Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Gaspadin!

Ja snö har vi fått tillräckligt här nere med men idag regnar det. Vet inte riktigt vad jag föredrar. Lite pest eller kolera över en sådan väderlek.

Tack för dina synpunkter kring den frostade fågeln. Jag tror vi har samma åsikter kring denna lite udda pippi!

Stort grattis till en jättefin kanin. Jag tycker du är lite för självkritisk ang. bilderna, jag tyckte de blev jättebra och tagna i helt rätt miljö dessutom. Så tack för de fina bilderna!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Äntligen har loppisarna i omgivningen kommit igång igen. Haft en kraftig abstinens. Hade som vanligt tur och hittade många fina saker. Alla gjorde mig mycket glad men vissa också lite förvånad. Den första sak jag vill dela med mig av är en häftig fisk, en B-16. Det som överraskade mig med den var själva storleken. 15cm hög, 21 cm lång samt med en vikt på 1,2 kg. Jag trodde inte att den gjorts i den storleken. Skickar med ett lite familjefoto på andra storlekar. Det ni också kan lägga märke till är skillnaden på stjärtfenorna på de två i mellanstorlek. Häftigt att alla figurerna är så unika var för sig. Håll till godo.
      Mvh. Birger!
      Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	505482

Name:	005.jpg
Size:	54,2 KB
ID:	505483

Comment

• Hej Igen!

Jag berättade i ett tidigare inlägg att jag samlar på kycklingar och att jag har som mål att få ihop alla färger. Dagens överraskning nr. 2. har inte med färgen att göra, förvisso är det min första kyckling i klarglas men det är inte det som är ovanligt, utan det är återigen storleken. Denna kyckling, jag tror det är M-250 är hela 14cm. hög och väger 1kg. Wow! Jag trodde inte mina ögon, den har förvisso ingen etikett men jag kan inte tänka mig att det inte är en FM. Jag skickar även här en liten familjebild så ni kan jämföra storleken. Håll till godo!
        Mvh. Birger!

Name:	008.jpg
Size:	41,7 KB
ID:	505484

Name:	009.jpg
Size:	51,8 KB
ID:	505485

Name:	007.jpg
Size:	45,1 KB
ID:	505486

Comment

• Hej Igen!

Till slut vill jag redovisa det fynd idag som gjorde mig gladast. Främst vill jag tacka Alegni för detta fynd, som jag tror är en FM-vas i millefioriteknik, för utan hennes inlägg http://www.precisensan.com/antikforu...p?t=87&page=34 hade jag inte hittat den. Min har förvisso ingen etikett men jag tycker den är oerhört lik den hon visar i inlägget. Min är 15cm. hög samt har en diameter i tjockaste delen på ca. 6cm. Jag kan ju naturligtvis inte vara säker men det vore roligt att höra vad Alegni och även ni andra tycker. Är detta en FM-vas eller ej. Vansinnigt läcker är den i vilket fall. Håll till godo!
          Mvh. Birger!

Name:	017.jpg
Size:	84,2 KB
ID:	505487

Name:	018.jpg
Size:	73,6 KB
ID:	505488

Name:	019.jpg
Size:	56,8 KB
ID:	505489

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
            Det är dåligt med loppisar och marknader just nu så det har inte blivit några Fm fynd på länge,jag fick en fin kaninunge M-525 i julklapp i klarglas med ametist ögon(13cm hög ingen signering)som jag bifogar halvbra bilder på.

Fick någon annan ett hårt paket i jul?

Vad det gäller birgers syrade fågel så tror jag att det mycket väl kan vara en Fm fågel trots att den avviker lite som alegni säger.

Jag är tveksam till att etiketten ska ha flyttats till ett sådant litet föremål för vinnings skull men som sagt kan man ju aldrig vara säker!

Jag har två fåglar med samma näbb som birgers fågel.
            *Neodymium kolibri F-172 och Finch F-174 i opalin.
            Båda finns med i fm katalogen från 1970-71.
            Jag bifogar bilder på fåglarna och katalogbilden.

