Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Skulle man kunna tänka sig att det är CAR?

[ATTACH]125108[/ATTACH]
    Hallå Helix,
    Tveksamt, men inte uteslutet. So long...

PS. Har lagt ut frågan på AntikPrat, vi får se.
    Last edited by Kim von Platen; 2012-10-09, 23:01.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Aminda,

Tack för ditt bidrag. Hoppas någon annan kan mer om det här, är novis på ladies legs. So long...
      Tro honom inte.

Comment

• Kul...

Hallå Snubben,
        Härligt att gå till sängs med ett gott skratt, det kom från magen. So long...

Comment

• CHP är väl också en tänkbar uttydning?
          Letar och letar bland befolkningsskivorna, och hittar en bildhuggare i Malmö, född 1871 - Charles Hjalmar Persson.
          Visst, det är är möjligt att jag är ute och cyklar på en manshög velociped, men kan det vara något ändå?

Tre alternativ till finns, om vi bollar vidare med bokstäverna för bildhuggare med P i efternamnet:
          Ytterligare en CHP är:
          Clas Henning Pettersson, född 1881 i Åmål.

Och för GHP blir det då:
          Gustaf Ture Hjalmar Petersson, född 1860 i Stockholm.

För att återvända till CAP kan det bli:
          Karl Alfred Petersson, född 1853 i Pelarne i Kalmar län.

Vem vet, något av namnen kan ta skruv, eller så flyter till slut ett utländskt namn upp till ytan som en kork.
          Last edited by Gideon; 2012-10-11, 02:14.

Comment

• Hallå Gideon,
            God morgon och tack. Kanske, kanske inte? Om du har tid skulle du väl kunna kolla namnet C.A. Persson, arbeten i brons, mässing och tenn.
            Död i Göteborg 1937. Allt enligt författarna Berntson/Ekman. So long...

Comment

• Skulle nästan kunna vara bara CR också. Det högra övre benet på det som skulle vara ett A (eller H) ser misstänkt tunt ut
              och kanske är en liten gjutningsfadäs. Även CPR fungerar utifrån detta resonemang. Ja nu har Du jobb året ut Gideon.
              PS Möjligen även GR.......................................gr, gr, gr................t.ex för Greta Runeborg som ju sysslat med lite av varje och dessutom modellerat figurer,
              även i art déco. Nationalmuseum skriver R. utförde främst småskulpturer apropå hennes arbete som skulptris. MEN jag hittar inget om tenn.
              Last edited by prylsnubben; 2012-10-11, 12:39.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Skulle nästan kunna vara bara CR också. Det högra övre benet på det som skulle vara ett A (eller H) ser misstänkt tunt ut
                och kanske är en liten gjutningsfadäs. Även CPR fungerar utifrån detta resonemang. Ja nu har Du jobb året ut Gideon.
                PS Möjligen även GR.......................................gr, gr, gr................t.ex för Greta Runeborg som ju sysslat med lite av varje och dessutom modellerat figurer,
                även i art déco. Nationalmuseum skriver R. utförde främst småskulpturer apropå hennes arbete som skulptris. MEN jag hittar inget om tenn.
                Hallå Snubben,
                Visst kan man tyda hieroglyfen som CR eller CPR eller bara GR. Vänstra stapeln/benet i det jag tolkar som A är ganska jämntjock/fet på mina skruvar. Nu skruvar vi upp tempot
                för vännen Gideon som helst börjar med C.A. Persson för där finns ju någonting att gå på. Som tack för din forskarinsats nomineras du härmed till kandidat för nobelpriset i fantasi.
                So long...
                Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2012-10-11, 16:43.

Comment

• För närvarande kan jag bara hitta en CAP i Göteborg som dog 1937, och det är Carl Anton Persson, men han tituleras enbart som Herr.
                  De författare Berntson/Ekman Du nämner, verkar vara bestämda i sin uppfattning, så vi får väl tro dem på deras ord. Men nog kunde de ha lagt ut lite mer text om bemälde Persson?

