Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hundra hundar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Minisvar:

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Instämmer i "underbar liten krabat", men jag kan in-te skilja på en kanin- och dvärgtax. Vari ligger skillnaden?

Det är som med bystdrottningarna på 50-talet, det här är saxat:

Normalstor tax:
    Bröstomfång: Överstigande 35 cm
    Vikt: Upp till ca 9 kg

Dvärgtax:
    Bröstomfång: Överstigande 30 cm
    men högst 35 cm vid lägst 15 månaders ålder.

Kanintax:
    Bröstomfång: Bröstomfång som
    högst 30 cm vid lägst 15 månaders
    ålder.

Kanintaxen togs fram för jakt på kaniner eftersom normalstora och dvärgar riskerade att fastna i gryten. Alla taxar är lika tuffa, det är samma ras med likartade anlag. De rödfärgade är sällsynta och påstås vara ettermyror; never give it up. So long..
    PS. Vi har en dvärgtax också, men hon vill inte vara med.

Comment

• Rackarns så söt hon var/är!

MVH JAGO

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        "Hallå, jag vill också vara med."
        Mini, två månader och född till kanintax 2009.
        Jag ställer upp om du av någon anledning behöver tillfällig hundpassning!
        skogis

Comment

• Tax så mycket, Alegni och Kim von Platen!

Tack för svaren, Alegni och Kim von Platen!
          Sammanfattar sålunda:
          Under 30 cm kanin
          över 30 cm dvärg
          över 35 normal

Kommer att tänka på ett rappt svar gällande taxar som min svärfar använde när människor kommenterade att familjen hade köpt en tax.
          -Men de har ju så korta ben! sade de.
          -Det tycker jag inte. De når ju ner till marken, svarade svärfar.

Sedan finns det ju en gåta som lyder så här: Vet du varför en tax går baklänges över en träbro?

Men den bryr vi oss inte om.
          Last edited by Polsson; 2009-12-29, 00:13.
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Ska vi kompromissa och säga att det är en korsning mellan en terrier och en bergamasco även om det förefaller otroligt med tanke på storleken på resp ras?
            Jag tänker West Highland white terrier. http://www.google.se/imgres?imgurl=h...ed=0CBIQ9QEwBA

Det andra - bergamasco - ska jag kolla nu vad det är för det har jag aldrig hört.

Comment

• Bergamasco från Bergamo

[QUOTE=BerNils;126290
              Det andra - bergamasco - ska jag kolla nu vad det är för det har jag aldrig hört.[/QUOTE]

Här kommer en bild som jag lånat från rasklubben Bergamasco, Tror att de tackar för extrareklamen. Som synes har hunden stora rastaplattor liknande
              Luterkorthunden. För övrigt är det ingen likhet.

Foto: Per Undén

Foto: Lars F redigerat av PEO
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2009-12-29, 08:42.
              p-son

Comment

• Ja, den grova strukturen är onekligen på pricken!

Comment

• Jag håller med! Pälsen är mycket lik Luterkorthundarnas men i övrigt är Luterkorthunden en terrier!
                  Last edited by Staffordshire; 2009-12-29, 17:47.

Comment

• En till hund dök upp ur mina gömmor, en present jag fick nån gång på 70-talet.
                    Bifogade filer

Comment

• Årets första hund

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
                      En till hund dök upp ur mina gömmor, en present jag fick nån gång på 70-talet.
                      I 2010 års nästan första stund
                      dök det upp en liten svar&vit hund
                      hemmahörande hos BerNils i Östersund

Författare okänd
                      p-son

Comment

• Hallå Trelleborg, en tax som sitter vackert och tigger aska och fimpar. Inte antik, en gåva från kär gäst. So long... undrar om du har längsta tråden.
                        Bifogade filer

Comment

• Fler hundar!

De här gamla hundarna tror jag kommer från min fars föräldrahem. Vet inget om dem egentligen. De stod alltid på en byrå i hallen när jag växte upp. Nu står de i min hall istället. Rätt trevliga.
                          Bifogade filer

Comment

• Hallå Staffordshire,
                            Ni är inte släkt, hundarna och du. Visserligen gjorde man kungliga jyckar i finaste karmstolarna, men aldrig tvådelade, så vitt jag vet. Konstigt att de inte är ett äkta par, spegelvända. Trevliga och välstädade. So long....

Comment

• Trevliga är de men städningen tål inte någon närmare granskning......

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå Trelleborg, en tax som sitter vackert och tigger aska och fimpar. Inte antik, en gåva från kär gäst. So long... undrar om du har längsta tråden.
                                Hallå, Stockholm!
                                Är det en kanin-, dvärg- eller normaltax?
                                Jag kör trådlöst!

Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                                De här gamla hundarna tror jag kommer från min fars föräldrahem. Vet inget om dem egentligen. De stod alltid på en byrå i hallen när jag växte upp. Nu står de i min hall istället. Rätt trevliga.
                                Tänk vad proveniensen gör mycket! Om du istället hade skrivit att du köpt dem på loppis, hade de inte varit lika intressanta, men dina skriverier ovan gör dem intressantare och sätter igång fantasin. Jag tycker att de är mycket trevliga!
                                Last edited by Polsson; 2010-01-03, 19:26.
                                p-son

Comment

Working...
                                X