Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Nu måste jag faktiskt reagera! Vad är det som händer på vår "tråd" De senaste månaderna har enligt mitt sätt att se på saker och ting, varit väldigt annorlunda

Hej birger,

Jag hinner inte formulera ett svar på detta nu, jag vill inte bara slänga iväg
    några hastiga rader ..... men svar kommer.

Jag har otroligt mycket runt omkring mig nu, jag hinner inte med PES på
    samma sätt som förut, och jag hoppas på förståelse för detta.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    De senaste månaderna har jag i stort sett inte fått vare sig svar eller kommentarer kring mina frågor. Vad handlar det om?
    jag tycker väl att du har fått svar och kommentarer ???

Jag noterar däremot att du inte fått några svar/kommentarer på dina bilder
    som du la in den 1-2 oktober. Idag är det 8 oktober.
    Är det något specifikt du inte fått svar på?
    I så fall får du repetera dina frågor så jag ser vad du saknar svar på.

Comment

• birger! Grattis till alla dina inköp!

Först kommer det en liten oansenlig "pippi" som jag faktiskt inte vet om det är en FM men efter Alegnis bilder på sin fina vita kanin, hoppas och tror jag att det är en M-250 eller möjligen en F-125 i vitt glas jag hittat. Skickar också med ett gruppfoto på resten av familjen!
      Fin liten fågel.

vi har haft inne två vita föremål tidigare:
      Äjths ägg: http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1135
      min vita kanin: http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1844

Din fågel ser ut att vara vit helt igenom.

FM har en klarglaskärna, med vitt glas utanpå.
      Åtminstone på de två föremål vi har haft inne här i tråden.

Ser vi till formen så skiljer sig din fågel från FM.

Så jag är osäker på att detta är FM. Men jag kan inget säga säkert.
      Gjorde fler glasbruk denna typ av fågel? T.ex. Bergdala???? Eneryda????
      Last edited by alegni; 2010-10-08, 15:59.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Kan inte heller låta bli att skicka in bilder på min tjocka och frodiga vikingkvinna, helt underbar. Finns det vikingamän också i FM produktionen
        Jättefin!

Jag uppfattar din viking som en manlig viking.
        Med hjälm på huvudet, med en sköld fram på bröstet, och ett bälte runt midjan.

Vill också visa upp en fantastisk fågel jag köpt på tradera, annonserad som FM, har dock aldrig sett någon sådan tidigare, även färgerna är för mig nya vad beträffar FM-modeller och jag tror att den är ny på tråden men är det en FM-fågel?
        Här är det riktigt intressant!

Inte klarglas utanpå, utan färgat glas!
        Men vilka färger är det inuti??? Är det blått? Är det blått och grönt?

När det gäller färgat glas utanpå istället för klarglas så har jag inte stött på detta tidigare hos FM.

Däremot har jag en fisk, osignerad samt ingen etikett, som jag tror är V. Nason, Murano.

Alltid svårt att säga något säkert om utmärkta men omärkta föremål,
        men om lägger jag ihop det jag ser så tror jag att ..... ja, detta kan vara en FM.
        Last edited by alegni; 2010-10-08, 20:39.

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
          Och mer är på ingång...
          /Cina PB
          Grattis till alla dina inköp! Mer på ingång ... jo, detta känner jag igen. Så var det för mig också i början!

Ursprungligen postat av BILL55 Visa inlägg
          Lite bilder på min lilla samling lite murano,fm ronneby,kosta mm.
          Nybörjare som jag är.

Trevlig samling! Många fina föremål ..... din Ernest Gordon fågel får gärna flytta hem till mig!
          Last edited by alegni; 2010-10-08, 16:21.

Comment

• Hej Glasvänner!

Birger: Jag hoppas och tror att den som har något att tillföra tråden gör detta när det dyker upp någon bild på föremål som vi känner igen eller har fakta om....Sedan är det nog alegni som har samlat så många år och som kan och har mycket erfarenhet i ämnet....Hon svarar på nästan allt som kommer in i tråden och det tar nog ganska mycket tid.... så vi får ha lite tålamod.
            När det gäller svar så går det i vågor hur mycket tid folk har....så ibland kan det gå dagar innan man är in och tittar till PES och kan ge ett svar på någons fråga. En sak som vi kanske skall vara extremt tydliga är frågan man vill ha svar på....Jag skickar ibland in bilder bara för att visa (skryta) och har ingen fråga om den och det kan kanske tolkas som jag inte får något svar.
            Fortsätt som du gör Birger....Det är kul med nya bilder och föremål även om jag inte vet eller kan något om den så lär man sig hela tiden.

