Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Korkskruvar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har sett den förut...

Hallon,
    Nyfiken på den här skruven (som visats tidigare, tror jag) men utan att någon lyckats identifiera
    den gapande barrockinspirerade filuren. Tenn, då kan vi nog säga Danmark eller Sverige. Själva skruven
    märkt HELJESTRAND (Eskilstuna) men man exporterade skruvar en masse. Någon som vet mer?

Den märkliga baksidan har jag aldrig tidigare stött på. Gissar att avsikten är att man öppnar trilskande skruvkorkar,
    eller är det en korkad idé?
    So long....
    Bifogade filer

Comment

• Tillägg...

Hallon igen,
      Tror vid närmare eftertanke att gubben är släkt med Dionysos och heter Bacchus. So long...
      Bifogade filer
      Last edited by Kim von Platen; 2013-04-24, 11:54.

Comment

• För ungefär ett år sedan visade jag en kullagrad (eller kul lagrad) korkskruv på inlägg 300. Den befinner sig nu på ostkanten.......
        Nu har jag hittat ytterligare en som jag tycker mig se är av förnicklad mässing och på vredet har ett instansat märke som jag inte kan tyda (Italy?). Men kullagret syns tydligt!
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallon,
          Nyfiken på den här skruven (som visats tidigare, tror jag) men utan att någon lyckats identifiera
          den gapande barrockinspirerade filuren. Tenn, då kan vi nog säga Danmark eller Sverige. Själva skruven
          märkt HELJESTRAND (Eskilstuna) men man exporterade skruvar en masse. Någon som vet mer?

Den märkliga baksidan har jag aldrig tidigare stött på. Gissar att avsikten är att man öppnar trilskande skruvkorkar,
          eller är det en korkad idé?
          So long....
          Jag har sett den här korkskruven tidigare, då med beskrivningen att den taggade öppningen var till för att kunna vrida och lossa på trilskande champagnekorkar...
          /R

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            För ungefär ett år sedan visade jag en kullagrad (eller kul lagrad) korkskruv på inlägg 300. Den befinner sig nu på ostkanten.......
            Nu har jag hittat ytterligare en som jag tycker mig se är av förnicklad mässing och på vredet har ett instansat märke som jag inte kan tyda (Italy?). Men kullagret syns tydligt!
            Hallon Lars,
            Kul, jag har jagat info om de där skruvarna med kullager men gått bet. Såg en på Ebay för något år sedan och vill minnas att den var amerikansk, men nog står det ITALY på din. Återkommer när jag ramlar över mer relevant info. Broder Kul mår bra.
            So long... tack för ditt bidrag...

Comment

• Bamse...

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
              Jag har sett den här korkskruven tidigare, då med beskrivningen att den taggade öppningen var till för att kunna vrida och lossa på trilskande champagnekorkar...
              /R
              Hallon Helix, Har inte den här Bacchusfiguren i min lilla samling ännu men om den nu är skumpakorkar måste det vara en bamse. Tack för ditt svar... återkommer förhoppningsvis snart med klart besked... so long...

Comment

• Och vid ännu närmare eftertanke är nog Baccus/Dionysos snarare en något mindre mytisk typ vid namn Vercingetorix - hans namne brukade förekomma i Asterix&Obelix serierna
                I verkligheten togs han av daga av en av de romerska kejsarna, för tillfället glömt vilken.
                Och hans namn lever vidare i en fransk knivfabrikant

Comment

• Melron...?

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
                  Och vid ännu närmare eftertanke är nog Baccus/Dionysos snarare en något mindre mytisk typ vid namn Vercingetorix - hans namne brukade förekomma i Asterix&Obelix serierna
                  I verkligheten togs han av daga av en av de romerska kejsarna, för tillfället glömt vilken.
                  Och hans namn lever vidare i en fransk knivfabrikant

Hallon och gomorra,
                  Kul med en snubbe som är nästan 2000 år och visst påminner han om vinets gudar. Det var Ceasar som fångade den upproriske hjälten.Tack för ditt bidrag. Men är det verkligen Melron du syftar på? Humle och Dumle har vi vaknat ännu.
                  So long...
                  Bifogade filer

Comment

• Hallon Snubben, Tack för vägledning, är så ordblind att jag inte kan skilja en schweizerost från Crème Bleu. Körde fast
                    på den där tråden om franska bestick... so long...

Comment

• En skruv och ett nålstick

Först Captains Cork Screw från Lindshammar med ett ankare och design av Christer Holmgren. 14 cm lång.
                      Sedan Corky. Made in Switzerland. Luftpump med vass nål. 20 cm lång.
                      Bifogade filer

Comment

• Tro, hopp och kärlek...

Hallon Lasse,
                        Trodde inte mina ögon, hoppet återvänder och kärleken spirar. Äntligen ett ankare, ett äkta stockankare.
                        Fin. Och vilken härlig förpackning från 80-talet (gissar jag av designen att döma). Har aldrig sett den förut.

Corky gör väl för namnet. Kul med variation, bra med ett stick bland alla skruvar. Tack för dina bidrag, återkommer
                        med något ankare...sailors always return... lättar ankar... so long...

Comment

• Ytterligare en i glas från Lindshammar. Om det är Christer Holmgren som ligger bakom även denna framgår inte. Den lilla bägaren är kanske till för att den som öppnar flaskan skall kunna provsmaka?
                          Bifogade filer

Comment

• Hallon och skål bäste bror,
                            Roligt bidrag för oss som håller på vett och etikett. Är dålig på glas men nog känns formgivningen från 1980-talet. Vem är formgivaren?
                            Det finns många glassnubbar och snubbor på PES.
                            Tack och so long...
                            Last edited by Kim von Platen; 2013-05-07, 22:38.

Comment

• Tungviktare...

Hallon,
                              Den här kostade för mycket, den är smidd i brons och ack så tung, men är man dåre....

Dekoren är ganska vanlig med druvor och blader och själva skruven märkt CVH. Sannolikt Skandinavien? Inte så himla gammal?

Nu vill jag veta mer om dyrgripen och misstänker starkt att minst en kär vän på PES har ett och annat att berätta.
                              So long..
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X