Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hallå Kimmen!
    Just uttrycket "gjutet tenn" står på väldigt många tennföremål. Kanske för att visa att tennet är hårdare och tåligare
    än "vanligt" tenn. Just beteckningen CAP för den engelska beteckningen hittar jag dock inte, så det är svårt att leda
    i bevis. Lika svårt som Gideons lösning på CAP-problematiken. Tycker Du att den personen verkligen stämmer överens
    med Din egen fundering av vem CAP borde vara i Ditt förra inlägg? Apropå Helix "gubbe" som är signerad TE så skulle
    ju det då kunna stå för "tenn". Betänk att små föremål som korkskruvar enbart rymmer förkortningar.

Comment

• Nåja, jag inser att det var korkat av mig att bli bländad av författarna Berntson/Ekman och tro på deras ord...
      Ni får själva skruva vidare på CAP och se vartåt det barkar.

Själv knackar jag vidare på keramik av god årgång.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Nåja, jag inser att det var korkat av mig att bli bländad av författarna Berntson/Ekman och tro på deras ord...

Inte alls korkat Gideon. Snarare tvärtom, seriöst och ambitiöst, precis som vanligt. Däremot kan man ifrågasätta författarnas källforskning.

Comment

• Korrkat?

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Nåja, jag inser att det var korkat av mig att bli bländad av författarna Berntson/Ekman och tro på deras ord...

Hallå Gideon,
          Har kanske en skruv lös men jag utesluter inte att du spårat rätt Persson. Tack för draghjälpen, en vacker dag poppar korken upp.
          Kasta loss, nu seglar vi vidare...
          So long.....
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Hallå Kimmen!
            .......Apropå Helix "gubbe" som är signerad TE så skulle
            ju det då kunna stå för "tenn". Betänk att små föremål som korkskruvar enbart rymmer förkortningar.
            Hallå igen,
            Tveksamt, käre vän, Helix har skrivit "T.E.". So long....

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå igen,
              Tveksamt, käre vän, Helix har skrivit "T.E.". So long....
              Onekligen en käpphäst detta, dessutom på vilodagen.
              Kan det möjligen stå för Torsten Ehrenmark...........
              Bifogade filer

Comment

• Kusen utan skruv...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Onekligen en käpphäst detta, dessutom på vilodagen.
                Kan det möjligen stå för Torsten Ehrenmark...........
                Hallå, det där var kul. På pricken, eller punkten. Sjömansdräkt, käpphäst och skrivmaskin under armen. Tackar för uppmärksamheten med en bild
                på kuse utan skruv och om du inte känner igen får du lyssna och lära. So long...

Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2012-10-14, 16:17.

Comment

• Så har jag då fått fast mark under fötterna och dessutom ett fungerande internet vilket inte är en självklarhet ute på havet.

Var länge sedan jag postade något här men nu har jag äntligen fått tid att besöka lite loppisar igen. Har väl inga stora fynd direkt men fick ändå ihop några stycken här om dagen.
                  Egentligen är det fantastiskt hur roligt man kan ha det i flera timmar och ändå bara spendera 50 kronor!!

Extra glad blev jag för trefingerdragaren och för nyckeln från GAB!

Vänligen

Jim

Comment

• Sailors always return...

Hallå Jim,
                    Välkommen i hamn, ingen dålig fångst. Tror att alla dina fynd varit med på tråden tidigare, men tråden har ju blivit ganska lång och frågan
                    är hur lång en tråd är?
                    Mest spännande är väl den där s.k. Calmare-nyckeln till minne av Delawarejubileet 1938. Pat 77282. Din är säkert årsstämplad.. Av GAB för
                    Firma Svenskt Tenn.
                    So long....
                    PS. Skicka PM med din adress så kommer ett litet paket på posten.
                    Last edited by Kim von Platen; 2012-10-15, 18:03.

Comment

Hallå, det där var kul. På pricken, eller punkten. Sjömansdräkt, käpphäst och skrivmaskin under armen. Tackar för uppmärksamheten med en bild
                      på kuse utan skruv och om du inte känner igen får du lyssna och lära. So long...

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...TOsxzHn-42t36g
                      Javisst är det lätt att vara efterklok, nu fjantas det väl för Kina från politiker, näringsliv och kulturelit.

Comment

• High tech Japan?
                        Bifogade filer

Comment

Hallå Snubben,
                          Jo , den där har jag också och har skrivit i min dokumentation: Puma. Tenn. Skruv märkt CVH. Tidigt 1900-tal. Sannolikt Just Andersen, Danmark.

Tror inte att Andersen lät märka sina skruvar men vågar ta gift på att det är Just, formspråket är så suveränt och originellt att man kan förstå utan att snappa ett ord på danska.
                          Grattis, nu har du fått en puma till... so long...
                          Puman eller katten är troligen svensk, då den är mycket vanligare förekommande här i Sverige än i Danmark, dessutom så är det inte lika vanligt med skruvar från Eskilstuna (CVH) på Danska korkskruvar även om det förekommer. Har heller aldrig sett den i någon Just Andersen katalog.

Comment

• Det var som katten...

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                            Puman eller katten är troligen svensk, då den är mycket vanligare förekommande här i Sverige än i Danmark, dessutom så är det inte lika vanligt med skruvar från Eskilstuna (CVH) på Danska korkskruvar även om det förekommer. Har heller aldrig sett den i någon Just Andersen katalog.
                            Hallå,
                            Intressant och spännande att bli motsagd, jag är verkligen ingen expert utan bara intresserad nybörjare på skandinaviska korkskruvar. Men, att att katten är vanligare i Sverige säger inte så
                            mycket och att skruven kommer från CVH förvånar inte mig, man hade ganska stor export.
                            Det kan naturligtvis vara så att en mästare får lärjungar, kollegor som lånar formspråket och då blir det knepigt. Vem är då formgivaren?
                            So long...

Comment

• För trehänta....

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              High tech Japan?
                              Hallå Lasse,
                              Har du testat korkskruven? Kul bidrag som illustrerar en korkad värld, men kanske har den ett speciellt ändamål? I Japan,
                              men jag har sett den förut. So long....

Comment

Hallå Jim,
                                Välkommen i hamn, ingen dålig fångst. Tror att alla dina fynd varit med på tråden tidigare, men tråden har ju blivit ganska lång och frågan
                                är hur lång en tråd är?
                                Mest spännande är väl den där s.k. Calmare-nyckeln till minne av Delawarejubileet 1938. Pat 77282. Din är säkert årsstämplad.. Av GAB för
                                Firma Svenskt Tenn.
                                So long....
                                PS. Skicka PM med din adress så kommer ett litet paket på posten.
                                Tack för det Kim!

Jo de flesta har säkert visats förr och kan väl mest ses som bagateller jämfört med många andra. Men Calmare nyckeln är ju fin och får väl bilda bas i min lilla samling tillsammans med en tennhund och ett par Renat skruvar. Och jo den är stämplad men jag vet inte vilket år?

Mitt samlande om man nu kan kalla det för det består mest av att ackumulera de skruvar som jag tycker om av en eller annan anledning utan större inriktning egentligen. Får väl se med tiden hur det artar sig?

Har ju två med CGB initialer och det skulle vara roligt att få reda på vem som gömmer sig bak de bokstäverna?

God Afton!

Jim

Comment

Working...
                                X