Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fin eskader....

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Just hemkommen från en härlig höstsegling i skärgården. Här kommer några fler skandinaviska korkskruvsskepp. Segla lugnt...
    [ATTACH]125604[/ATTACH]
    Hallå Helix,
    Höstseglingarna är bäst, man lär känna pentryt och ingen trängsel, precis. Tack för din eskader, flertalet finns redan i trålen men en samlad bild är trevligare. Och din info sätter jag värde på.
    Visste inte att vikingaskeppen kom från Ystad.
    Som tack kan jag berätta att koggarna från Antik Metall stammar från Nilsjohan och är formgivna av Gunnar Åkerlind på 1950-talet. Vem som gjort pärlan i samlingen, nöjesseglaren vet jag inte, men nog bär den svensk eller dansk flagg... so long...
    PS. Tvåmastade koggen i tenn, den som tappat ena spiran, vet du något om den?
    Last edited by Kim von Platen; 2012-10-21, 14:45.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Varför inte krångla till det med en delbar hållare, låsring och en fjäder under trähandtaget?
      Hallå,
      Ja du Lars, det kan man undra. Konstruktionen är gammal även om din skruv är ganska ny. En förklaring kan vara att korkskruvar ofta var presentartiklar,
      ju mer avancerade desto bättre/finare. Men det finns nog en praktisk förklaring, liknande patent har en ring som håller emot flaskhalsen, men det kan bli lite vingligt
      framåt natten. Skruven kommer på sniskan. Med din skruv är risken minimal... so long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Helix,
        Höstseglingarna är bäst, man lär känna pentryt och ingen trängsel, precis. Tack för din eskader, flertalet finns redan i trålen men en samlad bild är trevligare. Och din info sätter jag värde på.
        Visste inte att vikingaskeppen kom från Ystad.
        Som tack kan jag berätta att koggarna från Antik Metall stammar från Nilsjohan och är formgivna av Gunnar Åkerlind på 1950-talet. Vem som gjort pärlan i samlingen, nöjesseglaren vet jag inte, men nog bär den svensk eller dansk flagg... so long...
        PS. Tvåmastade koggen i tenn, den som tappat ena spiran, vet du något om den?
        Nej jag vet inget speciellt om koggen, men typen av korkskruv är typisk engelsk och finns med hundratals olika motiv. I morgon blir det säsongens sista fisketur i skärgården, varför det passar bra med en bild på lite korkskruvsfiskar.

Click image for larger version

Name:	Fiskar 1.jpg
Views:	1
Size:	54,7 KB
ID:	542011

Comment

• Torsken var riktigt fin, den verkar ganska ny eller?

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Torsken var riktigt fin, den verkar ganska ny eller?
            Jo det är riktigt, dom norska skruvarna är nya.

Comment

• Visst nappar der...

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
              Nej jag vet inget speciellt om koggen, men typen av korkskruv är typisk engelsk och finns med hundratals olika motiv. I morgon blir det säsongens sista fisketur i skärgården, varför det passar bra med en bild på lite korkskruvsfiskar.

[ATTACH]125686[/ATTACH]
              Hallå Helix,
              Vilket stim...avundas dig till havs och önskar god fiskelycka. Nu fick jag lära mig namnet på en ny norsk tenngjutare och tycker som Snubben, fina fisken. Nya, kollade Tinn-Pers hemsida utan att få napp.
              Ballins korkskruv är suverän
              (han gjorde inte så många figurativa, eller hur?) och kanske fick han inspiration av kompisen och kollegan Just Andersen. Apropå denne har jag antecknat att flygfisken är gjord av George Jensen och att fisken i "Southern Hemispere" kallas "Volans". Hans sjöhästar har jag länge fiskat efter, du råkar inte ha en dubblett? Till sist den där stela/stiliserade laxen, vad vet du om den?
              So long...

Comment

• Red Devil

Hallå igen,
                Det här multiverktyget har jag visat på en annan tråd utan att veta någonting om det. Nu vet jag. En amerikan, Frank Woodward fick patent på glasskäraren (kniven med en trissa) 1875
                och 1934 lanserades den här mystiska korkskruven som såldes över stora delar av världen. Material: brons. Varumärke Red Devil. So long Frank, thank You....
                Bifogade filer

Comment

• Hejsan

Hej alla jag har hittat en korkskruv liggandes i min mormors kökslåda och undrar nu om ni kan hjälpa mig identifiera vart den kommer ifrån och hur gammal den är ?!
                  kanske vem tillverkaren är ?! hoppas ni kan hjälpa mig med detta mysterium !

Mvh Ezikeo

Click image for larger version

Name:	20121103_184646.jpg
Views:	1
Size:	23,4 KB
ID:	542186

Comment

• Hallå Ezikeo,,
                    Välkommen med dina gubbar som brottas över en öltunna. Jo, jag har den också men har kanske inte visat upp den.
                    Skandinavien säkert, Sverige troligen. 1930-talet, kopplar gärna samman motivet med Brattdebatten då.

Det är knepigt med korkskruvar, sällan märkta. Ett vill man veta vem som är konstnären. Två vem som gjutit handtaget.
                    Tre vem som gjort själva skruven. Längre än så kommer jag inte men vill tro att Herman Bergman Konstgjuteri hade ett finger med i spelet.
                    So long....

