Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Örn C-11

Oj, det blev en gissning med extra huvudbry!

bilden där jag avslöjar att det är örn C-11 (inlägg 2256), där ser ni den framifrån, ni ser att den vrider huvudet åt sidan.

på frågebilden (inlägg 2247) ser ni örnen från sidan, huvudet är vänt bort så ni ser inte näbben, ni stirrar istället örnen i nacken.

jag har snabbt tagit några bilder, och hoppas att det visar lite bättre hur det ser ut!
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2011-01-14, 16:52.

Comment

• Tack Alegni, nu kan man pusta ut, hade inte i min vildaste fantasi trott
      att den hade den formen, nu kan jag inte alla världens alla örnar, detta måste ju vara en speciell örn ute i världen, det kunde ju varit en gam oxå, flera fåglar har ju sina huvudprydnader, men står det örn så får vi lita på det.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        På ett utländskt forum fälldes en kommentar: Om det är FM så ska det vara så här ........ jag konstaterade att den personen hade fel uppfattning. Det visar att vi bildar oss alla en uppfattning, självklart baserat på det egna underlag som vi har tillgång till. Men det är spännande för denna person på det utländska forumet fick mig att tänka till, och begrunda, och det ledde till att jag noterade något som jag inte tänkt på tidigare.

En slutsats drogs på ett utländskt forum. Om det är FM så brukar det vara signerat samt att undersidan är inte som den på bild nr 1. Dvs. att man ser in i föremålet, utan det brukar vara som på bild nr 2.

Detta visar att alla, baserat på det underlag man förfogar över, drar vissa slutsatser, och vi drar olika slutsatser....för vi förfogar över olika underlag, samt känner inte till vad andra vet.

Bild nr 1 visar undersidan på en stork. Personen förväntade sig inte att man skulle se in i mitten, in i kärnan, utan att det skulle se ut som på
        Bild nr 2, som visar undersidan på en svan. Där ser ni att mönstret/inlägget täcker undersidan.
        Bild 3 storken i sin helhet
        Bild 4 svanen i sin helhet

Undersidan är olika, men varför är det olika?
        Detta fick mig att fundera på hur det tekniskt ligger till, när man tillverkade dessa fåglar. Jag har tittat på olika FM modeller, från olika tidsperioder, och sett på några svanar, och jag tror jag har det! Det är inte lätt att lista ut hur saker och ting görs, för den oinvigde kan det vara ett mysterium! För den som kan det, är det en självklarhet!
        Bifogade filer

Comment

• Kul alegni att att du fördjupar dig i dina glasfigurer, du går lite mera på djupet,
          det är ju kul om inte annat om någon frågar eller komenterar utseendet som du skriver, dessa bottnar har ju sin förklaring, men kanske inte alla som tänker på det, eller tänker i dom banorna,
          nu hittade du väl lösningen själv denna gång
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Kul alegni att att du fördjupar dig i dina glasfigurer, du går lite mera på djupet,
            det är ju kul om inte annat om någon frågar eller komenterar utseendet som du skriver, dessa bottnar har ju sin förklaring, men kanske inte alla som tänker på det, eller tänker i dom banorna,
            nu hittade du väl lösningen själv denna gång
            Hirvi
            Jo, jag tror jag har det!

När jag för första gången stötte på FM Ronneby, i slutet av 1970-talet, så var det vackra djurfigurer. Gjorde sig bra på hyllan, dekorativa. Det var allt! Jag var inte nyfiken.

Nu ser jag på det på ett annat sätt. Nu vill jag lära mig mer!
            Det är spännande att en kommentar från någon kan få mig att se föremålen på ett nytt sätt. Att sporra en tankeprocess, att man blir mer nyfiken på föremålen. Hur gör dom? Hur gör dessa skickliga glasmästare för att få till denna vackra skapelse! Ja, några polletter har väl nu trillat ner, men det finns fortfarande saker som är ett mysterium!