Hej Gaspadin!

Stort grattis till en jättefin kaninunge! Och tack för jättefina bilder!

Hårt paket i jul?
            Jo, min julklapp var den vita fågel som jag visade upp i inlägg 2215

Den landade hos mig dagen före julafton, så jag räknar den som min FM julklapp!

flyttade etiketter och vinning?
            - Föremål med etikett säljer till högre pris än föremål utan etikett.
            Jag såg två identiska FM föremål på Tradera, samma modell och färg, och den ena hade etikett. Den med etikett fick fler, och högre bud.
            - Men det behöver inte vara stora vinster. På Tradera kan det vara så att ett föremål säljs för 10-20kr istället för 1kr, och då har man i alla fall några extra kronor att täcka Traderas avgifter, man behöver inte gå back på affären.

Ett FM föremål kan få en etikett
            - Om man ersätter en mycket sliten etikett med en etikett i bra skick, och den är identisk/likadan, så har man åtminstone inte förvanskat ursprunget.
            - Men om ett FM föremål från 1970-talet får en etikett från 1960-talet. Ja, då har man förvanskat ursprunget. Det är FM men man har flyttat föremålet i tiden.
            - Det finns varianter för den som är kreativ, och det kanske inte händer så ofta (vad vet jag?) men man ska vara medveten om att det händer.
            Jag har sett några exempel på Tradera, och även eBay, och det gör det hela mycket svårare/omöjligt att dra några slutsatser.

slutsater och pusselbitar
            näbb, ögon, avslut, mönster, färg, form osv. Ja, många små saker gör en helhet.
            Och ju fler pusselbitar vi har, ja, då kan vi försöka oss på att lägga ihop och se om det stämmer med FM.
            Hur t.ex. ögon markeras eller inte markeras. Här visade jag upp en fågel där ögonen ej har markerats.

Ett stort tack, Gaspadin, för mycket bra bilder på dina fåglar.
            Här kan vi se hur näbbet ser ut i detalj. Intressant att se detta näbb. Det har jag inte stött på tidigare. Vi köper olika FM föremål, från olika tidsperioder, och detta gör att vi får kännedom om olika detaljer, och då följer på det hela att vi sitter med olika detaljer/kunskap/pusselbitar.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              redovisa det fynd idag som gjorde mig gladast. Främst vill jag tacka Alegni för detta fynd, som jag tror är en FM-vas i millefioriteknik, för utan hennes inlägg http://www.precisensan.com/antikforu...p?t=87&page=34 hade jag inte hittat den.
              Jo, den ser ut att vara likadan som min. Grattis! Min vas är en mindre modell: 8,5 cm hög.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Denna kyckling, jag tror det är M-250 är hela 14cm. hög och väger 1kg.Wow! Jag trodde inte mina ögon, den har förvisso ingen etikett men jag kan inte tänka mig att det inte är en FM. Jag skickar även här en liten familjebild så ni kan jämföra storleken.
              Du har då hittat en bamse-kyckling! Grattis! Jo, dom finns i lite olika storlekar.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              jag vill dela med mig av är en häftig fisk, en B-16. Det som överraskade mig med den var själva storleken. 15cm hög, 21 cm lång samt med en vikt på 1,2 kg.
              Här har jag några stycken (4 st), i olika storlekar.

Dom två största (tillsammans på bild nr 2) är båda runt 20 cm. Vikt för den blå: 1.232 g och den andra väger lite mer 1.363 g
              Den minsta (ensam på sista bilden) är liten rundare i formen men jag förmodar att även den är en B-16, jag har utgått från det men helt säker är jag inte...den skulle kunna ha ett annat artikelnummer.
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2011-01-10, 22:23.

Comment

Hej Gaspadin!

Ja snö har vi fått tillräckligt här nere med men idag regnar det. Vet inte riktigt vad jag föredrar. Lite pest eller kolera över en sådan väderlek.

Tack för dina synpunkter kring den frostade fågeln. Jag tror vi har samma åsikter kring denna lite udda pippin.