Mvh pjotr

Comment

• Hej FM-Vänner!

Tack både Alegni och Pjotr. Tack Alegni för din otroliga kunskap vad gäller FM-produktionen. Kloka ord Pjotr. Får nog helt enkelt bli lite tydligare med vad jag vill ha hjälp med. Är som sagt var tacksam för all hjälp jag kan få. Alegni är ju alltid en klippa vad gäller infomation men jag tror nog också att du Pjotr har väldigt mycket att bidra med. Självklart är jag också av den uppfattningen att detta ska ske i mån av tid och ork, vi har ju ett liv utanför vårt glasintresse också. I vilket fall, stort tack för era svar.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                Hej Glasvänner!

Birger: Jag hoppas och tror att den som har något att tillföra tråden gör detta när det dyker upp någon bild på föremål som vi känner igen eller har fakta om....Sedan är det nog alegni som har samlat så många år och som kan och har mycket erfarenhet i ämnet....Hon svarar på nästan allt som kommer in i tråden och det tar nog ganska mycket tid.... så vi får ha lite tålamod.
                När det gäller svar så går det i vågor hur mycket tid folk har....så ibland kan det gå dagar innan man är in och tittar till PES och kan ge ett svar på någons fråga. En sak som vi kanske skall vara extremt tydliga är frågan man vill ha svar på....Jag skickar ibland in bilder bara för att visa (skryta) och har ingen fråga om den och det kan kanske tolkas som jag inte får något svar.
                Fortsätt som du gör Birger....Det är kul med nya bilder och föremål även om jag inte vet eller kan något om den så lär man sig hela tiden.

Mvh pjotr

Pjotr, du skriver att "jag har mycket erfarenhet i ämnet".
                Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du menar här. Jag har t.ex. aldrig besökt ett glasbruk.
                Jag har går väldigt sällan på loppisar eller mässor, senaste gången var ca 18 månader sedan.
                Jag följer Tradera och eBay. ..... Jag vet inte hur jag får denna speciella erfarenhet som du pratar om?

Jag började mer idogt söka information om FM Ronneby under 2006.
                Du har sedan augusti 2005 efterfrågat information bl.a. här i FM tråden, så du ligger alltså före i ditt sökande.

Jag vet att vi båda har tillgång till en del priskuranter/kataloger.

Birger har varit i FM tråden i ca 1 år. Han har plockat upp en hel del, och kan nu omsätta sina kunskaper,
                och går in och hjälper andra.
                Pjotr, du har idogt sökt information om FM längre än vad jag har ...... att du inte skulle besitta stor kunskap
                om FM är inte trovärdigt.

Pjotr, jag citerar dina ord:
                "Jag hoppas och tror att den som har något att tillföra tråden gör detta när det dyker upp någon bild på föremål
                som vi känner igen eller har fakta om"

Jag vet att du kan delta i diskussioner om FM föremål, jag vet att du kan svara på frågor som ställs här i tråden,
                men du gör det sällan.

några exempel på vad du skulle kunna dela med dig av:
                - Du har, vilket jag inte har, skrivit till Dartington Crystal som enligt uppgift från dig var mycket hjälpsamma.
                Vad dom gav för information är det ingen som vet, för det stannar hos dig.
                - Du har, vilket jag inte har, träffat Germano Padoan. Han hade säkerligen flertalet intressanta saker att berätta om.
                Vad han sa är det ingen som vet, för det stannar hos dig.
                - nyfyr har t.ex. efterfrågat vem Ulrik Nilsson är. Jag vet att du har svar på detta. Du gav svaret till mig i februari 2009.
                Så nu aktualiserar jag nyfyrs fråga: Vem är Ulrik Nilsson?

Sedan får jag be dig, Pjotr, att när du lägger in FM föremål i tråden,
                att du alltid lägger in flera bilder, från olika håll så jag kan se detaljer.
                Visa helst på bild, eller berätta i din text, om vilken etikett föremålet har, samt vilken inskription som står i botten.

