Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Fantastiskt intressant, Aimon.

Hoppas att det så småningom kan bli någon skrift av din forskning.
    Det skulle vara mycket roligt att på något sätt kunna få ta del av resultatet.

Det är väl en hel del keramiker och formgivare som vandrat in och ut genom JIE:s dörrar under åren?

Comment

Jag hann ju verka för Jie 25 år, d.v.s. halva firmans existenstid. Och jag var med ganska så i början, 1966. Det hade varit några formgivare före mig, men sedan kom det en hel hög. De är tillsammans ca 50 st. Men varken Ulla Skogh och Harry Hallberg ha arbetat för Jie, trots att det står så i en bok.
      Jag samlar än material, bilder av formgivarnas produkter, men även foton från firman. Jag har kommit i kontakt med flera som arbetade där på 50-talet, dem skall jag intervjua

Comment

Välkommen hit Aimon, fint med tillströmning av kunnigt keramik/porslinsfolk.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

signatur jie

Hej ! Jag såg inte ditt namn,men jag kan svara på ditt fynd på soptippen.
          det är en väggdekoration designad av solveig ueltzhöfer,som vid det laget
          jobbade åt jie Gantofta. Hon är fortfarande aktiv vid dryga 70 års åldern,
          kolla in hemsidan www.solsieg.se
          solsieg står för övrigt för sol som i solveig o sieg som i siegfrid,
          VHN släkting

Comment

Hej
            Fatet på översta bilden, den gjordes med flera variationer. Just det mönstret kallades för "Maria" och förkom på flera av Jies fat och karotter, grytor och även ostkupa. Tyvärr hade man inte då heltäckande system på numren. Numret undertill avser grundformen, så alla liknande fat i den forman har ju samma nummer. Alla ostkupor har nr 567.
            Jie själv ritade allt, dom första riktiga formgivare med egna produkter kom ju först på 60-talet.
            Serien "Maria" förekom för första gången på prislistan 25/7 1958 och omfattade femtontal produkter. Samma grundform användes för flera olika serier, man ändrade mönster. Men jag har inte än lyckats lösa namnen mer än på 6-7 olika serier, för det fanns inga bilder av produkter på den tiden. En del kan man nästan gissa sig till, tom till ex. "Randi", som fatet med långrandig mönster. Jag har intervjuat en del av de äldre som än finns i livet, men de minns inte heller.
            Dom äldsta katalogerna och prislistorna jag har är från 1957. Men alla de serienamnen, det är många olika under årens lopp, så jag får fortsätta forska ihärdigt vidare.
            Jag har snart ca 2000 bilder från Jies tidig produktion.
            Last edited by Aimon-34; 2009-11-20, 15:03.

Comment

Jättetack Aimon-34!

Då bör de flesta av mina Jie prylar vara från 1958 och framåt.
              Nu när man hittat en expert kan man ju inte låta bli att fråga mer....

Du har ingen bild som visar vilka delar som ingår i ex. serien Maria eller någon av de andra dekorerna.

Vilka övriga namn utöver Randi och Maria har du på dom övriga mönstren.

En liten fråga till, jag har "dubbletter" av en del skålar, bl.a. av ett "Randi-uppläggningsfat" men dom har olika stämplar, en rakare variant i en "trekant" märkt 103/2, och en snirkligare variant (snirkligt JIE märkt 103-2), kan man tidsbestämma dessa, vilken är äldst?

Jättetacksam för alla svar .
              Slainte Mhath

Comment

Salt & pepparkar [ID: Jie, Gantofta, dekor Randi]

Kan någon ha en gissning eller en aning om var dessa är tillverkade.
                All info är av intresse för idag vet vi inget. (om dessa)
                Bifogade filer

Comment

Jag tror att dom är från Jie... Är det inte röd lera?

Comment

Det är nog inte röd lera för det syns att de är målade i de färger de har. De är målade på insidan också men jag tror verkligen inte att det är materialet som är färgat.
                    Känner du igen den från JIE?

Comment

Bilden är något otydlig men modellen är samma som Jie tillverkade på 50-talet.
                      Det fanns i olika färger, vinröd, gul, tukos, grön.
                      Jie gjöt inget på den tiden i färgad lera, bara vit lera.

Comment

Man brukar se färgen på den brända leran i hålet nertill där proppen ska sitta. Det var därför jag frågade efter färgen på leran, inte färgen på glasyren...

Menar du, Aimon, att leran ska vara kritvit vid denna tid? Jag har för mig att leran är rödaktig under 50-talet. Eller gulaktig?

Comment

Jie

Jepp, dessa är tillverkade av JIE gjorda i kritvit lera, jag har ett par uppsättningar med salt, peppar och burk för senap eller kanske tandpetare, och JIE-stämpeln sitter under burken.

En fråga till Aimon, kan detta vara modellen/dekoren "Randi", eller?
                          Slainte Mhath

Comment

Peter: Jag missuppfattade dig. Leran är vit.
                            Tack för informationen.
                            Nu skall vi leta fler delar.

Comment

gantofta,men vem har signerat???

jag undrar om någon vet vem som designat den här fiskformade skålen,den har en stork djupstämlad som jag aldrig sett förrut???skålen är 30.5 cm lång och ca 9.5 cm bred på bredaste stället
                              Bifogade filer
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det är en Marabou stock, den brukar vara på äldre JIE grejor.
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X