Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Som alltid intressanta synpunkter och funderingar från Alegni. Jag spinner på lite i den andan, speciellt med utgångspunkt utifrån vad som kännetecknar FM.
    Bottens utseende är ju helt klart en intressant del av föremålen och de säger också mycket om själva tekniken, om jag nu förstår saken rätt. Ett annat kännetecken är ju också att föremålen från FM omges av ett hölje av klarglas.
    Andra saker som går igen i FM-produktionen är sättet att "nypa" vingar och stjärtfjädrar, näbbar mm. Det ger ju en viss trygghet när man ska bedömma ett föremål som FM eller ej. Det verkar dock finnas en hel del variationer även om de kanske inte är så vanliga. Det är på sätt och vis trevligt att de finns men kan ju också ställa till med en del huvudbry. Jag vill också åter ta upp förvirringen kring olika signeringar av FM-föremålen. Det borde ju underlätta för oss samlare men i stället känner jag mig mer och mer förvirrad kring just signeringarna.

Jag tänkte exemplifiera mina tankegångar först och främst med en fågel jag köpte på Tradera som en FM-fågel. Ingen etikett eller signering. Bottenslipningen känns helt rätt MEN den är inte omsluten av klarglas.Är detta verkligen en FM-fågel?

Jag kan börja med att förtydliga att mitt inlägg 2268 var inte att visa vad som är typiskt eller inte. Det handlade om min upptäckt/insikt om olika tillverkningsteknik. Mitt inlägg hade heller inget med själva bottenslipningen att göra.

När det gäller bottenslipningen så är den intressant att se, men det får inte bara vara en bild på botten utan även möjlighet att se hur kanterna ser ut/är gjorda (skarpa eller lite fasade).

"Kännetecken är att föremålen från FM omges av ett hölje av klarglas"
    Ser man på min FM samling så skulle man kunna få den uppfattningen. Det är det jag föredrar. Jag har få föremål som inte har ett överfång av klarglas.
    Birger, om vi ser till din FM samling så består den även av det enfärgade glaset. Du har visat upp en hel del blå föremål, du har även dina enfärgade kycklingar (i olika färger), samt svart ametist. Vi har syrade föremål, det finns opalin samt de föremål som är helt i klarglas.
    Så jag håller inte med dig att kännetecken är att föremålen från FM omges av ett hölje av klarglas.

Jag plockade fram en bild av din fågel där man ser färgen bättre.

Det finns en FM fågel, S-03. Jag letade men hittade ingen bättre bild på min fågel så denna får duga.
    Det är en del skillnader, t.ex. kroppsformen, ögonen på din fågel är placerade långt fram, och som sagt färgat glas som överfång.
    På din fågel, hur är kanterna på botten? Skarpa, fasade?

Jag känner mig tveksam...... Det är svårt att säga något säkert. Det får bli ett frågetecken på din fågel.

tillägg: jag noterar precis att din fågel har vingar, det var inte lätt att se. Jag trodde den var helt slät, som S-03.

Jag tittar lite mer på näbbet. Och det här med det färgade glaset som överfång ....... Nej, jag får inte FM vibbar här!
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2011-01-18, 04:45.

Comment

• Ursprungligen postat av Mikkel 123 Visa inlägg
      Jag kom til Sverige i midten av 70 talet och kom på utbildning på glas skolan i Orrefors , och jag var 16 år då . Så efter 1 år var jag tvingat at söka jobb
      då jag inte hade så mycket pengar då . Dom sökte folk på glasbruket i Ronneby.
      jag jobbade som anfångare tilsammans med Beito Marcolin och Aura .
      Jag var dar ca 3 år , men jag har roliga minnen darifrån ,
      Mikkel.
      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Det bör ju varit flera (eller var) som provat lyckan på FM under årens lopp,
      vem som gjort alla, och kanske lite udda prylar kanske blir svårt att reda ut,
      kanske någon signerat åt sig själv, man kan undra hur bröderna Marcolin var att jobba åt, stängde dom hyttan för arbete på raster, eller fick dom söla i deglarna då, jag själv tror att dom höll ganska hårda regler i detta fallet,
      ett ovarsamt sölande kunde medföra att glasmassa mm kunde förstöras,
      då var det inte kul att komma efter och göra första klassens glas.

Är det ingen på forumet som har några uppgifter på FMs ugnar,
      antal deglar mm.

Vi får hoppas att Mikkel tittar in i FM-tråden igen.

Comment

• Fredagsgissning?

Hej FM-Vänner!

Här får ni något att "klura" på under fredagskvällen. Hoppas att fler vågar gissa denna gång. Vad är det här för något?
        Click image for larger version

Name:	017.jpg
Views:	1
Size:	43,3 KB
ID:	507297

Mvh. Birger!

Comment

Hej FM-Vänner!
          Här får ni något att "klura" på under fredagskvällen. Hoppas att fler vågar gissa denna gång. Vad är det här för något?
          Mvh. Birger!

Jag vet, jag vet, jag vet .......

Grattis till en fin xxxxxxxxxx

Comment

• Vågar knappast gissa nu sedan alegnis stänkare!
            Färgen ser inte ut som FM, men det är ju sådant som varierar på bilder,
            kan det vara nacken på en svan vi ser tro
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Friskt vågat, hälften vunnet! Nej ingen svan men fjädrar har den.

Mvh. Birger!

Comment

Hej FM-Vänner!

[ATTACH]80850[/ATTACH]

Mvh. Birger!
                Klurigt!
                Jag gissar på en pelikan?

Comment

• Hej Simco!

Nej, inte rätt. Försök igen.

Mvh. Birger!

Comment

• Den har ju ingen näbb, reptil av något slag?

Comment

• Hej Kolmårdstrollet!

Nej, inte rätt! Fotovinklar döljer ibland väsentliga delar.Försök dig på en gissning till!

Mvh. Birger!

Comment

• Anka
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Ingen anka, sorry!Försök igen!

Mvh. Birger!

Comment

• Jag slänger in en gissning på en Spov C-636
                            Loppisadiktus

Comment

• Hej Gaspadin!

Grattis. Javisst är det en spov C-636. Trodde den skulle vara ambra-grön men jag får den mest till ametist-grön. En mycket elegant spov med en härlig böjning i halsen och med en riktigt lång och kaxig näbb. Här kommer lite mer bilder.
                              Mvh. Birger!

Name:	008.jpg
Size:	57,7 KB
ID:	507340

Name:	007.jpg
Size:	52,4 KB
ID:	507341

Name:	003.jpg
Size:	57,3 KB
ID:	507342

Name:	005.jpg
Size:	44,2 KB
ID:	507343

Comment

• Lite annorlunda svan, vet inte om den har varit med tidigare.
                                Bifogade filer
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X