Jag visade blå svan som exempel, inlägg 2268, bild 2 + 4
            Andra exempel som jag hittar i min FM samling är:
            fiskar B-15 och B-16: http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=2241 samt http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=2084
            fågel: http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1919
            Gold Bag R-100: http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1911

Intressant med svanar, för detta avser inte alla svanmodeller, utan här finns båda typer av "undersida", dvs, som på bild 1 resp. 2, i inlägg 2268.

Comment

• Hej FM-Vänner!

Som alltid intressanta synpunkter och funderingar från Alegni. Jag spinner på lite i den andan, speciellt med utgångspunkt utifrån vad som kännetecknar FM.
              Bottens utseende är ju helt klart en intressant del av föremålen och de säger också mycket om själva tekniken, om jag nu förstår saken rätt. Ett annat kännetecken är ju också att föremålen från FM omges av ett hölje av klarglas.
              Andra saker som går igen i FM-produktionen är sättet att "nypa" vingar och stjärtfjädrar, näbbar mm. Det ger ju en viss trygghet när man ska bedömma ett föremål som FM eller ej. Det verkar dock finnas en hel del variationer även om de kanske inte är så vanliga. Det är på sätt och vis trevligt att de finns men kan ju också ställa till med en del huvudbry. Jag vill också åter ta upp förvirringen kring olika signeringar av FM-föremålen. Det borde ju underlätta för oss samlare men i stället känner jag mig mer och mer förvirrad kring just signeringarna.

Jag tänkte exemplifiera mina tankegångar först och främst med en fågel jag köpte på Tradera som en FM-fågel. Ingen etikett eller signering. Bottenslipningen känns helt rätt MEN den är inte omsluten av klarglas.
              Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	507176

Name:	006.jpg
Size:	33,7 KB
ID:	507177

Name:	007.jpg
Size:	36,2 KB
ID:	507178

Är detta verkligen en FM-fågel?

Comment

• Hej Igen!

Fick idag hem en liten fågel som kanske inte är så fantastiskt speciell men det är ändå några saker med denna pippi som jag vill att ni ska ta en funderare kring.
                Först och främst är det själva "nypet" av stjärtfjädrarna som jag faktiskt inte sett förut. Ovanligt tycker jag själv och känns inte typiskt FM.

Name:	001.jpg
Size:	41,1 KB
ID:	507179

Name:	002.jpg
Size:	48,9 KB
ID:	507180

Name:	003.jpg
Size:	46,8 KB
ID:	507181
                Det andra är att den har en väldigt märklig signering. Huvva! Återigen dessa signeringar! Den har i vilket fall aldrig jag stött på tidigare.

Name:	004.jpg
Size:	50,6 KB
ID:	507182
                Skulle vara roligt om ni andra på tråden hade lite synpunkter kring mina funderingar och de olika figurerna.

Mvh. Birger!

Comment

• Omsluten av klarglas är den ju birger, men du menar att botten (foten)
                  inte är täckt med klarglas, om jag fattar dig rätt.

Denna fågel är gjord på spiken helt och hållet, och sedan ävknackad och slipad, då ser man alltid dom olika färglagren i botten.
                  Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Jag tror du menar den grå fågeln på de nedersta bilderna, jag menar att den fågel på bilderna ovanför inte är omsluten av klarglas, men jag kanske är helt ute och cyklar där? Bilderna kanske inte är helt perfekta men de utdragna partierna dvs. huvud och stjärt är inte klarglas utan orange-aprikosfärgat.

Mvh. Birger!
                    Last edited by birger; 2011-01-17, 20:10. Anledning: tillägg

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                      Hej Hirvi!

Jag tror du menar den grå fågeln på de nedersta bilderna, jag menar att den fågel på bilderna ovanför inte är omsluten av klarglas, men jag kanske är helt ute och cyklar där? Bilderna kanske inte är helt perfekta men de utdragna partierna dvs. huvud och stjärt är inte klarglas utan orange-aprikosfärgat.

