Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    nej, det är ingen vas
    ja, det är en ny sak som jag fått hem,

gissa på!
    Jag kan tillägga att jag har en i klarglas sedan tidigare, och den finns på bild i FM tråden.

Nu har jag fått hem en till, denna gång med en läcker grå effekt (toxido).

Comment

• Hej Alegni!

Skithäftig. Jag tror jag kan den här men jag avslöjar inget.

Mvh. Birger!

Comment

J

Grattis till en fin korg! Tack för fina bilder.

Ibland prydliga signeringar, ibland mer slarvigt gjorda signeringar.
        Det ser man även hos andra glasbruk. Ibland tänker jag att det är nog bra att det är signerat ... om man dessutom kan läsa vad som står så är det ännu bättre! Jag hade ett föremål från Målerås som fick mig att slita mitt hår innan jag greppade att det stod Målerås FW.

Ovanligt kontra vanligt?
        Jag vågar mig nog inte på några teorier längre för jag inser att vi har för lite underlag att gå på. Jag tittade på några föremål (etiketter/signeringar) här http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=2177 men jag vet inte om det gav något. Det visar en liten pusselbit vid en specifik tidpunkt, på en specifik plats i Sverige, men det säger inget om helheten.
        På ett utländskt forum fälldes en kommentar: Om det är FM så ska det vara så här ........ jag konstaterade att den personen hade fel uppfattning. Det visar att vi bildar oss alla en uppfattning, självklart baserat på det egna underlag som vi har tillgång till. Men det är spännande för denna person på det utländska forumet fick mig att tänka till, och begrunda, och det ledde till att jag noterade något som jag inte tänkt på tidigare.

Det känns som jag försöker lägga ett 25-bitars pussel men har bara tillgång till 4 pusselbitar!

Men varje liten upptäckt/pusselbit vi kan komma över leder oss framåt!
        Skulle vara roligt att veta vad du kom att tänka på

Härliga bilder från dig som det brukar vara.

Jag är inte så finkänslig som Birger utan slänger ut ett svar på gåtan som är en ståtlig sittande örn med hopfällda vingar.
        Artikelnummer antingen [T-36 eller B-3?[/B]

Dina noteringar i din bifogade länk angående etiketterna http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=2177
        Stämmer på två av mina föremål nämligen 2 hästhuvuden i klarglas.
        Ett hästhuvud harsilveretikett (Handsculptured), signering FM Ronneby Sweden, inget artikelnummer.
        Och det andra större hästhuvudet har flaggetikett (Genuine Handmade), signering FM Ronneby Sweden, samtliga med artikelnummer.

Så där verkar det som att de åtminstone var konsekventa med etiketter och signering.

Jag bifogar några bilder på kusarna som är så lika att jag tror samma glaskonstnär lagt sin hand på dem.

Tyvärr märkte jag att jag inte hade någon bra bild på signering av det större(22cm högt 2,5kg)hästhuvudet,
        I botten står det FM.
        Ronneby
        Sweden
        B150-200

Vad som är märkligt är att det lilla(15cm högt ca 1 kg)hästhuvudet är signerat på sidan,då kan man ju dra slutsatsen att den stod på en sockel från börja om man ska se till tidigare erfarenheter men sidosignerade föremål från fm,där det finns klara uppgifter på att en sockel har funnits tidigare.
        Det märkliga är att det lilla hästhuvudet är planslipad på undersidan,konstigt att de lade ner jobb på det när den ändå skulle monteras på en sockel?

Jag har ett par föremål bla en B-3 som stått på en sockel innan den kom till mig den är signerad på sidan och har en obehandlad undersida (inte planslipad)

Håller med dig alegni att det är ett stort pussel och vi hittar nog inte alla bitarna men om vi hjälps åt kanske vi kan komma en bra bit på väg
        Bifogade filer
        Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Något i stil med denna
          Hirvi
          Ja, du är på rätt spår!

----------------------

Men det är ingen närbild jag visar utan föremålet i sin helhet, fotat från sidan.
          Här kommer en närbild på detta läckra mönster!