Jag tror att det är stor chans att CAP deltog i jubileumsutställningen i Göteborg 1923, och det kan vara trevligt för Dig att bläddra i de skrifter som utkom i samband med den.
                  Man kan fjärrlåna på biblioteket den här boken, på temat konstindustri, http://libris.kb.se/bib/2682793 men allra helst redogörelsen http://libris.kb.se/bib/2682806
                  Ett sista halmstrå kan vara: http://libris.kb.se/bib/10220029

Här hemma har jag boken Svenska Industrien 1925, utgiven året därpå av Sveriges Industriförbund, och hittar några rader:
                  "Bland konstgjuterier märkas Herman Bergmans Konstgjuteri A.-B. och Otto Megers Konst-, Metall- & Zinkgjuteri, båda i Stockholm; bland tenngjuterier må nämnas A.-B. Schreuder & Olsson, Stockholm."
                  Det antyds alltså att det fanns fler som kunde tillverka korkskruvar.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Snubben,Som tack för din forskarinsats nomineras du härmed till kandidat för nobelpriset i fantasi.
                    So long...
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    För närvarande kan jag bara hitta en CAP i Göteborg som dog 1937, och det är Carl Anton Persson, men han tituleras enbart som Herr.
                    Konkurrensen är ju inte benhård.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Konkurrensen är ju inte benhård.
                      Eller skruvad...

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        För närvarande kan jag bara hitta en CAP i Göteborg som dog 1937, och det är Carl Anton Persson, men han tituleras enbart som Herr.
                        De författare Berntson/Ekman Du nämner, verkar vara bestämda i sin uppfattning, så vi får väl tro dem på deras ord. Men nog kunde de ha lagt ut lite mer text om bemälde Persson?

Jag tror att det är stor chans att CAP deltog i jubileumsutställningen i Göteborg 1923, och det kan vara trevligt för Dig att bläddra i de skrifter som utkom i samband med den.
                        Man kan fjärrlåna på biblioteket den här boken, på temat konstindustri, http://libris.kb.se/bib/2682793 men allra helst redogörelsen http://libris.kb.se/bib/2682806
                        Ett sista halmstrå kan vara: http://libris.kb.se/bib/10220029

Här hemma har jag boken Svenska Industrien 1925, utgiven året därpå av Sveriges Industriförbund, och hittar några rader:
                        "Bland konstgjuterier märkas Herman Bergmans Konstgjuteri A.-B. och Otto Megers Konst-, Metall- & Zinkgjuteri, båda i Stockholm; bland tenngjuterier må nämnas A.-B. Schreuder & Olsson, Stockholm."
                        Hallå Gideon,
                        Källforskningens mästare. Outtröttlig, envis, snabb och kunnig. Mitt sunda förnuft viskar att det är Herr Carl Anton Persson för sannolikheten att fler än en C.A. Persson dött samma år i Göteborg är väl försvinnande liten.
                        Enligt vår nya vän Helix svävade författarna på målet vad gällde CAP, muntlig uppgift sa man, men ganska precis. Så låt oss lägga fast att formgivaren är Carl Anton Persson.

Tack till Gideon, Snubben och Helix. Lyften på kapsylen. Nu ser vi framåt... välkomna tillbaka i skruvarnas akademi... so long.

Comment

• Det verkar som att rätt CAP är hittad, för yrket som smedsarbetare i grunden, är väl nyttigt för en blivande korkskruvstillverkare?

Efter lite hum och sjå, och via fotspåren efter dottern Anna Sofia och hustrun Augusta Josefina i gemensam grav, hittades fler upplysningar längre bakåt i tiden.

