Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Härlig Kim. Hoppas precis som du på mer info om den.

Får ge ett nytt bidrag här. Har gått igenom tråden och hittade inte den.
    Enligt http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html ska den vara från Skandinavien.

Click image for larger version

Name:	Korkskruv6.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	547559
    Pes är mitt google.

Comment

• Får ge ett nytt bidrag här. Har gått igenom tråden och hittade inte den.
      Enligt http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html ska den vara från Skandina

Jag har också det trollet, och på min står det Zero på sockeln bakom hälarna. Alltså dansk.

Olle
      Last edited by Olle M.; 2013-05-13, 12:02. Anledning: Bilden kom med två gånger

Comment

• Stor tack Olle, kan inte utläsa Zero på min tyvärr. Troligtvis använd för mycket
        Pes är mitt google.

Comment

• Hallon Wasse,
          Härligt med ett äkta danskt troll på tråden. Rolig, är den gjuten i brons och patinerad? Ser ut att ha öppnat en och annan butelj.
          Varumärket Zero har jag inte stött på tidigare men visste att danskarna är svaga för fyllegubbar och likande skapelser.
          Till Lars, känner du till Zero vore det kul att lära lite.

So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallon Wasse,
            Härligt med ett äkta danskt troll på tråden. Rolig, är den gjuten i brons och patinerad? Ser ut att ha öppnat en och annan butelj.
            Varumärket Zero har jag inte stött på tidigare men visste att danskarna är svaga för fyllegubbar och likande skapelser.
            Till Lars, känner du till Zero vore det kul att lära lite.

So long...
            Yes, det stämmer.
            Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket mer om "Zero". Dock har jag visat upp en annan figurin i inlägg 543 som också kommer från Zero.
            Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
              Yes, det stämmer.
              Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket mer om "Zero". Dock har jag visat upp en annan figurin i inlägg 543 som också kommer från Zero.
              Det lilla jag vet om Zero är att det är ett registrerat varumärke (trade name) som registrerades i Danmark 1948 av firma Rud. Zeebergs Kunststöberi som låg i Horsens i Danmark. Jag har 6 st korkskruvar av märket Zero. Förutom trollet och luffaren, så har jag en hund, ett vikingaskepp, ett sjölejon och en apa. Korkskruvarna finns både med och utan märkningen Zero.
              Hälsningar R
              Click image for larger version

Name:	Zero2.jpg
Size:	49,1 KB
ID:	547576Click image for larger version

Name:	Zero1.jpg
Size:	50,7 KB
ID:	547577

Comment

• Konsten att puzzla...

Hallon Helix,
                Härligt att få rätsida på den där "Zero" och när jag såg ditt stolta vikingaskepp i koppar gick det upp ett ljus.
                Visste inte att sjölejonet och apan bar samma stolta varumärke och den där jycken har jag nog visat någon gång, nu vet jag var han hör hemma. Tack.

Men, nog vet du någonting om den där tungviktaren i brons? Nyfiken. So long....

Comment

Hallon Helix,
                  Härligt att få rätsida på den där "Zero" och när jag såg ditt stolta vikingaskepp i koppar gick det upp ett ljus.
                  Visste inte att sjölejonet och apan bar samma stolta varumärke och den där jycken har jag nog visat någon gång, nu vet jag var han hör hemma. Tack.

Men, nog vet du någonting om den där tungviktaren i brons? Nyfiken. So long....
                  Inte mer än du tyvärr. Jag har en likadan, men som är silverpläterad. Men det syns där den är lite nött att den är gjord av brons. Min har också en skruv som är märkt CVH, så det troligaste är väl att den är svensk ändå.
                  /R

Comment

• Tack för infon och för att du visade upp föremålen. Apan var ju riktigt trevlig.
                    Pes är mitt google.

Comment

• Kronan på verket...

Hallon,
                      Tack Helix, den kostade för många kronor. Här ett billigare köp i mässing, tung som bly, märkt rostfritt. Kunglig glans, pryder ingångarna till slottet, bron till skeppsholmen och entrén till kungl Djurgården. Bör vara Drottning Lovisa Ulrikas krona i lite modernare snitt. Länge lena kungaljuset. Sannolikt Sverige och inte så gammal, kanske årsbarn med kungen...
                      So long....
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Tack för infon och för att du visade upp föremålen. Apan var ju riktigt trevlig.
                        Hallon
                        Apan är på rymmen... finns inte med på min skärm... so long...

Comment

• Hello all fans....

Hallon,
                          Gillar fotboll och England, men den här typiskt engelska skruven i mässing och stadsvapnet i emalj har tyvärr inget med fotbollsklubben att skaffa. En turistfälla, men ganska trevlig sådan. You can´t win them all... so long...
                          Bifogade filer

Comment

Hallon
                            Apan är på rymmen... finns inte med på min skärm... so long...
                            Skumt Kim, vad händer om du sparar bilden och öppnar den i windows? Alt tryck Crtl - (miuns) en gång?
                            Pes är mitt google.

Comment

• En ful fisk...

Hallon,
                              När någon förenar hav och sjö med fantasi och aptit på livets goda blir jag förälskad... firren är 25 cm lång och skuren i lövträ med kapsylöppnare i mässing....tack till okänd snidare...so long...
                              Bifogade filer

Comment

• Karl alfred finnes

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                                Karl-Alfred ville vara med här.
                                Info om K-A från Kim:

Karl-Alfred är välkommen trots sin höga ålder. Han föddes 1937 och hade Bulls Presstjänst som föräldrar (patent 821440). Tenn.
                                Har en exakt likadan korköppnare, i väldigt fint skick.
                                Jag har sett andra likadan fast utan färg. Kom de med eller utan färg?

Vad kan de vara värda?
                                Håller på och rensar hemma och Karl alfred får tyvärr inte stanna hos oss längre.

Comment

Working...
                                X