Comment

• En föörbryllande värld...

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Fann denna kombinerade korkskruv och kapsylöppnare från Müller & Schmidt PFEILRINGWERK GmbH & Co. KG i Solingen igår i en låda med rostfritt. Stämplad 925 och med svensk importstämpel. Har förmodligen levererats med ett läderetui. (9,2 cm)

En länk till Kim och alla andra korkskruvsintresserade...

http://www.bullworks.net/hcssale/
                      Hallå Kapten och andra deckare,
                      Landade idag den där Picknick-skruv med med tjusigt läderetui, märkt med Bofors gamla logga. En reklamartikel, alltså. Längd på skruven 9,2 cm.
                      Skruven märkt GES.GESCH som står för mönsterskydd på tyska. Och den där snurriga loggan. Kan någon identifiera den? Hylsan är slät utan krusiduller.
                      Materialet rostfritt.

I boken Scandinavian Corkscrews finns lite info, bl a att den tillverkades i silver (fem olika dekorer) och ritades av Harald Nielsen för George Jensen.

Vad ska man tro? Kanske att GEJ "bara" står bakom dekorerna på hylsorna och att tillverkningen skedde hos Müller & Schmidt PFEILRINGWERK, Tyskland.
                      Och att den lilla skapelsen gjordes både i rostfritt och silver?
                      Bifogar en bild av Kaptens picknickskruv som jämförelse. Ja, vad tror ni?
                      So long...
                      Bifogade filer

Comment

• Vi gasar på

Får man fråga............. Är det tillåtet med en cork ejector. US Patent nr 3815448 tilldelat Gero Artmer, Vienna.
                        Vad jag förstår så är detta den första i sitt slag som erhållit ett world patent. Föregångarna har varit rent farliga.
                        Tyvärr får jag inte isär den, tydligen har plasten "smält ihop" på något kemiskt vis, men hur den ser ut inuti framgår
                        ju av sprängskissen till patentet. MM står alltså för Mister Maximum.
                        Daily Screw, Occasional Screw, The Virtual Corkscrew Museum, Don Bull, Corkmaster - corkscrew, corkscrews, sacacorchos, korkenzieher, cavatappi, tire bouchon
                        Bifogade filer

Comment

• Gaslarm, oh nej...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Får man fråga............. Är det tillåtet med en cork ejector. US Patent nr 3815448 tilldelat Gero Artmer, Vienna.
                          Vad jag förstår så är detta den första i sitt slag som erhållit ett world patent. Föregångarna har varit rent farliga.
                          Tyvärr får jag inte isär den, tydligen har plasten "smält ihop" på något kemiskt vis, men hur den ser ut inuti framgår
                          ju av sprängskissen till patentet. MM står alltså för Mister Maximum.
                          http://www.bullworks.net/daily/20070916.htm
                          Hallå,
                          Tack för ditt informativa bidrag, Snubben, cork ejektors are wellcome. Med ålderns rätt minskar förmågan, försök smörja med vaselin.
                          Kul länk och den sidan har jag inte besökt på lång tid. Tycker att man kan flagga för den här flottan som jag fiskade där.
                          1:an är nog märkt Zero, koppar och ovanlig. Svensk. Övriga, en salig blandning svenskt skrot, enligt min mening. Men kul.
                          So long....
                          Bifogade filer

Comment

. Med ålderns rätt minskar förmågan, försök smörja med vaselin.
                            So long....
                            Ja men,men........... ejectorn heter ju Mister Maximum.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Ja men,men........... ejectorn heter ju Mister Maximum.
                              Hallå där köp blåbär,
                              Mist betyder dimma. På svenska en böjd form av verbet "mista", vilket innebär att namnet kan tolkas som "mista till max" och det är väl
                              vad din ejector har gjort.
                              Tillåt oss kära läsare att skoja mellan raderna... so long Snubben.... men var i dimman håller Lasse Kik till...?

Comment

Hallå Kapten och andra deckare,
                                Landade idag den där Picknick-skruv med med tjusigt läderetui, märkt med Bofors gamla logga. En reklamartikel, alltså. Längd på skruven 9,2 cm.
                                Skruven märkt GES.GESCH som står för mönsterskydd på tyska. Och den där snurriga loggan. Kan någon identifiera den? Hylsan är slät utan krusiduller.
                                Materialet rostfritt.

I boken Scandinavian Corkscrews finns lite info, bl a att den tillverkades i silver (fem olika dekorer) och ritades av Harald Nielsen för George Jensen.

Vad ska man tro? Kanske att GEJ "bara" står bakom dekorerna på hylsorna och att tillverkningen skedde hos Müller & Schmidt PFEILRINGWERK, Tyskland.
                                Och att den lilla skapelsen gjordes både i rostfritt och silver?
                                Bifogar en bild av Kaptens picknickskruv som jämförelse. Ja, vad tror ni?
                                So long...
                                Hejsan Kim,
                                Själva öppnaren med skruven är som du säger gjort av det tyska företaget, medans hylsan kan vara gjord av andra. Hylsorna kan påträffas både i stål eller i silver. Jag har träffat på silverversioner både av Georg Jensen och en silversmed som heter Axel Holm (i alla fall två varianter), samt omärkta.
                                Hälsningar R

Comment

Working...
                                X