Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Håller med dig om Kimmen.
    Jag tycker du "spelar i samma divisionSnubben.
    Snyggt!
    Danke, erste division vielleicht.
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå och tack till Kiken och Snubben,
    sätter skruv på benen hos gubben
    som imorgon tar svängen fast den blir svår
    när grabben fyller jämt femtio år.
    Så därför svar i sena timmen,
    Let´s dance tycker vännen, kallad Kimmen.

So long---
    Auf wiedersehen .

Comment

• Klensmeden Knut knöt knuten. http://www.sagokistan.se/tungvrickare.htm
      Bifogade filer

Comment

• Helixmodell... för knytkalas...

Hallå och tack för ditt bidrag,
        Den här vackert formade rosetten har jag inte träffat på tidigare och får väl föras till kategorin hemslöjd/smide som just nu
        har blomstrande tider inför jul. Round Helix, tapered wire Helix kallas typen av skruv. Ringa värde, men man kan inte låta bli
        att imponeras av yrkesskickligheten som ofta gått i arv generation efter generation.
        So long...

Comment

• Isdans?

Hallå i tövädret,
          Det må bära eller brista, skrinnar på med en skruv, dubbel Bergmannare, som vi har sett tidigare
          (tack vare Helix). Min kommer här, bara för att skruva upp tempot.

Nu tror jag att det är brottare vi ser i bild, vad tror ni?

Välkomna på nya året med skruvar, gamla som unga, jag lovar att svara.

So long... ja, hur lång är en tråd?
          Bifogade filer

Comment

• Här kommer mina bidrag till tråden. Har gått igenom samtliga sidor och hittade inte dessa representerade förut.

1. Heljestrand
            2. Ej märkt, inte en aning om vart den kan tänkas härstamma ifrån eller ålder.
            3. Finns en riktigt liten märkning. Dock får jag inte ut ngt av den. Ser ut som en gubbe, om man vrider på huvudet en del =)

Click image for larger version

Name:	Korkskruv1.jpg
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	543452

Name:	Korkskruv2.jpg
Size:	52,5 KB
ID:	543453

Name:	Korkskruv3.jpg
Size:	55,3 KB
ID:	543454

Name:	Korkskruv1a.jpg
Size:	45,6 KB
ID:	543455

Name:	Korkskruv1b.jpg
Size:	54,1 KB
ID:	543456

Name:	Korkskruv1c.jpg
Size:	51,2 KB
ID:	543457

Name:	Korkskruv2c.jpg
Size:	36,4 KB
ID:	543458

Name:	Korkskruv2d.jpg
Size:	41,1 KB
ID:	543459

Name:	Korkskruv3c.jpg
Size:	98,1 KB
ID:	543460
            Pes är mitt google.

Comment

• Riktigt fina!

Den sist visade i brons är Guldsmedsaktiebolaget, GAB och firmans icke-förpliktigande kvalitetssymbol Vasamärket i form av en vasakärve.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Riktigt fina!

Den sist visade i brons är Guldsmedsaktiebolaget, GAB och firmans icke-förpliktigande kvalitetssymbol Vasamärket i form av en vasakärve.
                Jättetack Kaptenen och riktigt kul att du kunde utläsa stämpeln, tack!
                Pes är mitt google.

Comment

• ‹[QUOTE=wasistdas;227913]Här kommer mina bidrag till tråden. Har gått igenom samtliga sidor och hittade inte dessa representerade förut.

1. Heljestrand
                  3. Finns en riktigt liten märkning. Dock får jag inte ut ngt av den. Ser ut som en gubbe, om man vrider på huvudet en del =)

Name:	Korkskruv1.jpg
Size:	47,2 KB
ID:	543452

Name:	Korkskruv2.jpg
Size:	52,5 KB
ID:	543453

Name:	Korkskruv3.jpg
Size:	55,3 KB
ID:	543454

Name:	Korkskruv1a.jpg
Size:	45,6 KB
ID:	543455

Hallå,
                  Wasst, missade ditt inlägg men som tur är har vi en kapten. Här några kompletterade funderingar.

Ettan. Kallas Ystadsbrons och formgivningen går tillbaka till 1931 då alla Sveriges apotekare erbjöds skruven som en del i en
                  uppsättning för skrivbordet. Stämpeln berättar bara varifrån själva skruven kommer. Inte det sämsta.

