Tack för all kunskap Nu vet jag betydligt mer,
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson
Collapse
X
-
Signatur...
Hej
Jag har försökt forska efter vems målarsignatur det är, men tyvärr har jag inte kommit något vart. Alla gamla dokument från Jie är borta efter konkursen. Det skulle vara bara en tillfällighet om sådant skulle komma fram någonstans. Skålen är från andra hälften av 1950-tal, ritad av Jie själv. Men dekoren är av Kurt Nilsson. Jag har bilder på dussintalet olika produkter i den serien. Serien kallades "Grönvipan"
Comment
-
Jie fat
Hej.
Den övre skålen har, som vanligt, Jie skapat. Jag tror inte att den tillhört i någon serie, men jag kunde hitta skissen och numret i den gamla nummerboken jag har. Den gjordes i två olika storlekar och flera olika glasyrer. Populärast lär ha varit den turkosa.
Fatet undertill, det är också Jie som skapat modellen. Men dekoren är av Ella Bergstrand och dekoren heter "Viritsa" från 1956. Gjordes i flertal olika variationer och färgskalor. Jag har nyss fått tag i ett hundratal av hennes originalteckningar för olika mönster, och de gav mig svar på olösta gåtor.
Comment
-
gantofta men vem.....
Hej
Fiskfatet har ju Jie skapat. Och dekoren på den heter "Bården", skapad av Ella Bergstrand 1956. Alla hennes dekorer var helt handmålade och inte tryckta som Anita Nylunds modeller. Men vem som utfört arbetet, omöjligt att kunna svara på det, jag har försökt leta på alla sätt och vis.
Smörasken från Deco har inte samma mönster eller dekoratör, Jie och Deco var ju skilda firmor.
Comment
-
Jie-fal
Jag har forskat i jie-produkter nu nästan 4 års tid. Dessutom jobbade ju jag där nästan 30 år. Fatet är från mitten av 1950-tal, den är helt handmålad, fajans = fattigmans porslin.
Vem som skapat dekoren kan jag inte säga, det finns helt enkelt inga sådana skisser kvar. Men många, eller de flesta, av dekoren skapades av Ella Bergstrand och denna har viss likhet med hennes mönster. Jag har en av hennes mönsterpärmar med ca 100 teckningar, både för frihandsmålning, men även silkscreen. Hon var absolut den flitigaste skaparen av mönster som Jie hade på den tiden. Men det fanns även andra duktiga som Ingrid Forsby till ex. I många av Ella Bergstrands mönster kunde hon finurligt gömma sina initialer EB.
Comment
-
Hallå Lina,
Känn dig välkommen med din karott, men det vore nog bra med en bild för att kunna identifiera Corint. Du skriver karott, är det ett djupt uppläggningsfat utan lock?
Mitt tips är att ringer fru Andersson på Apollo Antik i Stockholm, 08 - 10 71 93. Hon har nog en ledtråd. Hälsa från mig... so long...
Comment
-
Kim, jag provade ringa numret jag fick. Hon var inte alls hjälpsam, sa att hon inte kände till Anita Nylund alls, och inte "Vår Lilla Stad". Hur kan man inte känna till den serien? Den är ju superhet på tradera och i bloggosfären.... Och förmodligen Anita Nylunds mest kända?
Och hon hänvisade mig till firmor som importerar från Portugal ?!!
Comment
-
Hej Lina!
Jag tycker du skall hålla utkik på Tradera för plötsligt så finns "dina" karotter där. Kanske kan de finnas på blocket också och förståss om du besöker loppisar, antikaffärer etc... Tror inte att Corintserien är så väldigt svår att få tag på. Andra delar i den här serien har ju varit utan bud om du kollar på avslutade aktioner på Tradera.
/LizziettLast edited by lizziett; 2012-05-10, 23:34.
Comment
-
Hen visst är det en pannfat av Anita Nylund. Den hör inte till serien "Vår lilla stad" utan till "Corint". Hur många olika föremål den serien omfattar, det vet jag inte. Jie lät sätta mönstret på olika föremål, där han tyckte att de passade. Alla föremålen på den tiden var än ritade av Jie själv, endast dekoren har Anita Nylund gjort. Den är tryckt med silkscreen. Jag har 20-tal olika produktbilder om Corint.
Comment
... Går genast och fotar!

Comment