Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jie Gantofta, tror jag.

Comment

Jag tror att det är paret Ueltzhöfer som formgett fatet åt JIE. Hon heter Solveig och han heter/hette något som börjar med Sieg.... Siegmund, kanske. Hon använder fortfarande firmanamnet Solsieg. I alla fall enligt detta: http://www.solsieg.se/

Comment

Efter lite gogglande på JIE Ueltzhöfer fann jag några objekt. Ja och dessa Ueltzhöfer's pjäser liknar denna väl. Tack för era svar
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Artikus..jag tror ditt fat tillhör en hel serie..har sett det då o då i olika former..bl a ett större rektangulärt fat men med samma blommönster som på ditt fynd..

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
            Artikus..jag tror ditt fat tillhör en hel serie..har sett det då o då i olika former..bl a ett större rektangulärt fat men med samma blommönster som på ditt fynd..
            Tack, Jag får leta på.
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Där ser man vad man kan hitta på tippen. Jättevacker och det löste frågan på en pytteliten skål som jag sett och nääääästan köpte

Comment

gissa tillverkare nr2 [ID: Jie Gantofta, Anita Nylund, Bigarrå, 1958]

den här skålen klarar väl ni keramikintresserade direkt men min fråga är varifrån och av vem, skålen är 5 cm hög 21 cm lång och 18 cm bred
                Bifogade filer
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Laholm!
                  p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Laholm!
                    nej inte laholm
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Denna är väl ändå Jie? Men kan det vara Anita Nylund som ligger bakom dekoren??? Är usel på Jie

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                        Denna är väl ändå Jie? Men kan det vara Anita Nylund som ligger bakom dekoren??? Är usel på Jie
                        helt riktigt lurrchur jie gantofta anita nylund

Comment

Va kul att jag hade rätt i min gissning

Trevlig midsommar!

Comment

Hej. Skålen är från Jie, serien heter "Bigarrå" och omfattar 20-tal olika produkter.
                            Den är helt handdekorerad, Anita Nylunds mönster var ja alltid tryckta. Hittade den för första gången 1958 års prislista.
                            Aimon-34

Comment

Vill bara säga: Hej, Aimon-34! Välkommen hit och tack för dina klargöranden. Jie är inte så lätt att hitta information om.

Comment

Jag vet det och därför har jag samlat på mig massor av information, kataloger, prislistor från 1957. Broschyrer, tidningsartiklar, hundratal bilder o.s.v. Vidare har jag intervjuat dom gamla i livet somv ar med ifrån 1952, då den keramiska tillverkningen började.

Comment

Working...
                                X