Året 1900:
                          Persson, Carl Anton
                          Smedsarbetare
                          f. 1858 i Munka-Ljungby (Kristianstads län, Skåne)
                          Gift man, far i familjen
                          Majornas 6 Rote No 77
                          Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
                          Födelseort i källan: Munka-Ljungby Kristianstads län

Magnusdotter, Augusta Josefina
                          f. 1853 i Dalstorp (Älvsborgs län, Västergötland)
                          h.
                          Gift kvinna, mor i familjen
                          Majornas 6 Rote No 77
                          Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
                          Födelseort i källan: Dalstorp Älvsborgs län

Två barn fick de, Anna Sofia och Carl Einar. Dottern är noterad som ogift kvinna i förädrarnas grav, och sonen kan, i skrivande stund, inte hittas.

Då summerar vi:
                          Carl Anton Persson (1858-1937), var smedsarbetare folbokföringsåren 1890 och 1900. Född i Munka-Ljungby och begravd 5/6 1937 i Göteborgs västra kyrkogård.

Nästa intressanta fråga att ta itu med, bör bli: Var arbetade han?

Comment

• Varför inte.......

Kanske enklare än så Gideon. CAP kan stå för CAsting Pewter..................http://www.google.se/search?q=castin...w=1366&bih=751

PS På svenska blir det förstås Gjutet Tenn.............

Passar på att lägga in en nyinförskaffad skruv också istället för att bara "bråka" med Er. Visst har Du väl den i Din samling Kimmen?
                            (Såg nu inlägg 152 där Du har samma djur men i annat material och i annan ställning)
                            Min är dock totalt anonym vad gäller märkningar på såväl över som underdel på skruven, jag tippar Dansk, vad säger Du Kimmen.
                            Undrar dessutom vad det är för djur......................
                            Bifogade filer
                            Last edited by prylsnubben; 2012-10-13, 17:04.

Comment

• Varför inte...

Hallå Snubben,
                              Tack för dina funderingar. Fantasifulla och fyndiga, men jag ställer mig tveksam.

1. Korkskruvar är ytterst sällan märkta med materialbeteckning, undantag är SVENSK TENN/SVENSKT TENN, alltid på undanskymd plats.
                              2. Konstnärens/formgivarens signatur saknas nästan alltid, utom på just den här serien: Kan ha samband med Stockholmsutställningen 1930, samma år serien introducerades.
                              3. Tenn var ju knappast ett dyrbart material och korkskruvar inte så dyra. Såldes nog mest som presentartiklar på NK, Firma Svenskt Tenn m.fl.
                              4. Herman var ju känd för att vara de stora konstnärernas smedja och just den här serien gjöts både i tenn och mässing.
                              S. Signaturen är "konstnärligt" formad och har en central plats på alla skruvarna.

CAP bör ha varit en ganska allmänbildad person med tanke på motivvalen. Så han/hon jobbade nog inte med gjuteriarbete utan bör ha varit en anställd formgivare eller freelance.
                              OBS. På några av skruvarna finns Bergmans namn med, på central plats till höger om signaturen. Kan det vara så att skruvarna är en beställning av Herman, som reklam, inför utställningen,
                              undrar en gammal reklamsnubbe.
                              So long....

Comment

• Vilken puma....

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Kanske enklare än så Gideon. CAP kan stå för CAsting Pewter..................http://www.google.se/search?q=castin...w=1366&bih=751

PS På svenska blir det förstås Gjutet Tenn.............

Passar på att lägga in en nyinförskaffad skruv också istället för att bara "bråka" med Er. Visst har Du väl den i Din samling Kimmen?
                                (Såg nu inlägg 152 där Du har samma djur men i annat material och i annan ställning)
                                Min är dock totalt anonym vad gäller märkningar på såväl över som underdel på skruven, jag tippar Dansk, vad säger Du Kimmen.
                                Undrar dessutom vad det är för djur......................
                                Hallå Snubben,
                                Jo , den där har jag också och har skrivit i min dokumentation: Puma. Tenn. Skruv märkt CVH. Tidigt 1900-tal. Sannolikt Just Andersen, Danmark.

Tror inte att Andersen lät märka sina skruvar men vågar ta gift på att det är Just, formspråket är så suveränt och originellt att man kan förstå utan att snappa ett ord på danska.
                                Grattis, nu har du fått en puma till... so long...

Comment

Working...
                                X