Stort grattis till en jättefin kanin. Jag tycker du är lite för självkritisk ang. bilderna, jag tyckte de blev jättebra och tagna i helt rätt miljö dessutom. Så tack för de fina bilderna

Mvh. Birger!
                Tack Birger!
                Vilka fina fynd du har gjort,2011 har börjat bra för dig!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Hej Gaspadin!

Stort grattis till en jättefin kaninunge! Och tack för jättefina bilder!

Hårt paket i jul?
                Jo, min julklapp var den vita fågel som jag visade upp i inlägg 2215

Den landade hos mig dagen före julafton, så jag räknar den som min FM julklapp!

flyttade etiketter och vinning?
                - Föremål med etikett säljer till högre pris än föremål utan etikett.
                Jag såg två identiska FM föremål på Tradera, samma modell och färg, och den ena hade etikett. Den med etikett fick fler, och högre bud.
                - Men det behöver inte vara stora vinster. På Tradera kan det vara så att ett föremål säljs för 10-20kr istället för 1kr, och då har man i alla fall några extra kronor att täcka Traderas avgifter, man behöver inte gå back på affären.

Ett FM föremål kan få en etikett
                - Om man ersätter en mycket sliten etikett med en etikett i bra skick, och den är identisk/likadan, så har man åtminstone inte förvanskat ursprunget.
                - Men om ett FM föremål från 1970-talet får en etikett från 1960-talet. Ja, då har man förvanskat ursprunget. Det är FM men man har flyttat föremålet i tiden.
                - Det finns varianter för den som är kreativ, och det kanske inte händer så ofta (vad vet jag?) men man ska vara medveten om att det händer.
                Jag har sett några exempel på Tradera, och även eBay, och det gör det hela mycket svårare/omöjligt att dra några slutsatser.

slutsater och pusselbitar
                näbb, ögon, avslut, mönster, färg, form osv. Ja, många små saker gör en helhet.
                Och ju fler pusselbitar vi har, ja, då kan vi försöka oss på att lägga ihop och se om det stämmer med FM.
                Hur t.ex. ögon markeras eller inte markeras. Här visade jag upp en fågel där ögonen ej har markerats.

Ett stort tack, Gaspadin, för mycket bra bilder på dina fåglar.
                Här kan vi se hur näbbet ser ut i detalj. Intressant att se detta näbb. Det har jag inte stött på tidigare. Vi köper olika FM föremål, från olika tidsperioder, och detta gör att vi får kännedom om olika detaljer, och då följer på det hela att vi sitter med olika detaljer/kunskap/pusselbitar.
                Tack alegni för ett som vanligt intressant och uttömmande svar!
                Vilken fin fågel du fick i ditt paket!

Mycket intressant det här om etiketter hur det kan bli så fel när oärliga personer klistrar på felaktiga för egen vinnings skull.För att inte tala om signeringar som har gjorts i efterhand!

Jag fick hem en korg för inte så länge sedan som är signerad och jag tycker att signeringen ser väldigt amatörmässig ut om jag jämför med signeringarna på mina andra Fm föremål!
                Sen är den bara signerad Fm Ronneby Sweden också,inget artikelnummer vilket jag tycket var lite ovanligt.
                Bifogar bilder på korgen.

Jag hittade ditt inlägg med samma korg och samma signering men mer proffsigt gjort på din.

Där fick jag ju också en trolig förklaring till varför det inte var ett artikelnummer i signeringen, det lönar sig att söka lite i tråden ibland den är fullspäckad av godbitar
                Bifogade filer
                Loppisadiktus

Comment

• Hej Alegni!

Stort tack! Ja jag är verkligen nöjd med mina fynd. Hittade några saker till på samma resa men de kommer vid ett senare tillfälle.

Tack för dina härliga bilder på dina egna B-16. Den lilla i väldigt mörk ametist är verkligen superläcker. Både i färg och i form.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Gaspadin!

Tack! Ja 2011 har verkligen börjat bra, är fantastiskt nöjd med alla mina nyförvärv.