Denna information är självklart bra om alla lägger in. Vi behöver se detaljer, och veta fakta. Säg inte bara att "den har fin etikett", och så skymtar en suddig silveretikett. Det är viktigt att veta vad som står på etiketten, t.ex. om det står Handiwork eller Handsculptured. Storlek på föremålet är också bra om ni tar med. Och till sist, tydliga bilder i skärpa, mot neutral bakgrund.

Varför är det viktigt med bra bilder? Jo, för vi dokumenterar FM Ronnebys produktion genom våra bilder.
                Last edited by alegni; 2010-10-08, 23:51.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Pjotr, du skriver att "jag har mycket erfarenhet i ämnet".
                  Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du menar här. Jag har t.ex. aldrig besökt ett glasbruk.
                  Jag har går väldigt sällan på loppisar eller mässor, senaste gången var ca 18 månader sedan.
                  Jag följer Tradera och eBay. ..... Jag vet inte hur jag får denna speciella erfarenhet som du pratar om?

Jag började mer idogt söka information om FM Ronneby under 2006.
                  Du har sedan augusti 2005 efterfrågat information bl.a. här i FM tråden, så du ligger alltså före i ditt sökande.

Jag vet att vi båda har tillgång till en del priskuranter/kataloger.

Birger har varit i FM tråden i ca 1 år. Han har plockat upp en hel del, och kan nu omsätta sina kunskaper,
                  och går in och hjälper andra.
                  Pjotr, du har idogt sökt information om FM längre än vad jag har ...... att du inte skulle besitta stor kunskap
                  om FM är inte trovärdigt.

Pjotr, jag citerar dina ord:
                  "Jag hoppas och tror att den som har något att tillföra tråden gör detta när det dyker upp någon bild på föremål
                  som vi känner igen eller har fakta om"

Jag vet att du kan delta i diskussioner om FM föremål, jag vet att du kan svara på frågor som ställs här i tråden,
                  men du gör det sällan.

några exempel på vad du skulle kunna dela med dig av:
                  - Du har, vilket jag inte har, skrivit till Dartington Crystal som enligt uppgift från dig var mycket hjälpsamma.
                  Vad dom gav för information är det ingen som vet, för det stannar hos dig.
                  - Du har, vilket jag inte har, träffat Germano Padoan. Han hade säkerligen flertalet intressanta saker att berätta om.
                  Vad han sa är det ingen som vet, för det stannar hos dig.
                  - nyfyr har t.ex. efterfrågat vem Ulrik Nilsson är. Jag vet att du har svar på detta. Du gav svaret till mig i februari 2009.
                  Så nu aktualiserar jag nyfyrs fråga: Vem är Ulrik Nilsson?

Sedan får jag be dig, Pjotr, att när du lägger in FM föremål i tråden,
                  att du alltid lägger in flera bilder, från olika håll så jag kan se detaljer.
                  Visa helst på bild, eller berätta i din text, om vilken etikett föremålet har, samt vilken inskription som står i botten.

Denna information är självklart bra om alla lägger in. Vi behöver se detaljer, och veta fakta. Säg inte bara att "den har fin etikett", och så skymtar en suddig silveretikett. Det är viktigt att veta vad som står på etiketten, t.ex. om det står Handiwork eller Handsculptured. Storlek på föremålet är också bra om ni tar med. Och till sist, tydliga bilder i skärpa, mot neutral bakgrund.

Varför är det viktigt med bra bilder? Jo, för vi dokumenterar FM Ronnebys produktion genom våra bilder.
                  Jag blir så trött......Jag trodde denna tråd skulle handla om FM konstglas och fakta och inte om hur mycket folk svarar eller inte.....Jag ber om ursäkt för att jag skrev du har erfarenhet.. alegni...det kanske var fel ordval...men jag tror du kan mycket i detta ämne. Förlåt skall aldrig upprepas.

När det gäller min kunskap är det konstigt att du tror att jag håller inne med information...Hur vet du det????
                  Dartington crystal svarade snällt på mina frågor om när han var där och att det fanns en speciell etikett..

Germano padoan.....Vi småpratade när han satt och jobbade med glasproduktionen i Gränna......Vad sa han....vi pratade om glasproduktion och det om Gränna.....Vilken information håller jag inne med där ?????