Rätt svar kommer senare idag ....
          Bifogade filer

Comment

• Det blir vackert med närbilder, även jag tog mitt foto från din pjäs,
            men det är fullständigt stopp i bollen vad det är,
            den krökta läppen högst upp vållar hiskerliga problem för en gissning
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Dags för en gissning! Vad är detta?????
              Och så vrider jag den rätt och vad bli det då .......

En liten men naggande god örn .... ca 12 cm hög

Här kommer den på bild, först ensam och sedan med sin kompis i klarglas.

artikelnummer C-11
              signerad: FM Ronneby Sweden C-11 (färgkod 1 = klarglas)
              signerad: Marcolin Sweden C-11 (färgkod 24 = svart grå toxido-effekt)
              .
              Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Så jäkla läcker! Jag såg den på ebay. Säljaren presenterade den som pingvin. Jag tyckte själv att det var en liten märklig pingvin och det tror tusan det när det var en örn! Stort stort grattis till en riktigt häftig och (tror jag) ganska ovanlig pjäs.

Mvh. Birger!

Comment

• Vackert Alegni, blåsorna ser ut som knappar på munderingen,
                  men jag förstår fortfarande inte hur din frågebild kunde bli denna,
                  först trodde jag den hade en fot, det var väl spegelbild,
                  men den konstiga läppen högst upp får jag inte ihop
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Så jäkla läcker! Jag såg den på ebay. Säljaren presenterade den som pingvin. Jag tyckte själv att det var en liten märklig pingvin och det tror tusan det när det var en örn! Stort stort grattis till en riktigt häftig och (tror jag) ganska ovanlig pjäs.
                    Tack!

Du var så nära i dina gissningar! Du var inne på rätt spår, och jag trodde du skulle ta det vilken sekund som helst!

Förutom mina två så har jag bara sett en örn till, en i klarglas, så det är troligtvis inte ofta dom dyker upp.

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Vackert Alegni, blåsorna ser ut som knappar på munderingen,
                    men jag förstår fortfarande inte hur din frågebild kunde bli denna,
                    först trodde jag den hade en fot, det var väl spegelbild,
                    men den konstiga läppen högst upp får jag inte ihop
                    Ja, det är en spegelbild för den har ingen fot. Jag reflekterade inte över detta eftersom jag har föremålet framför mig, och tyckte det blev en häftig bild. Men jag inser nu att det kan förvirra när man ska gissa.
                    Har provat, när jag fotar, att ställa föremålen på olika underlag, och här provade jag en spegel. Jag har bl.a. tagit lakan, kakelplatta, brunt C-4 kuvert .... jag testar lite av varje, med blandat resultat.

Knappar på munderingen ..... jo, jag tycker själv det ser ut som en husaruniform

den konstiga läppen högst upp får jag inte ihop ..... ja, det ser lite lurigt ut men så är det format när man ser det från sidan

Här kommer en bild från FM-familjens nyårsfest/maskerad!
                    Den ena örnen i sin “husaruniform” .... den andra helt naken (i klarglas) men vi får låtsas att han är utklädd till:
                    naken-Janne eller kanske Kejsaren (i sina nya kläder), alternativt hippie (om man ser till mönstret/färgen som lyser igenom)
                    Bifogade filer
                    Last edited by alegni; 2011-01-14, 00:42.

Comment

• Häftiga bilder på dina husarer, det är nog ganska enkelt när man har örnen i hand, men det måste vara näbben som är mycket bredare än vad jag har fått in i min skalle, örnarna har ganska olika näbbar va?
                      jag blir lite smått tokig av din frågebild
                      Hirvi

Comment

• Hej Hirvi (i snösvängen)

Det blir vackert med närbilder, även jag tog mitt foto från din pjäs,
                        jo, jag såg det!

jag blir lite smått tokig av din frågebild
                        Hirvi
                        jag har skickat dig två förklarande bilder, och hoppas att jag på så sätt förhindrar dig från att bli lite smått tokig!

