Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Lasse,
    Har du testat korkskruven? Kul bidrag som illustrerar en korkad värld, men kanske har den ett speciellt ändamål? I Japan,
    men jag har sett den förut. So long....
    Har en helt lik men utan Japan så är det sagt.

Vänligen

Jim

Comment

• Ggb??

Hallå Jim,
      Fram med kameran och berätta om det är skruven eller handtaget som är präglat. Tycker det luktar Eskistuna.
      Vi får se... so long....
      Last edited by Kim von Platen; 2012-10-15, 22:54.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Min är dock totalt anonym vad gäller märkningar på såväl över som underdel på skruven..............
        Vill bara inflika detta igen, ingen Heljestrand eller CVH märkning, men stålskruven håller samma höga kvalitét som dessa.

Comment

Hallå Jim,
          Fram med kameran och berätta om det är skruven eller handtaget som är präglat. Tycker det luktar Eskistuna.
          Vi får se... so long....
          Sagt och gjort!

Här tre bilder på två porterdragare med märkningen G.G.B Sweden.

Och när jag ändå var igång så tog jag med två på en skruv märkt C.V.H.

Vänligen

Jim

Comment

• Varför gå över ån efter vatten...

Hallå Jim,
            Jag är svaret skyldig, men hur fasen stavar du egentligen? Frågar en ordblind. Skruvarna bör vara stämplade CBG och då hamnar vi i Eskilstuna,
            runt sekelskiftet. Det typiska är väl den där lilla öglan.

I Pensaniens förträffliga och svårorienterade kunskapsbank finns det mesta men på nätet fann jag den här tråden: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...lW2ELBvDFfLSBg

Eskilstuna Jernbolget, alltså. So long....
            Last edited by Kim von Platen; 2012-10-16, 18:06.

Comment

Hallå Jim,
              Jag är svaret skyldig, men hur fasen stavar du egentligen? Frågar en ordblind. Skruvarna bör vara stämplade CBG och då hamnar vi i Eskilstuna,
              runt sekelskiftet. Det typiska är väl den där lilla öglan.

I Pensaniens förträffliga och svårorienterade kunskapsbank finns det mesta men på nätet fann jag den här tråden: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...lW2ELBvDFfLSBg

Eskilstuna Jernbolget, alltså. So long....
              Kim!

Stort tack för länken!!

Men nu blev jag väldigt osäker på vad du menar med stavningen? Jag har ju tidigare sett skruvar med CBG märkningen medan mina är märkta CGB som på bild 2 & 3 ovan. Köpte dessutom ytterligare en sådan idag.

Så om jag inte ser helt fel så verkar det finnas både CBG och CGB därute??

Jim

Comment

• [QUOTE=jpawson;223445]Sagt och gjort!

Vänligen

Jim

Hallå,
                Kanske ett villospår men du skrev GGB.
                Vad tror du Snubben? So long......

Comment

• [QUOTE=Kim von Platen;223509]
                  Ursprungligen postat av jpawson Visa inlägg
                  Sagt och gjort!

Vänligen

Jim

Hallå,
                  Kanske ett villospår men du skrev GGB.
                  Vad tror du Snubben? So long......
                  Ja det gjorde jag ser jag ju nu! Sorry för förvirringen!!

Jim

Comment

• No matter...

Hallå Jim,
                    Vi tuffar vidare, sailors alwais.... so long...

Comment

• Ursprungligen postat av jpawson Visa inlägg
                      Sagt och gjort!

Vänligen

Jim

CGB står för Carl Gustav Blomqvist, och företaget Knivfabrik C.G. Blomqvist i Eskilstuna startade 1915 och var verksamt ända till 1977.

Comment

• Helix!

Jag bockar och bugar och tackar allra ödmjukast!!!

Det var roligt att få reda på!

Jim

Comment

Hallå Jim,
                          Vi tuffar vidare, sailors alwais.... so long...
                          Så sant som det är sagt!

Jim

Comment

• Masthaveri.....

Hallå,
                            Den här korkskruven anlände idag. En Elizabethan Galleon, med anor från mitten av 1500-talet (Elisabeth I of England), fartygstypen är mer än 100 tidigare med latinsegel på aktre masterna.
                            Men se posten hade slarvat i hanteringen så två master var brutna. Bra, då fick jag lära mig att materialet inte alls är koppar eller brons utan gjutjärn med någon legering och patinering.

Omöjligt att avgöra på internetbild, men med lite Karlssons Klister fixar det sig, man är väl inte en åsna... so long... you can´t win them all...
                            Bifogade filer

Comment

• Apropå skepp

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå,
                              Den här korkskruven anlände idag. En Elizabethan Galleon, med anor från mitten av 1500-talet (Elisabeth I of England), fartygstypen är mer än 100 tidigare med latinsegel på aktre masterna.
                              Men se posten hade slarvat i hanteringen så två master var brutna. Bra, då fick jag lära mig att materialet inte alls är koppar eller brons utan gjutjärn med någon legering och patinering.

Omöjligt att avgöra på internetbild, men med lite Karlssons Klister fixar det sig, man är väl inte en åsna... so long... you can´t win them all...
                              Just hemkommen från en härlig höstsegling i skärgården. Här kommer några fler skandinaviska korkskruvsskepp. Segla lugnt...
                              Click image for larger version

Name:	Skepp.jpg
Views:	1
Size:	54,0 KB
ID:	541972

Comment

• Varför inte krångla till det med en delbar hållare, låsring och en fjäder under trähandtaget?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X