Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är korkskruven en utdöende art?
    Allt mera används ju vanlig skruvkork för viner. Eller kommer riktig kork alltid att användas för "de finare" vinerna t.ex?

Comment

• Hallå Rosino,
      Släkt med Rosita? Skämt åsido, visst är korkarna av ett döende släkte, utsatta av plast, skruvkorkar och de där erbarmeliga lådorna. Men det finns enorma lager av
      bättre viner i lager med kork i halsen och jag gissar att slotten i Frankrike länge håller fast vid korken som ett adelsmärke. Det är ju ett skådespel att öppna en flaska Premier Cry.
      Å andra sidan lär vinet må bättre av att slippa korkar (jfr korksmak). Hoppas du är nöjd med svaret, om framtiden är alltid svårt att sia... so long...

Comment

• Naturkorken månne är i utdöende men räddningen för Skorkkruven kan vara denna, hoppas på det.
        Bifogade filer

Comment

• Modello.....

Hallå Snubben,
          Sitter och läppjar på ett glas Masi Modello, vårt husvin sedan många år, och säger tack för bekräftelsen på mina diffusa tankar
          om korkens överlevnad. Skål och tack för ditt inlägg. So long...

Comment

• Jugend i sin prydno....

Hallå i snålblåsten,
            Nysilver, min första och enda. S.k. trefingerdragare, stämplad A.E. & Co. (Ekman & Co, Lidingö). Ca 1900. Vacker, men inte så praktisk.
            So long....
            Bifogade filer

Comment

• Jag lyfter på hatten..

...och säger tack till Lars M som slösar så rikligt på omtanke och vänskap. Hallå, förresten.
              Den här lilla skruven damp ner i min brevlåda häromdagen, helt oannonserad. Ett trevligt brev
              och några vykort med hemliga motiv medföljde. Clougs patent har vi konstaterat tidigare och
              tilläggas kan att skruven ursprungligen var tänkt som reklambärare med ett präglat varumärke
              på, just det, hatten. Hylsorna är sällsynta, men den här saknar reklamen. Blev glad ändå.

Vad gör en gammal reklamsnubbe för återgälda omtanken? Hm, postar boken Gatans Galleri med 560 brevlådor i
              Östhammars kommun om du nu inte redan fått boken, Lars. Har som du vet en skruv lös...
              So long.....
              Bifogade filer

Comment

• Tack, tack Kim!
                Det var så lite så. Du bidrar ju till kunskap till alla PES-are genom att förmedla sådant som vi andra inte käner till!
                Boken om Gatans Galleri har jag reda fått! Tack igen!
                Hälsn

Lars M

Comment

• Då vänder vi på bladet...

Hallå Lars,
                  Det får bli en annan bok med skruv, Antikrundan?. So long min vän..

Comment

• Kim!

På den sista bilden du postade ser det ut som att det är något stämplat vid "mynningen" på hylsan? Stämmer det och vad står det i så fall?
                    Jag har två varianter av de här skruvarna men bara en med hylsa och den är omärkt vad jag kan komma ihåg.

Vänligen

Jim

Comment

• "Dansande par"...

Hallå alla konstintresserade,
                      Jag vill gärna tro att det dansande paret på denna korkskruv är hämtat från en skulptur. Skruven ingår i en serie om nio olika
                      motiv och former och en har S:t Göran och draken på handtaget. En annan en sittande naken kvinna med ett krus i ena handen,
                      för mig okänt motiv. Skruvarna kommer från kända Herman Bergmans konstgjuteri i Enskede och för formgivningen svarar
                      konstnären CA Persson, som har märkt skruvarna med CAP. Den här är gjuten i tenn, 1930, enligt en priskurant.
                      Kan det vara Milles, han lät gjuta många skulpturer hos Herman Bergman?
                      Bifogade filer

Comment

• Hur korkad får man....

Hallå igen,
                        Tyckte jag kände igen skulpturen, har den som staffordshirefigur. Det bör vara Molins Bältesspännarna. Killarna
                        som kämpar på liv och död om en kvinnas hjärta. So long...
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2012-09-28, 13:02.

Comment

• Synpunkter, tack...

Hallå,
                          Har någon synpunkter på min teori? Hoppas kunna hälsa en ny samlare välkommen till PES
                          med bild av den här engelska bulldoggen från 1800-tallets slut. Vi får se om han hittar hit.
                          So long....
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå alla konstintresserade,
                            Jag vill gärna tro att det dansande paret på denna korkskruv är hämtat från en skulptur. Skruven ingår i en serie om nio olika
                            motiv och former och en har S:t Göran och draken på handtaget. En annan en sittande naken kvinna med ett krus i ena handen,
                            för mig okänt motiv../..Har någon synpunkter på min teori?
                            Hej Kim,
                            Kan ingenting om korkskruvar mer än om hur de används. Men det verkar som om motiven är tagna ur mytologin och de finns ju förstås också inom konsten. Sankt Göran var enligt legenden en romersk soldat och kristen martyr. Den sittande nakna kvinnan med krus låter som en grekisk-romersk gudinna. Män som brottas var ett vanligt motiv i antika Rom och Grekland. Kortfattat tror jag att motiven helt enkelt är klassiska. Hur ser de andra korkskruvarna i serien ut?

Comment

• Hallå Svärdet,
                              Ger alla jag gillar ett eget namn och svärdet är väl bättre än fällan?
                              Till saken, tror som du att motiven är hämtade från antiken, men vill man sälja korkskruvar gäller det att motiven är välkända.
                              Statyer är monument. Därför tror jag fortfarande på statytreorin. So long...
                              PS. Lägger upp några bilder senare.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                BRA, Kimmen. Kör hårt. Kanske synd att Du inte får några nya skruvade...............

Comment

Working...
                                X