Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pesanien, ett hotat rike?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hallå Alegni, Jag känner med dig. Här kommer man med nya förslag och så blir svaren bara bu, bu, bu... Då brukar de flesta tröttna på att komma med nya idéer, inte du och jag.
    Tanken är bra. Jag känner flera antikhandlare som gästar PES för "knycka" info utan att vara beredda på att ge någonting igen, som tack för hjälpen. Å andra sidan är väl kunskap bra både för köpare och säljare.
    Om man bara kul skulle vända på steken och bara visa rubrik och bild för gästerna, då skulle kanske många tänka, den där känner jag igen, den vill jag veta mer om... Det är inget förslag, bara ett sätt att tänka.
    Vad Pesanien behöver är inte nödvändigtvis fler medborgare men förvisso fler experter. Om vi lyckades locka till oss en enda av Antikrundans experter skulle hela gänget vilja vara med. Kaka söker maka, som jag skrivit tidigare på denna tråd. Och experterna vet att kollektivet samlare kan mycket, mycket mer än ett gäng experter. Tack Alegni, fortsätt röra om i grytan så lovar jag att krydda. So long...

Comment

• Tror du på allvar Kim att världen kryllar av experter? Isåfall borde inte huvudfrågan här vara löst då?

Comment

• Hallå Obeslustsam,
        Du talar i gåtor, eller kanske inte. Som jag ser på saken borde vi ha fler experter/samlare inom områden där nästan ingen i Pesanien vet någonting idag. Men jag kanske har fel. I så fall borde frågan vara löst. So long and no bad feelings..

Comment

• Varför slår du inte en signal till experterna och bjuder in dem?

Comment

• Vi kan röra om i grytan, bolla förslag/idéer fram och tillbaka, men min känsla är fortfarande att många är nöjda med PES som det är, och ser inget behov av några förändringar.

Jag har skrivit tidigare i tråden - If it's not broken, don't fix it! - och det känner jag fortfarande. Jag har inte känt att PES behöver förändras, kanske man blir hemmablind men en förändring ska vara förankrad och tjäna ett syfte. Visst, några småsaker kan alltid göras men det är 'kosmetik' och ingen förändring av PES i grunden.

Och då kommer vi igen till 'syftet med PES'? För vem är PES till för?

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
            Vad gäller drivkraften bakom forumet så är det i första hand ett intresse för antikt, konst och design från ägarna. I andra hand är det ett sätt att dra trafik till butiken precis en sån.
            Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så. Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.
            Det finns inga annonsörer som ska lockas med ett högt medlemsantal, PES behöver inte stoltsera med många medlemmar men är betjänt av aktiva medlemmar.
            Här kommer vårt engagemang in. Om vi gör inlägg, med fakta och bilder, eller diskussioner omkring föremålen så får vi ett livaktigt forum. Ett tilltalande forum, som i förlängningen lockar många att läsa, och kanske med tiden så registrerar fler gäster sig och börjar själva göra inlägg.

Vi medlemmar är forumets 'annonsörer'. Vår input håller forumet vid liv! Vi hjälper till att dra trafik till butiken Precis En Sån!

Hur får vi fler inlägg? Är det någon som har ett konkret förslag här?
            Här har jag inga förslag utan kan bara välkomna alla som läser att hoppa in i trådarna, och skriva lite. Det är ju inte alltid man kan bidra men ibland kanske man har något att tillföra diskussionen. Kanske lägga in en bild, det någon tror är en dussinvara kanske är ovärderlig information för någon annan. Just detta föremål kanske visar upp en färgkombination, etikett eller design som överraskar, kanske just detta inlägg för kunskapen framåt! Inget är för litet eller för stort för PES!

Men man kan inte tvinga gäster att registrera sig, man kan inte tvinga någon att göra inlägg, lika lite som man kan tvinga medlemmar att dela med sig av sin kunskap och/eller bildmaterial.

Incitament är inget obehagligt ord, en stor del av svenska folket älskar incitament. Jag kan ta jobbskatteavdraget som exempel.

Jag har som sagt noterat att på några forum visas bilder bara för medlemmar, och det är en väg att locka gäster att registrera sig.
            Men personligen vill jag inte gå denna väg. Jag framförde förslaget för att pejla läget.

Det skulle inte kännas välkomnande, det ger ingen 'feelgood' känsla. Jag tror inte PES är betjänt av detta. Och tanken är ju att forumet PES ska vara bra reklam för butiken / dra trafik till butiken!

Jag avslutar med följande tips till alla gäster på PES!
            Om nu gästerna är inne och läser denna tråd .....

Om man registrerar sig så finns det fördelar, det blir lite smidigare att ta sig runt på PES. Inte för att det är direkt krångligt att som gäst ta sig runt på PES men allt för att göra livet lite lättare .....