Tvåan är underbar, Har aldrig sett henne förut. Sannolikt svenska, och släkt med Baccus. Hoppas någon annan kan ge hjälp på vägen.

Trean är också obekant trots min dåraktiga kärlek till hav och sjö. Kan möjligen ha någonting med KMK att göra.

Tack för dina bidrag, tror att vännen Helix har ett och annat att bidra med... so long...
                  Last edited by Kim von Platen; 2013-01-13, 22:04.

Comment

• Platsar en sån här.

Hej på er, har kikat igenom den här tråden och man blir imponerad av ert kunnande
                    om denna oumbärliga tingest.
                    Jag har en gammal som suttit på disken och dragit kork ur gamla ölflaskor.
                    Har tyvärr ingen bild på den men om det finns intresse så skulle det väl gå att ordna.
                    Det är en i samma stil som den på bilden jag bifogar.
                    Men som sagt den jag har är gammal och jag har för mig att det var Husqvarna som tillverkade.

Har raderat den bilden
                    Last edited by romarillo; 2013-01-14, 20:23.

Comment

• Ölflaskor?

Ursprungligen postat av romarillo Visa inlägg
                      Hej på er, har kikat igenom den här tråden och man blir imponerad av ert kunnande
                      om denna oumbärliga tingest.
                      Jag har en gammal som suttit på disken och dragit kork ur gamla ölflaskor.
                      Har tyvärr ingen bild på den men om det finns intresse så skulle det väl gå att ordna.
                      Det är en i samma stil som den på bilden jag bifogar.
                      Men som sagt den jag har är gammal och jag har för mig att det var Husqvarna som tillverkade.
                      Hallå Romarillo,
                      Nej, den i bild platsar inte, alltför utymmeskrävande och vanlig. Däremot vill vi gärna se din.Ganska många gjordes i Italien och Frankrike, oftast i mässing. Skål och välkommen med en bild. So long....

Comment

• [QUOTE=Kim von Platen;227928]‹
                        Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Här kommer mina bidrag till tråden. Har gått igenom samtliga sidor och hittade inte dessa representerade förut.

1. Heljestrand

[ATTACH]128647[/ATTACH]

[ATTACH]128648[/ATTACH]

[ATTACH]128649[/ATTACH]

[ATTACH]128650[/ATTACH]

Hallå,
                        Wasst, missade ditt inlägg men som tur är har vi en kapten. Här några kompletterade funderingar.

Ettan. Kallas Ystadsbrons och formgivningen går tillbaka till 1931 då alla Sveriges apotekare erbjöds skruven som en del i en
                        uppsättning för skrivbordet. Stämpeln berättar bara varifrån själva skruven kommer. Inte det sämsta.

Tvåan är underbar, Har aldrig sett henne förut. Sannolikt svenska, och släkt med Baccus. Hoppas någon annan kan ge hjälp på vägen.

Trean är också obekant trots min dåraktiga kärlek till hav och sjö. Kan möjligen ha någonting med KMK att göra.

Tack för dina bidrag, tror att vännen Helix har ett och annat att bidra med... so long...
                        Stort tack för kompletteringen Kim och intressant med Ystadbrons. Kommer säkerligen fler bidrag framöver
                        Liten fråga bara, har säkert tagits upp i tråden innan men den börjar bli lång.
                        Funderar på att inhandla Scandinavian Corkscrews, är det ngt du kan rekommendera eller finns det bättre böcker?
                        Pes är mitt google.

Comment

• Hallå Wasse,
                          Ja, hur lång är en tråd?

Tror att man måste hålla i den för att lära i längden.
                          Köp Scandinavian Corkscrews, det är en bra början och resten finner man på nätet.
                          So long... blev fyndigt,,,

Comment

• Här kommer bilder på min stora skruv ( LoL )

Hej lovade ju att lägga upp bilder.
                            Får be om ursäkt, det var inte Husqvarna. Ett E med en Krona ovanpå
                            är väl Eskilstuna. (Det var länge sen jag tittade på den )
                            Den är ju bra mycket snyggare än dom moderna kopiorna.
                            Bild 1
                            Bifogade filer

Comment

• Bild. 2

Bild. 2Click image for larger version

Name:	20130114_180435.jpg
Size:	63,4 KB
ID:	543511

Comment

• Bild. 3

Bild. 3