Hallå Lasse,
Har du testat korkskruven? Kul bidrag som illustrerar en korkad värld, men kanske har den ett speciellt ändamål? I Japan,
men jag har sett den förut. So long....
Hallå Jim,
Jag är svaret skyldig, men hur fasen stavar du egentligen? Frågar en ordblind. Skruvarna bör vara stämplade CBG och då hamnar vi i Eskilstuna,
runt sekelskiftet. Det typiska är väl den där lilla öglan.
Hallå Jim,
Jag är svaret skyldig, men hur fasen stavar du egentligen? Frågar en ordblind. Skruvarna bör vara stämplade CBG och då hamnar vi i Eskilstuna,
runt sekelskiftet. Det typiska är väl den där lilla öglan.
Men nu blev jag väldigt osäker på vad du menar med stavningen? Jag har ju tidigare sett skruvar med CBG märkningen medan mina är märkta CGB som på bild 2 & 3 ovan. Köpte dessutom ytterligare en sådan idag.
Så om jag inte ser helt fel så verkar det finnas både CBG och CGB därute??
Hallå,
Den här korkskruven anlände idag. En Elizabethan Galleon, med anor från mitten av 1500-talet (Elisabeth I of England), fartygstypen är mer än 100 tidigare med latinsegel på aktre masterna.
Men se posten hade slarvat i hanteringen så två master var brutna. Bra, då fick jag lära mig att materialet inte alls är koppar eller brons utan gjutjärn med någon legering och patinering.
Omöjligt att avgöra på internetbild, men med lite Karlssons Klister fixar det sig, man är väl inte en åsna... so long... you can´t win them all...
Hallå,
Den här korkskruven anlände idag. En Elizabethan Galleon, med anor från mitten av 1500-talet (Elisabeth I of England), fartygstypen är mer än 100 tidigare med latinsegel på aktre masterna.
Men se posten hade slarvat i hanteringen så två master var brutna. Bra, då fick jag lära mig att materialet inte alls är koppar eller brons utan gjutjärn med någon legering och patinering.
Omöjligt att avgöra på internetbild, men med lite Karlssons Klister fixar det sig, man är väl inte en åsna... so long... you can´t win them all...
Just hemkommen från en härlig höstsegling i skärgården. Här kommer några fler skandinaviska korkskruvsskepp. Segla lugnt...
Comment