Ursprungligen postat av birger
Visa inlägg
Jag kan börja med att förtydliga att mitt inlägg 2268 var inte att visa vad som är typiskt eller inte. Det handlade om min upptäckt/insikt om olika tillverkningsteknik. Mitt inlägg hade heller inget med själva bottenslipningen att göra.
När det gäller bottenslipningen så är den intressant att se, men det får inte bara vara en bild på botten utan även möjlighet att se hur kanterna ser ut/är gjorda (skarpa eller lite fasade).
"Kännetecken är att föremålen från FM omges av ett hölje av klarglas"
Ser man på min FM samling så skulle man kunna få den uppfattningen. Det är det jag föredrar. Jag har få föremål som inte har ett överfång av klarglas.
Birger, om vi ser till din FM samling så består den även av det enfärgade glaset. Du har visat upp en hel del blå föremål, du har även dina enfärgade kycklingar (i olika färger), samt svart ametist. Vi har syrade föremål, det finns opalin samt de föremål som är helt i klarglas.
Så jag håller inte med dig att kännetecken är att föremålen från FM omges av ett hölje av klarglas.
Jag plockade fram en bild av din fågel där man ser färgen bättre.
Det finns en FM fågel, S-03. Jag letade men hittade ingen bättre bild på min fågel så denna får duga.
Det är en del skillnader, t.ex. kroppsformen, ögonen på din fågel är placerade långt fram, och som sagt färgat glas som överfång.
På din fågel, hur är kanterna på botten? Skarpa, fasade?
Jag känner mig tveksam...... Det är svårt att säga något säkert. Det får bli ett frågetecken på din fågel.
tillägg: jag noterar precis att din fågel har vingar, det var inte lätt att se. Jag trodde den var helt slät, som S-03.
Jag tittar lite mer på näbbet. Och det här med det färgade glaset som överfång ....... Nej, jag får inte FM vibbar här!
Jag spinner på lite i den andan, speciellt med utgångspunkt utifrån vad som kännetecknar FM.

Comment