Snygg korg och alltid lika intressant med signeringar och etiketter. Håller med dig om att signeringen på din korg ser lite amatörmässig ut. Samtidigt så ser jag en ganska stor variation i mina signerade föremål. Så det är svårt att säga något helt säkert. Att det görs signeringar i efterhand av oseriösa säljare är jag ganska övertygad om. Såg en fantastisk dålig signering för inte så länge sedan. Där hade de stavat Sweden med enkelv, såg onekligen lite lustigt ut. FM Ronneby Sveden. Ja, ja. Vi får hålla ögonen öppna ordentligt. ar en känsla av att den typen av oseriositet kan komma att öka.

Vill också passa på att uppmärksamma din lilla gröna fink. En riktig liten pärla.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Vill göra en liten rättelse angående den lilla vackra blå millefiorivasen. Jag uppgav att den var 15cm hög. Det var fel, den är 12cm hög. Jag ber om ursäkt för den missen!

Mvh. Birger!

Comment

Snygg korg och alltid lika intressant med signeringar och etiketter.
                        Såg en fantastisk dålig signering för inte så länge sedan. Där hade de stavat Sweden med enkelv, såg onekligen lite lustigt ut. FM Ronneby Sveden. Ja, ja. Vi får hålla ögonen öppna ordentligt. ar en känsla av att den typen av oseriositet kan komma att öka.
                        Ja, det var ju en kreativ signering men dock ej speciellt övertygande! Ska man fuska bör man åtminstone lära sig att stava rätt!

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                        Tack alegni för ett som vanligt intressant och uttömmande svar!
                        Jag fick hem en korg för inte så länge sedan som är signerad och jag tycker att signeringen ser väldigt amatörmässig ut om jag jämför med signeringarna på mina andra Fm föremål!
                        Sen är den bara signerad Fm Ronneby Sweden också,inget artikelnummer vilket jag tycket var lite ovanligt.
                        Grattis till en fin korg! Tack för fina bilder!

Ibland prydliga signeringar, ibland mer slarvigt gjorda signeringar.
                        Det ser man även hos andra glasbruk. Ibland tänker jag att det är nog bra att det är signerat ... om man dessutom kan läsa vad som står så är det ännu bättre! Jag hade ett föremål från Målerås som fick mig att slita mitt hår innan jag greppade att det stod Målerås FW.

Ovanligt kontra vanligt?
                        Jag vågar mig nog inte på några teorier längre för jag inser att vi har för lite underlag att gå på. Jag tittade på några föremål (etiketter/signeringar) här http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=2177 men jag vet inte om det gav något. Det visar en liten pusselbit vid en specifik tidpunkt, på en specifik plats i Sverige, men det säger inget om helheten.
                        På ett utländskt forum fälldes en kommentar: Om det är FM så ska det vara så här ........ jag konstaterade att den personen hade fel uppfattning. Det visar att vi bildar oss alla en uppfattning, självklart baserat på det egna underlag som vi har tillgång till. Men det är spännande för denna person på det utländska forumet fick mig att tänka till, och begrunda, och det ledde till att jag noterade något som jag inte tänkt på tidigare.

Det känns som jag försöker lägga ett 25-bitars pussel men har bara tillgång till 4 pusselbitar!

Men varje liten upptäckt/pusselbit vi kan komma över leder oss framåt!
                        Last edited by alegni; 2011-01-12, 17:25.

Comment

• Dags för en gissning! Vad är detta?????
                          Bifogade filer

Comment

• Jag sade till mig själv, vad är nu detta
                            är det en ny sak du fått hem?
                            kan det vara en vas tro,
                            får nog lura lite mera
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              Jag sade till mig själv, vad är nu detta
                              är det en ny sak du fått hem?
                              kan det vara en vas tro,
                              får nog lura lite mera
                              Hirvi

nej, det är ingen vas

ja, det är en ny sak som jag fått hem,

gissa på!

Comment

• Något i stil med denna
                                Hirvi
                                Bifogade filer
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                                X