Comment

• Ett glasinstrument...? Som liknar en bagge, val.. En flaska exlusiv valparfym (ambra) nej jag fixar inte det, men det var en spännande form i sig själv, och konstnären har jag minst lika liten aning om
                          Last edited by Rosenmålaren; 2011-01-14, 02:47.

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                            Jag är inte så finkänslig som Birger utan slänger ut ett svar på gåtan som är en ståtlig sittande örn med hopfällda vingar.
                            Artikelnummer antingen [T-36 eller B-3?[/B]
                            Grattis!

Du har rätt i att det är en örn, men det är en mindre modell, C-11. En riktig liten godbit, ca 12 cm hög.

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                            Skulle vara roligt att veta vad du kom att tänka på
                            jag återkommer till detta .....

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                            Dina noteringar i din bifogade länk angående etiketterna http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=2177
                            Stämmer på två av mina föremål nämligen 2 hästhuvuden i klarglas.

Vad som är märkligt är att det lilla(15cm högt ca 1 kg)hästhuvudet är signerat på sidan, då kan man ju dra slutsatsen att den stod på en sockel från börja om man ska se till tidigare erfarenheter med sidosignerade föremål från fm, där det finns klara uppgifter på att en sockel har funnits tidigare.

Det märkliga är att det lilla hästhuvudet är planslipad på undersidan, konstigt att de lade ner jobb på det när den ändå skulle monteras på en sockel?

Jag har ett par föremål bla en B-3 som stått på en sockel innan den kom till mig den är signerad på sidan och har en obehandlad undersida (inte planslipad)

Tack för fina bilder.

Intressant med dina hästhuvuden, signering och slipning.

Gaspadin, din B-3 och övriga föremål som stått på sockel, är de i klarglas, grå effekt eller färgat glas?
                            "lilla hästhuvudet är planslipad på undersidan" - blank, som vi är vana att se FM? hur är kanten, lite fasad?

en planslipad/matt undersida jämfört med en planslipad/blank undersida
                            - om ett föremål ska stå på en sockel, blir det skillnad i glasets lyster/egenskaper/ljusreflektioner beroende på botten, dvs. matt eller blank botten/undersida?
                            - På ett föremål med den grå effekten spelar det ingen roll, men hur beter sig t.ex. klarglaset?
                            - Reflekteras ljuset på ett bättre sätt med en blank/blankare botten när det står på en sockel? Blir det mer avslaget/dött här med en matt bottenslipning??

några kommentaret, Hirvi och mi.ke.
                            Last edited by alegni; 2011-01-14, 04:04.

Comment

• Citat:
                              Ursprungligen postat av birger
                              Tack!

Du var så nära i dina gissningar! Du var inne på rätt spår, och jag trodde du skulle ta det vilken sekund som helst!

Förutom mina två så har jag bara sett en örn till, en i klarglas, så det är troligtvis inte ofta dom dyker upp.

Hej Alegni!

Häftiga bilder!Jag håller med Hirvi, jag fick också kraftigt huvudbry av bilderna. När det inte var en pingvin så kunde jag ändå inte riktigt hitta den, fast jag har katalogen. Du får dock hålla med om att din C-11 skiljer sig ganska markant ifrån den i katalogen. Återigen grattis till en fantastiskt fin örn!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Gaspadin!

Fina bilder på dina hästhuvuden! Håller också med om att det är lite märkligt att det lilla är signerat på sidan när den ändå verkar planslipad och polerad i botten. Jag har ju själv ett älghuvud på sockel, där är naturligtvis signeringen på sidan. Jag blir lite sugen på att bryta loss min segelbåt som jag visat här tidigare.http://www.precisensan.com/antikforu...?t=87&page=189, den modellen har ju tydligen inte gjorts på sockel. Det skulle vara intressant att se hur den ser ut i botten. Är den signerad? eller hur ser slipningen ut? Ja vi får väl se hur jag gör.

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X