glaset har också en mindre fot - den är väl egentligen för liten mot vad modet föreskriver på den här glastypen, fast jag vet inte om det har varit vanligt under någon särskilt tid.
    Sedan är den andra knappen mindre. Tidiga glas med knapp 1830-40-tal, brukar ha väldigt liten knapp, medan 1850-60-talets glas har större knapp. Å andra sidan blir mindre, och oftast lite rundare och inte så spetsiga knappar moderna igen när baluster och pelarben blir moderna på 1870- och 1880-talen. Jag törs inte säga något om vad som påverkat knappen hos de här glasen.

Att pressglas har vridna skarvar efter eftervärmningen verkar ganska vanligt, jag slänger in ett par pressglas också.
    Bifogade filer

Comment

[QUOTE=FBQ;20464]
      AF, berätta gärna mer om hur du tänker. Jag ser att de båda formblåsta glasen är ganska olika i formen, men vad baserar du åldern på? Jag vill inte alls ifrågasätta ditt inlägg, men det är ju alltid bra att få lära sig mer om modets och teknikernas variationer.
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++

Nu är mitt stora område inte dricksglas utan flaskor, men med flaskmodeller
      som funnits i 200år så har jag lärt mig se om det är 1700-tals, 1800, 1850
      eller efter 1850 och 1900-tals m.m.

Så är fallet med dricksglas också om man är insatt i ämnet, vilket jag inte
      kan påstå att jag är.

Man kan titta på glasmassan givetvis, på ton och inneslutningar, sedan
      fotens storlek och cuppans storlek.

Vad gäller glasen jag påpeka så har jag foto på mina två jag äger, det
      vänstra glaset är ifrån tiden 1870-1880, det högra är ifrån tiden 1850
      eller före 1850.

Det äldre glaset har kraftigare fot, vidare cuppa och räfflorna är grova,
      sedan under 1890-talet och sekelskiftet får glaset ännu mindre och
      klenare fot, jag har inget glas av den här modellen ifrån sekelskiftet att
      visa.

Kanske någon annan har och kan visa bild på ett sådant här glas ifrån
      sekelskiftet? Då kan ni se hur glaset förändras ytterligare runt sekelskiftet.
      Bifogade filer

Comment

Har varit med förr, men är alltså ett bra exempel på ett 1850-talsglas?
        Bifogade filer
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Aha, då förstår jag bättre hur du menar, A. F.

Fast har formblåsta glas av den här typen tillverkats så sent som vid sekelskiftet?
          Att man faktiskt kan titta på detaljer i glasen och komma till bättre dateringsgrunder än att bara datera en viss modell har väl även jag varit inne på i mina inlägg - det var väl till stor del därför det hade varit intressant att se hur de Tunnformade glas som tillverkades 1922 såg ut.

Du ville ha ett liknade glas från sekelskiftet, jag har inget liknande, men väl ett optikblåst glas med stråben som väl bör vara från omkring sekelskiftet - det har ju just en mindre fot än vad många av de lite tidigare glasen brukar ha.
          Bifogade filer

Comment

Jag tänker ju att det ändå ser lite olika ut.
            Här kommer en bild på vad som väl är glas från ca 1900 med ganska stor fot - nu är väl det här ganska enkla glas men ändå. (Känner någon igen glastypen längst till vänster, jag har inte sett något likande förrut.

Sedan tog jag lite fler glas från sent 1800-tal, glaset längst till höger kommer från Källaren Monitorn, och har ju en riktigt stor fot - fast det kanske är en anpassning till berusade gäster
            Bifogade filer

Comment

För att kunna säga ungefär när ett glas är gjort krävs det ju att modellen
              funnits ett tag så man har något att jämföra med.

Jag spar bara på glas ifrån 1800-talet och tidigare och där kan man som
              amatör se ungefär när glasen är gjorda.
              Ton, inneslutningar, slitage, form, cuppa och om benet är utdraget ur cuppan
              ( ungefär fram till 1840-talet ) eller om man haft en benmakare.
              Omvikfot fram till ca:1830-talet, felvänt öra fram till ca:1870 m.m.
              puntelmärke på pressglas fram till ca: år 1900.

På modernt glas 1900-tals/2000-tals så kan man ju på olika hyttor blåsa
              fram glas med stora cuppor och stor fot m.m. utan att man som samlare
              kan se om det är gjort t.ex. 1950 eller 1970.
              Man kan ju ha utraget ben och omvikt fot m.m. på nya glas också och
              omvänt öra.

Men som regel ser man ju som samlare om ett glas är modernt eller antikt,
              ( inte alltid på foto tyvärr, där kan det vara svårt )
              Men dom små reglerna jag tittar på går nog inte att följa så bra på
              modernt glas där man hoppar runt bland stilar m.m.

Comment

Här är två punschmuggar som båda har omvänt öra, tiden före 1870.

Den ena är nog ganska precis 1870, den andra mer mot 1850.
                Bifogade filer

Comment

Här är två snapsglas där jag tycker att den vänstra är äldre, jag tror att den
                  kan vara runt 1860-1870, medan den högra är mer åt 1880-1890.
                  På grund av stor tjock fot ett ben som är mer primitivt och vita inneslutningar
                  så tror jag så.

