Ursprungligen postat av helix
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Korkskruvar
Collapse
X
-
-
Prylsnubbens variant fick mig att tänka på en helt annan korköppnare, som min far hade under några år på sextitalet. Den gick väl sönder med tiden, för den finns inte kvar.
Hur som helst, pumpen som jag kallar den för, hade helt runda ändar och var spolformad. Hylsa av färgad plast och hatten avtagbar. Den dolde en lång nål som skulle köras ner i korken, och därefter pumpades luft in, så att korken tvingades ut.
Märkligt att jag inte har tänkt på den tidigare. Har en sån variant visats här? Men så klart, en sån pump måste vara tabu för korkskruvssamlare?
Comment
-
[QUOTE=Kim von Platen;224408]Hallå där köp blåbär,...
...
Mist betyder dimma. Tillåt oss kära läsare att skoja mellan raderna... so long Snubben.... men var i dimman håller Lasse Kik till...?[/QUOTE]
Han finnes men synes ej för tillfället, (dimman!) och har läget under kontroll Kimmen.

- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Felmärkt tungviktare....
Hallå,
Nej, dom tar nog aldrig slut. Här en tung rackare i nysilver med trevligt slitage och patina. Märkt G H (?) ALP. Av allt att döma borde det vara CGH (CG Hallberg). Stämpeln/bokstaven (?) kan
jag inte tyda. Vill minnas att den även gjordes i silver. Vågar man gissat på tidigt 1900-tal?
So long....
Comment
-
Hejsan,Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå,
Tack för ditt informativa bidrag, Snubben, cork ejektors are wellcome. Med ålderns rätt minskar förmågan, försök smörja med vaselin.
Kul länk och den sidan har jag inte besökt på lång tid. Tycker att man kan flagga för den här flottan som jag fiskade där.
1:an är nog märkt Zero, koppar och ovanlig. Svensk. Övriga, en salig blandning svenskt skrot, enligt min mening. Men kul.
So long....
Jag kan komplettera med lite uppgifter om att ZERO, som har tillverkat dom två första vikingaskeppen på bilden, var ett varumärke som registrerades i Danmark 1947 av firma Rud. Zeebergs Kunststöperi i Horsens, Danmark. Förutom vikingaskeppet så finns det som korkskruvar ett troll, en hund, en säl, en apa samt dom s.k. fyllegubbarna som har både korkskruv och ölöppnare.
Comment
-
I trygg hamn...
Hallå Helix,Ursprungligen postat av helix Visa inläggHejsan,
Jag kan komplettera med lite uppgifter om att ZERO, som har tillverkat dom två första vikingaskeppen på bilden, var ett varumärke som registrerades i Danmark 1947 av firma Rud. Zeebergs Kunststöperi i Horsens, Danmark. Förutom vikingaskeppet så finns det som korkskruvar ett troll, en hund, en säl, en apa samt dom s.k. fyllegubbarna som har både korkskruv och ölöppnare.
Tack för info om ZERO, har aldrig gillat de där skeppen men det är en smaksak. Har du kanske bilder trollen, hunden, sälen och apan? Fyllegubben känner jag igen...
So long....
Comment
-
Du har säkert rätt i att korkskruven i alpacka ska vara märkt CGH Stockholms stadsstämpel ALP., men eftersom underlaget på skruven är runt och stämpeln rak så har man missat C:et. Jag skulle datera till 1920-tal.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå,
Nej, dom tar nog aldrig slut. Här en tung rackare i nysilver med trevligt slitage och patina. Märkt G H (?) ALP. Av allt att döma borde det vara CGH (CG Hallberg). Stämpeln/bokstaven (?) kan
jag inte tyda. Vill minnas att den även gjordes i silver. Vågar man gissat på tidigt 1900-tal?
So long....
Comment
-
Hallå och tack Kapten, skönt att få bekräftelse. Stadsstämpeln är mycket riktigt Stockholm. Trevlig helg och so long....Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDu har säkert rätt i att korkskruven i alpacka ska vara märkt CGH Stockholms stadsstämpel ALP., men eftersom underlaget på skruven är runt och stämpeln rak så har man missat C:et. Jag skulle datera till 1920-tal.
Comment
-
HallojUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDu har säkert rätt i att korkskruven i alpacka ska vara märkt CGH Stockholms stadsstämpel ALP., men eftersom underlaget på skruven är runt och stämpeln rak så har man missat C:et. Jag skulle datera till 1920-tal.
Jag har en likadan korkskruv som också har stämpeln "GH*ALP.". Stämpeln är väldigt tydlig, varför jag inte tror att man har missat C:et och att det skulle vara CGH. Man får nog försöka leta efter vem GH kan vara.
Comment
-
Hallå,Ursprungligen postat av helix Visa inläggHalloj
Jag har en likadan korkskruv som också har stämpeln "GH*ALP.". Stämpeln är väldigt tydlig, varför jag inte tror att man har missat C:et och att det skulle vara CGH. Man får nog försöka leta efter vem GH kan vara.
Jo stämpeln är tydlig och saknar ram eller balkar. Möjligen var stämpelmakaren ordblind, men vi får väl forska lite på fritiden. Eller var det kanske så att man
av utrymmesskäl tvingades utesluta en bokstav? Tack för ditt bidrag och so long....
Comment
-
Trevligt sällskap..
Hallå Lars,
Missade ditt senaste bidrag, den gamla pålitliga porterbrytaren (har även hört uttrycket porterdragare). Vilken härlig patina och kul med märkena.
Tycker att själva handtaget ser hemmasnidat ut och det är fullt möjligt eftersom flera tillverkare sålde skruvar separat. Mest känd är väl CVH
(Heljestrand) i Eskilstuna med anor från 1804 och med den där karaktäristiska bulben på skaftet. Gissar att den saknar märkning? Slit med hälsan...so long....
Comment
Comment