Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tycker dekoren på ditt fat har många likheter med den jag här visar. Kan det vara samma konstnär? Formen kommer från Deco Helsingborg.
    Bifogade filer

Comment

Hej.
      Det är ganska långt efteråt jag svarar på detta, men jag har ju tillbringat 3 månader i sjukhus.
      I Maria serien i 1958 års katalog ingår 19 olika produkter.
      De övriga serierna i 1958 år katalog är 20 olika, samt Anita Nylunds Janssons frestelse och Vår lilla stad. Vill Du ha företeckningen över dem så skicka mail till mig:
      aimo.n@telia.com.
      Det blit något lättare att förklara i mail, för det kommer ju att ta plats,
      Mvh
      Aimo

Comment

Välkommen tillbaka Aimon-34!
        Jag har två Jie-produkter (där fågeln visats på annan tråd), som jag skulle vilja veta lite mer om. Olika men charmiga på var sitt sätt!
        Bifogade filer

Comment

Visst är det "mina" som står längst ner?!
          Hittade bilden på http://femtiotalsjakten.blogg.se/201...498e67e66aac74
          Bifogade filer

Comment

Svar till Manga 64.
            Den dekoren heter "Randi" som Du själv skriver.
            Serien omfattade många olika delar hushållsgods.
            Gjutleran hos Jie på 50-talet var vit, först på 60-talet började man använda den mörka "Svarta" leran. Ännu senare, på 70-talet, kom det terrakotta färgad lera.
            Många vet inte hellar att i början av 50-talet köpte Jie rågods från andra tillverkare i trakten och då kunde lerorna ha varierande färg.

Comment

Signatur från Jie Gantofta

Hej på er

Den här vackra fågelskålen kom jag över häromdagen och jag tycker den är riktigt fin. Är det någon som kan säga vem som signerar enligt den vita signaturen och hur gammal den är? Den är ca 22cm lång och 9cm bred.
              Bifogade filer

Comment

Fyrkantigt från Gantofta

Den är 9 cm hög, och fyrkantig med två "handtag" eller "fästanordning" av något slag.
                Stämplad i botten med "HANDDEKORERAD GANTOFTA" samt en signatur.

Men vad är det för något? Nåt köksgods?
                Och från när?
                Det verkar fattas något?

Hos oss är den "samlingsplats" för små överblivna "Pellepennor, Suddagummor, Sudderudder och Stumpar" och lite till.

Jag är fundersam?

/Lars
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Det skall vara även handtag, då blir det liksom en liten korg.
                  Vad den var avsedd för, det vet jag inte men jag har set flera liknande men med olika dekor. De flesta hade även lock med urtag för sked.
                  Jag kan tänka mig för till ex marmelad, eller bara för strösocker o.s.v.
                  Den är ganska i början av Jies produktion, som började 1952. Allt var än handmålade, men vems signatur finns undertill, det finns det inga uppgifter kvar.
                  Själva "burken" har dock Jie själv skapat.
                  Last edited by Aimon-34; 2011-01-13, 18:40.

Comment

En signatur [ID: JIE, Gantofta, Staffan Johnson]

Jag undrar om någon av er vet vem som har jort dena elefant för ni sitter ju inte med en hel massa kunskap om signaturer. Hälsningar Greger.
                    Bifogade filer

Comment

Den är tillverkad på JIE keramik i Gantofta.
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Hej.
                        Det är Jie som sålde dem, dock inte säkert att den gjordes i Gantofta. För efter konkursen, 1992, flyttades ju all tillverkning till Portugal även om en del hann göras i Sverige.
                        Den är formgiven av Jies son Staffan Johnson. Signaturen i botten hör till den som dekorerat figuren. (Kallas produktkontroll märke) Det hade man för att om någon gjort något fel, kunde man hitta den som felat.
                        Aimo.n

Comment

Tackar för era svar det är altid roligt att veta var saker kommer i från.
                          Jag har en hel del elefanter som jag inte vet något om så jag återkomer hjärna till er kuniga perssoner med fler frågor.
                          Hopas ni får en trevlig vecka Hälsningar Greger

Comment

Hemmamålat eller någon känd?

Hej på er Kan ni talat om om detta fat är hemmamålat eller om någon erkänd målare använder denna kattsignaturClick image for larger version

Name:	Bilder 001.JPG
Views:	1
Size:	35,7 KB
ID:	511548Click image for larger version

Name:	Bilder 002.JPG
Views:	1
Size:	82,2 KB
ID:	511549

Comment

Det är inte hemmamålat, utan utfört vid AB Jie Johnsson (senare Jie-Keramik) i Gantofta.
                              För mig ser den ut att vara från 1955-60, mycket beroende på djupstämpelns utseende och den är antagligen fabrikens första.
                              Jag har själv tre olika varianter av denna dekor nedpackade, på skål och fat, men tyvärr inte fotograferade.

Aimon-34 (här på PES) kanske kan klargöra vem som kattsignerade.

Comment

Handmålat eller...

Den hör till en serie som heter "Rosita". Den är från mitten av 50-talet och finns med i en katalog 1957.
                                Vem som hittade på mönstret, det kan jag inte säga men kan misstänka att det var Ingrid Forsby, eftersom hon skapade nya mönster hela tiden och liknar i viss avseende hennes andra mönster.
                                Men vem som dekorerat fatet i fråga, den gåtan har jag inte lyckats få reda på säkert.
                                Jag har fått en uppgift som säger att hon hette Ann Nömtak, men jag har inte hittat något som kunde bekräfta det. Det finns tyvärr inga dokument kvar efter Jies konkurs 1992.

Comment

Working...
                                X