Och två klumfotsglas, åldern där går inte att säga något om på de två, men
                  den vänstra med sin lila ton och stor vid cuppa känns äldre än den högra.
                  Man säger att de gjordes fram till ca:1830-1840 och togs inte upp igen
                  förrens runt år 1900.
                  Vet inte hur det är med det, man blir lite fundersam kring dom uppgifterna
                  då mitt lila glas absolut inte är så gammal som 1830-1840, men jag har svårt
                  att tro på 1900 eller senare också.
                  Bifogade filer

Comment

Mycket intressant tråd må jag säga. Gillar den skarpt =)
                    [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Comment

Det var roligt att disskutera glas - det vore roligt med fler exempel!
                      Annars blir jag väl allt mer spretig i disskussionen - själv har jag ju inte så jättemycket glas (även om glasskåpet börjar bli fullt)

Appropå det här med liknade glastyper över riktigt lång tid kan jag väl visa några exempel på ett glas jag har massor med variationer.
                      Jag tror glaset till vänster har ganska hög ålder, med en ganska kraftigt gråaktig glasmassa.
                      Det är synd att inte färgtonerna kommer riktigt till sin rätt på fotografierna, jag är väl lite för otränad fotograf.
                      Det vänstra har rått puntelmärke, mitten planslipat med kula och högra planslipat.

Bild nummer två är lite snapsglas, de är ju alla ganska sena. Fast jag tror nog det fjällslipade är det äldsta - det har en del lusor och knutor i massan och orenare massa än de andra glasen (syns ganska dåligt på bilden).

Jag tänkte passa på att visa några äldre glas också så bild no 3 får några facettslipade och graverade glas. Jag tänkte att jag skrev till kålmårdstrollet att facettslipning blev modern på 1840-50-talet, så jag tänkte visa några äldre glas med facettslipning också. Det gustavianska längst till vänster har ju en tråkig spricka, men glasen som är inköpta samtidigt kostade 1:- styck så jag köpte dem ändå.

Tog med några punschglas på bild no 4 också, mina är lite yngre än AF:s. Meanderbården på det högra är typisk 1870-80-talsstil så det skall nog ligga däromkring. Längst till vänster kom som kompensation ett länsmansglas. Här syns ju färgskillnaden mot de nyare glasen tydligt - men det är ju inte alltid som gränserna är så riktigt tydliga. Kom på ny att jag har en äldre modell av facettslipat punschglas jag kunde ha tagit med också, men det får väl komma senare.
                      Appropå AF:s "sodaflaskefärgade" punschglas, när börjar den här typen av färg dyka upp på bruksglas? Jag är lite rädd för den färgen, den ger mig lite dåliga vibrationer. Är det någon som vet mer om det?

Hoppas inte någon tycker jag låter disskussionen flyta ut med mina glasexempel - det vore roligt med fler bidrag
                      Bifogade filer

Comment

Nej då FBQ det är bara roligt med alla bildbidrag ifrån samlare.

En sida som ni som gillar antika dricksglas kan titta på är Kallins hemsida,

där finner ni mycket intressant under dricksglas.

Här är först 3 glas med insvängd cuppa, , ett länsmansglas troligen
                        1820 - 1850, då modellen med insvängd cuppa försvinner under 1860-talet
                        är de andra två 1860-talet eller något tidigare.

Sedan en remmare i grönt glas, 1875 Holmegaard, som faktiskt gode
                        Kallin hitta i en bok åt mig annars hade jag inte haft en aning om ursprung
                        eller ålder.
                        Bifogade filer

Comment

Vackra glas, A. F. !
                          Vet du för övrigt mer om de här glasen med en "etage" på foten som på det högra glaset på övre bilden? De flesta glas jag sett med den här fottypen verka vara från perioden 1820-1850, men jag vet inte om fottypen kan ha varit populär längre.
                          Hirvi kanske kan berätta om hur de görs och om det har funnits någon praktiskt fuktion bakom.

Jag skickar med två glas till, punschglaset som inte kom med sist, och ett glas som jag har 3 st. av och som har just samma fot som ditt högra glas. Jag gissar på att det faktiskt kan vara 1825-1850. Modelltypen är ju gammal, och även om glasmassan är ovanligt ren, så är den lätt gulfärgad och har små blåsor och knutor.
                          Jag misstänker att det helt enkelt bara är av bättre kvalitet, slipningen är ju lite mer avancerad än de flesta svenska glas jag sett.
                          Bifogade filer

Comment

När jag höll på med Pukebergsboken hittade jag lite bilder på punch och vinglas. Hoppas att bilden inte blir för dålig utan att det går att se.
                            mvh
                            Bifogade filer

Comment

När är priskuranten ifrån? De flesta glasen verkar vara av 1870-80-talstyp.

Comment

Jag har tyvärr inte priskuranten utan detta är en jubileumsskrift. Men detta är perioden 1871-1894.
                                mvh

Comment

Working...
                                X