Mvh. Birger!
                      Jag förstår!
                      Trodde du hade lite konstigt ljus när du fotade, den undre har klarglas som överdrag ja, vet inte vilken studiohytta den kommer ifrån
                      Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för ditt svar. Kan du säga något om sättet de "nypt", den grå fågelns stjärt på. Vet inte om det går att se bra på bilderna men det ser väldigt annorlunda ut mot vad det brukar göra på FM-fåglar.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                          Fick idag hem en liten fågel som kanske inte är så fantastiskt speciell men det är ändå några saker med denna pippi som jag vill att ni ska ta en funderare kring.
                          Först och främst är det själva "nypet" av stjärtfjädrarna som jag faktiskt inte sett förut. Ovanligt tycker jag själv och känns inte typiskt FM.
                          Det andra är att den har en väldigt märklig signering. Huvva! Återigen dessa signeringar! Den har i vilket fall aldrig jag stött på tidigare.
                          Skulle vara roligt om ni andra på tråden hade lite synpunkter kring mina funderingar och de olika figurerna.

Här har vi svar från Pjotr. Han vill ju inte delta längre med sin information vilket är trist, men det bestämmer han ju själv.
                          Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                          Tack för alla som har bidragit till denna tråd.
                          Nu tar jag paus med PES .......om någon undrar varför jag inte svarar eller håller inne med information.
                          Tack och hej.
                          Pjotr
                          Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                          Här är fågel som jag hittade på auktion. Den är signerad FM Ronneby Sweden C781. Är ju ungefär 13 cm hög .Trodde inte att dom brydde sig om att signera dom mindere och enklare sakerna. Den kanske är svårare än man tror med tanke på färgsättningen .Min undran är om detta är en tidig pjäs eller? Mvh
                          Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                          Hej Cobe!
                          C781 Måsunge med huvud uppåt och den presenterades som nyhet 1976
                          Mvh Pjotr
                          jag kan tillägga:
                          C-782 måsunge huvud vridet
                          C-783 måsunge huvud ner

När det gäller signeringen, Ronneby glasbruk, så har jag inte sett den förut. Svårt att säga hur det ligger till här, men vid ett tillfälle, även detta 1976, så skrev FM sig som "Ronneby glasbruk" i en tidningsannons. http://www.precisensan.com/antikforu...&postcount=936
                          Det är möjligt att FM övervägde, som många andra glasbruk, att använda sig av ortsnamnet följt av glasbruk. Det var nog flertalet som sa Ronneby glasbruk, i dagligt tal, när dom refererade till FM Konstglas. Det är möjligt att FM (under en mycket, mycket kort period???) kan ha signerat "Ronneby glasbruk".

Du har fått blänk i etiketten. Står det Handiwork?

Comment

• Hej Alegni!

Tack för svaret! Jag visste att jag sett den på tråden förut men jag kunde inte hitta den. Måsunge var det ju! Ja, det står handiwork på etiketten. Roligt att signeringen var ny för dig också.

Mvh. Birger!

Comment

• Ja stjärten ser ju ut att vara gjord, utdragen, endast med nypsaxen,
                              det ser ut som pilspetsar, sådan ser nypsaxen ut i sin spets,
                              flera nyp intill varandra.

Det bör ju varit flera (eller var) som provat lyckan på FM under årens lopp,
                              vem som gjort alla, och kanske lite udda prylar kanske blir svårt att reda ut,
                              kanske någon signerat åt sig själv, man kan undra hur bröderna Marcolin var att jobba åt, stängde dom hyttan för arbete på raster, eller fick dom söla i deglarna då, jag själv tror att dom höll ganska hårda regler i detta fallet,
                              ett ovarsamt sölande kunde medföra att glasmassa mm kunde förstöras,
                              då var det inte kul att komma efter och göra första klassens glas.

Är det ingen på forumet som har några uppgifter på FMs ugnar,
                              antal deglar mm.
                              Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för ditt svar. Alltid roligt att lära sig lite mer om själva konsthantverket. Intressant fundering också kring de anställdas arbetsrutiner.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X