Ulrik Nilsson.....Kommer jag inte ihåg vad jag skrev till dig och jag hittar inte det just nu.....men jag tror nog det var allt jag visste om honom.

Pjotr

Comment

Hej!

Jag söker allt om FM Konstglas Ronneby(Marcolin)
                    Bilder Kataloger Tidningsklipp Fd. Anställda Historier mm.
                    Om ni hör ser eller vet något kontakta mig

Tacksam för svar

Pjotr
                    Tack för alla som har bidragit till denna tråd.

Nu tar jag paus med PES .......om någon undrar varför jag inte svarar eller håller inne med information.

Tack och hej.

Pjotr

Comment

• Hej Pjotr,

Jag gjorde en reflektion:

jag har idogt sökt information om FM Ronneby i ca 4-5 år
                      jag besitter nu, enligt dig, stor kunskap

du har idogt sökt information om FM Ronneby i minst 5 år
                      du besitter, enligt din egen utsago, mycket liten kunskap

Vissa svar som jag fått från dig visar att du har tillgång till material,
                      och stor kunskap.

Jag respekterar din vilja att inte sprida den information jag fått från dig privat,
                      men jag har vidarebedordrat dina uppgifter om Ulrik Nilsson till nyfyr.

Hoppas att vi snart ser dig i FM-tråden igen.
                      Last edited by alegni; 2010-10-09, 15:38.

Comment

• Tråkigt att du tycker att du blivit ignorerad med din frågor Birger!
                        Jag kan bara prata för mig själv och säger att jag egentligen är en ganska usel forum medlem
                        Jag är nog inne och läser på Pes varje dag men jag är mycket sämre på att skriva och lägga in bilder själv.
                        Min livssituation är sådan att det inte finns riktigt ork för att kunna vara så aktiv som jag skulle vilja vara och bidra med mer information till tråden.

Alegni gör ett jätte jobb med frågeställningarna och det tar som Pjotr säger väldigt mycket tid.

Så fortsätt skriv bara,det gäller alla!
                        Så får vi väl hjälpas åt så gott vi kan efter egen förmåga
                        Loppisadiktus

Comment

Tack för alla som har bidragit till denna tråd.

Nu tar jag paus med PES .......om någon undrar varför jag inte svarar eller håller inne med information.

Tack och hej.

Pjotr
                          Hej Pjotr!

Tråkigt att du tar en paus men jag hoppas att du snart återkommer. Jag tror ju precis som Alegni att du själv har mycket att bidra med för oss som nyligen har funnit intresse i FM-Ronnebys produktion.

Jag är som du nog förstått, med tanke på alla mina inlägg och bilder, väldigt intresserad av ämnet. Problemet för mig är ändå att jag saknar stora delar av kunskapen kring de föremål som skapats av bröderna Marcolin. Jag letar förtvivlat efter kataloger och priskuranter men det är som du nog vet väldigt svårt att få tag i. Jag är därför väldigt beroende av er andra på "tråden" för att fylla i de kunskapsglapp jag har. Du startade ju denna tråd en gång Pjotr för att själv få information och kunskap om FM-Ronnebys produktion. Skillnaden nu, är ju att tråden består av flera aktörer med precis samma önskemål som du hade från starten, mao. så har bredden i både sökande och inlägg kravmässigt ökat. Det är inte längre en tråd för att öka enbart din personliga kunskap, utan det är en tråd för att öka alla intressenters kunskap vad beträffar FM-Ronnebys produktion.

Jag är fullt och fast övertygad om att intresset och kunskapen kring det vi brinner för, i detta fall, FM-Ronneby's produktion, bara, jag vill verkligen poängtera, bara kommer att fortsätta utvecklas beroende på vad vi själva vill göra det till! I den utvecklingen tycker jag självklart att du bör vara en av huvudaktörerna Pjotr!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Gaspadin!

Tack för ditt svar. Jag kan ju naturligtvis inte kräva att det ska svaras på varje inlägg eller bild, eller att frågeställningar ska besvaras på beställning. Jag är ju fortfarande nybörjare och har ju ständigt frågor kring nyinköpta figurer som jag själv inte har helt klart för mig om det är FM eller inte. Det jag reagerade på var snarare att det finns kunskap utöver Alegni's som också bör ta del av utvecklingen på tråden och att mitt kanske lite "gnälliga" inlägg gällde dessa. Du ska dock ha stort tack för ditt svar och jag hoppas att din livssituation förbättras.