- T.ex. när man söker så slipper man, för varje sökning, att svara på frågan "Vad heter Sveriges huvudstad?"
            - Och så kan man gå in och titta på andra medlemmars album! Nu har jag ingen uppfattning om hur många som lagt upp album men det kan ju bli lite som en skattjakt, att se hur många album man hittar.
            - Och istället för att i rubrikraden ha "Dagens inlägg" så har man "Nya inlägg" vilket innebär att när man har läst inlägget så är det läst, och tråden kommer inte upp här längre. Tråden syns först igen när någon har gjort ytterligare (nytt) inlägg i den. Jag tycker detta åskådliggör nya inlägg på ett bra sätt..... Lite svårt att förklara detta men om man registrerar sig så kan man ju själv kolla vad jag pratar om!

Så jag tycker det absolut finns fördelar med att registrera sig på PES!!!!

Och om man är registrerad och inloggad så kan man (förhoppningsvis) mer spontant göra ett inlägg om/när man känner för det!

.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Här har jag inga förslag utan kan bara välkomna alla som läser att hoppa in i trådarna, och skriva lite. Det är ju inte alltid man kan bidra men ibland kanske man har något att tillföra diskussionen. Kanske lägga in en bild, det någon tror är en dussinvara kanske är ovärderlig information för någon annan. Just detta föremål kanske visar upp en färgkombination, etikett eller design som överraskar, kanske just detta inlägg för kunskapen framåt! Inget är för litet eller för stort för PES!

.
              Der er vel ikke et medlem som uden problemer kunne starte 20 tråde.
              Jeg kunne uden problemer starte de første 5 allerede uden at tænke mig yderligere om.

Så til alle som har skrevet i denne tråd - næste gang i føler trang til at skrive i denne tråd. Så start en ny fagtråd istedet. Og kan I ikke det - så hold op med at skrive overhovedet.

Comment

.
                Der er vel ikke et medlem som uden problemer kunne starte 20 tråde.
                Jeg kunne uden problemer starte de første 5 allerede uden at tænke mig yderligere om.

Så til alle som har skrevet i denne tråd - næste gang i føler trang til at skrive i denne tråd. Så start en ny fagtråd istedet. Og kan I ikke det - så hold op med at skrive overhovedet.

Comment

Vi kan röra om i grytan, bolla förslag/idéer fram och tillbaka, men min känsla är fortfarande att många är nöjda med PES som det är, och ser inget behov av några förändringar.

Jag har skrivit tidigare i tråden - If it's not broken, don't fix it! - och det känner jag fortfarande. Jag har inte känt att PES behöver förändras, kanske man blir hemmablind men en förändring ska vara förankrad och tjäna ett syfte. Visst, några småsaker kan alltid göras men det är 'kosmetik' och ingen förändring av PES i grunden.]
                  Av bekvämlighetsskäl väljer jag alegnis inlägg ovan enär det stämmer ganska bra med min åsikt. Den där förändringsivern som genomsyrar samhället i dag
                  är ju en språngbräda/profileringsmöjlighet för nya-kvastar-som-sopar-bäst utan känsla och förbättringsmål. Tomma tunnor skramlar högst/mest!
                  p-son

Comment

• Om jag låter bli Hose, är risken den att jag skriver på Antikprat istället eller egen blogg. Någon tom tunna har jag aldrig.

Comment

• Produktivitet

Du har skrevet 566 indlæg på PES, men kun startet 8 tråde.

For nu at sammenligne med en tilfældig så har jeg skrevet 1.479 indlæg, men har startet 103 tråde.

Ændring begynder her.
                      [ame="http://www.youtube.com/watch?v=1_RqXeiFn3E"]YouTube- Michael Jackson - Man in the mirror (Full Version)[/ame]

Comment

• Bara för dig Hose, det inte lätt när man inte är expert att starta trådar, räknar visst heller inte antal trådar någon skapat däremot noterar något intressant som står skrivit, brukar också kolla av de trådar som inte fått svar ja, jag kanske kan någonting. Och några svar har jag visst gett mig på förmodligen till ingen nytta.

Comment

• Der er plads til lidt af hvert - og der er plads til de fleste. Så du får en

Mit budskab var bare at når man ser sig omkring så er der gode ting overalt. Jeg oplever ting når jeg "tager bussen" fra Lille Torv til Store Torv i Malmö. Og oplever man ikke noget på den tur så behøver man ikke at rejse nogen steder. Man skal åbne sit sind .

Comment

• Hallå! Från Lilla torg till Stortorget???

Comment

• Yep alle 200 meter

Og når vi er på marked så har min kone besøgt 100 boder når jeg har klaret 2

Comment

• Du är grundlig med andra ord, =)

Comment

Working...
                                X