Mvh. Birger!
                            Last edited by birger; 2010-10-10, 09:30.

Comment

• Hej, go'vänner i stugorna!

Det är med smått sorgsen min jag läser de senaste inläggen.

Tonfallen känns lite bittra, smått anklagande och det var väl knappast meningen? Vad hände med samlarglädjen och de glada tillropen? Det konstruktiva och informativa? Det som var grunden i tråden?

Strunt samma vem som sitter inne med kunskaper hit och dit, information och priskuranter/kataloger hittan och dittan, vem som kan eller vet mest, hur ofta vi är här inne och svarar, kommenterar eller bidrar till trådens fortlevnad. Den gemensamma nämnaren är väl ändå vårt samlande, vår nyfikenhet på föremålen? Alla må ju få bidra efter bästa förmåga och lust, eller hur? Alla har vi ju vårt eget sätt att se på samlandet, olika grader av nyfikenhet, olika sätt att tillgodogöra oss kunskaperna och förmedla desamma vidare, och olika förkärlek för olika föremål. Jag har ju t.ex. fastnat för neodymiumföremålen, det har blivit ett slags samlande i samlandet. Samtidigt har jag insett att föremålen med silveretikett och svart text är den period i tillverkningen som tilltalar mig mest.

Jag är personligen inte inne varje dag på PES av flera skäl, därför kan det ju kännas lite smått övermäktigt att läsa ikapp och ens kommentera. Där vill jag ge Alegni en eloge, som försöker svara och kommentera efter bästa förmåga, när hon väl har tid, även om det är långt mellan gångerna. Detsamma gäller er andra, Pjotr, Birger, Gaspadin, Simco m.fl.

Jag hoppas Pjotr, som startade tråden, inte tar timeout för gott, det vore ju olyckligt! Men vi som finns kvar här inne, mer eller mindre aktivt, får väl försöka hålla tråden vid liv. Snart är vi ju uppe i 2000 inlägg, det vore ju själva den om vi trillar ikull NU??

Men nog kan det kanske vara en god idé att fundera på vad man skriver, hur man uttrycker sig och ta ett steg tillbaka och reflektera över hur det man skrivit uppfattas av den som läser? Förmedlar jag verkligen det jag vill, eller kan det feltolkas? Man kan inte lyssna på RixFM om man har ställt in radion på frekvensen för P3.

Själv är jag nybörjare i mitt samlande, men känner mig alltmer säker på att utifrån en enda bild kunna säga FM/inte FM. Men jag hade inte kunnat tillägna mig dessa kunskaper utan er härinne! Alla kan vi på något sätt bidra till att kunskaperna sprids, och hur mycket eller lite vi vill bidra, måste ju vara upp till oss själva?

/Cina PB

Comment

• "vaduvill"-tråd

När jag började skolan/första klass så fick vi var sin anteckningsbok .... det var vår "vaduvill"-bok, där kunde vi skriva ...... eller rita ..... ja, göra vad vi ville.

Som du säger, Cina:

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                                Alla må ju få bidra efter bästa förmåga och lust, eller hur?

Alla kan vi på något sätt bidra till att kunskaperna sprids, och hur mycket eller lite vi vill bidra, måste ju vara upp till oss själva?
                                Vi kör på denna linje .... vi släpper alla krav/förväntningar. Det ska ju vara roligt, inte sant!

Vår FM-tråd får vara en "vaduvill"-tråd.

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                                Jag är personligen inte inne varje dag på PES av flera skäl, därför kan det ju kännas lite smått övermäktigt att läsa ikapp och ens kommentera. Där vill jag ge Alegni en eloge, som försöker svara och kommentera efter bästa förmåga, när hon väl har tid, även om det är långt mellan gångerna.
                                Den här kommentaren känns något malplacerad när du precis har pratat om att vi deltar när vi känner för det, och själva bestämmer hur ofta vi deltar, och vad vi vill dela med oss av.

Jag gillar statistik och siffror .... så då var jag ju tvungen att se hur mitt deltagande sett ut under de senaste 3 månaderna.
                                månad/inlägg
                                september: 28
                                augusti: 37
                                juli: 31
                                Totalt 96 inlägg på 92 dagar.

Avslutar med några bilder ......

.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X